تغییر دیدگاه مدیران سبب توسعه صنعت خودرو می شود

پرشین خودرو: برای توسعه یک صنعت نو پا باید دانش و تکنولوژی مورد نیاز را از با تجربه های آن حرفه خریداری کرد اما در کشور ما به این مهم کمتر توجه شده است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، یکی از انتقاداتی که به حق نسبت به قراردادهای گذشته صنعت خودروسازی و صنایع وابسته می شود، نبود آینده نگری در قرارداد و منفعت یکطرفه طرف خارجی بوده است زیرا در هیچ کدام از این قراردادها ما شریک نبودیم و تنها قول می دادیم که خودروی تولیدی را به مردم خودمان بفروشیم و دیگر هیچ!


هیچ حرفی از صادرات 30 درصد که هیچ؛ حتی صادرات 1 درصدی نیز در قراردادهای گذشته نشده بود و به همین دلیل این صنعت به دلیل اینکه هیچ نیازی به منطبق شدن با استانداردهای خارجی نمی دید، هیچ گاه رشد نکرد.


صنایع وابسته به صنعت خودروسازی نیز حال و روزشان اگر بد تر از خودروسازان نبود، بهتر هم نبود زیرا آنها کالایی را تولید می کردند تا در خودروی ساخت داخل مصرف شود و به همین دلیل استاندارد تولیدی محصولات ایشان نیز وطنی بود و نه بین المللی!


در بیش از 4 دهه فعالیت در صنعت خودرو، به همین صورت قرارداد بستیم و چشم بسته اجرا کردیم و هیچ کسی هم نگفت چرا کاری نمی کنیم که بعد از 20 سال، خودمان خودروساز شویم یعنی همان کاری که کره و هند کردند و برند خودشان را جهانی کردند.


تحریم ها و فشاری که به صنعت خودرو وارد شد، برخی از مسوولان و مدیران صنعت خودروی کشور و حتی بالادست را به این فکر انداخت که باید فکری کرد تا دیگر برای ساخت خودروی ساخت داخل نیازمند وارد کردن انواع قطعات و لوازم یدکی از سپر و بدنه خودرو گرفته تا چراغ جلو و عقب نباشیم!


البته بی شک این تصمیم کمی دیر گرفته شده زیرا ضرر صنعت خودرو و صد البته مردم از وابستگی شدید این حوزه به خارجی ها در 3 سال اخیر بسیار زیاد بوده است اما؛ به قول معروف ماهی را هز وقت از آب بگیرید تازه است و خدا را شکر که این نیاز دیده شد!


در قراردادهای جدید هر آنچه که در این 4 دهه فراموش شده بود، به یاد آمد و به عنوان بند و تبصره به قراردادهای نهایی اضافه شد. از الزام برای صادرات 30 درصدی تا بکار گیری قطعه سازان ایرانی و تجهیز ایشان به علم روز. حتی قرار شد برخی از تولیدات قطعه سازان ما در بازار جهانی توزیع شود که این مهم می تواند به رشد صنعت قطعه سازی ما کمک شایانی کند.


در قرارداد پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و رنو با ایدرو تمام نقص های گذشته دیده شده و به قولی قرار بر این است که دیگر تکرار نشود.


در یکی از قراردادهایی که بی ارتباط با صنعت خودرو نیست، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یک شرکت فرانسوی تفاهم نامه ای را امضاء کرد تا در زمینه تست و بازرسی کیفی و ایمنی خودروها ها با یکدیگر فعالیت کرده و طرف فرانسوی طرف ایرانی را برای انجام تست های بهتر و دقیق تر تجهیز کند.


جدای از اینکه مفاد این تفاهم نامه 3 جانبه چه بوده است شاید مهمترین مورد نگاه مدیر ارشد این شرکت فرانسوی به ایران و تفاهمی است که پایش را امضاء کرده است.


مدیرعامل شرکت یوتاک سرام فرانسه که طرف قرار داد با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است در پاسخ به این سوال که در تفاهم با طرف ایرانی، نگاه شما برای همکاری بر چه اصلی استوار است گفت: در تفاهم با ایران مطمئن باشید که نگاه ما انتقال دانش فنی و تکنولوژی نوین است و شک نکنید که ما همان فعالیت هایی که در فرانسه انجام می دهیم را در ایران رقم خواهیم زد.


وی ادامه داد: با تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز و بعد از تکمیل شدن مقدمات کار مطمئن باشید بازرسی های خودرو در ایران گسترش یافته و باعث ارتقا کیفیت محصولات نیز می شود.


نوع نگاه این مدیر فرانسوی نشان دهنده تغییر دیدگاه مدیران ایرانی است و همین تغییر دیدگاه اگر توسعه یافته و آینده نگر تر شود بی شک موجب ارتقای صنعت خودرو و صنایع وابسته خواهد شد.



 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 62546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha