کد خبر 62641
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
افزایش۲۰.۴ درصدی واردات جاده ای

پرشین خودرو: براساس آمار منتشرشده سازمان راهداری، طی شش ماهه ابتدایی سال ۹۵، واردات از طریق حمل ونقل جاده ای۲۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و صادرات ۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش «پرشین خودرو»، آمار عملکرد شش ماهه نخست سال ۹۵ سازمان راهداری نشان می‌دهد که ۷.۷ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی ایران وارد و ۳۹ میلیون تن خارج شده است که واردات ۶.۸ درصد کاهش و صادرات ۴۴.۷ درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش یافته است. برطبق این آمار از مجموع واردات و صادرات انجام شده، سهم جاده ۷ و سهم دریا ۹۳ درصد است.

سهم ۱۱ درصدی صادرات کالاهای نفتی

نگاهی به آمار سازمان راهداری حاکی از آن است که واردات از طریق جاده نسبت به سال گذشته ۲۰.۴ درصد رشد و صادرات جاده ای ۵ درصد کاهش داشته است، دراین میان از مجموع واردات کالا به کشور ۱۱درصد سهم کالای نفتی و ۸۹ درصد کالای غیر نفتی بوده و در صادرات، ۳۵ درصد کالای نفتی و ۶۵ درصد کالای غیر نفتی بوده است.

سهم کالاهای نفتی ۱۵ هزار و ۴۷۵ تن و سهم کالاهای غیرنفتی ۸۸۳ هزار و ۶۶۶ تن از واردات جاده ای، صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی هم به ترتیب ۸۰۶ هزار و ۵۱۷ تن و ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و۶۸۹ تن طی شش ماه گذشته بوده است.

مرز بازرگان پرترددترین مرز صادراتی و وارداتی

سهم کامیون های ایرانی و خارجی طی شش ماهه گذشته در واردات با ترکیب ایرانی ۴۲درصد، خارجی ۵۸درصد و در صادرات با ترکیب ایرانی ۷۰درصد، خارجی ۳۰درصد بوده است. مرزهای بازرگان، میرجاوه و آستارا با سهم ۶۲، ۱۲ و ۱۱ درصدی در زمینه واردات مرزی فعال بوده اند و مرزهای بازرگان، میلک و دوغارون با سهم ۲۲، ۲۰ و ۹ درصدی در زمینه صادرات نقش پررنگ تری داشته اند. قطعات اتومبیل، برنج و انواع تخته بیشترین وسایل وارداتی را تشکیل می دادند و سیمان، ترکیبات شیمیایی و گازوییل هم بالاترین سهم را در میان کالاهای صادراتی داشتند.

کامیون های ایرانی و ترک در صدر واردکنندگان کالا

در واردات کالا، کامیون های ایرانی با سهم ۴۲ درصدی در صدر قراردارند و بعد از آن ترکیه و آذربایجان با سهم ۴۱ و ۱۱ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند. در صادرات کالا هم کامیون های ایرانی با ۷۰ درصد، افغانی با ۱۸ درصد و ترکیه ای با ۳ درصد در ابتدای لیست قراردارند. این آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماهه سال جاری، بیشترین کالای وارداتی در اردیبهشت ماه با ۱۶۸ هزارتن و کمترین آن درفروردین ماه بـا ۱۳۶ هزار تن بوده است، بیشترین صادرات کالا نیز در اردیبهشت ماه سال جاری با ۶۰۹ هزارتن وکمترین آن در تیرماه با ۴۶۸ هزار تن کالا از کشور خارج شده است.

سهم بالای خروجی مسافر نسبت به ورودی

در ۶ ماهه ابتدایی سالجاری، ۱۶۷ هزار نفر مسافر توسط ۲۱ هزار دستگاه وسیله نقلیه وارد کشور شده اند که سهم اتوبوس ۶۶ درصد، سواری ۳۰ درصد و ون ۴ درصد بوده است. همچنین ۲۰۱ هزار نفر مسافر توسط ۲۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه از کشور خارج شده اند که سهم اتوبوس ۷۲ درصد، سواری ۲۵ و ون ۳ درصد است. از مجموع ورودی و خروجی اتوبوس ها ملیت ایرانی ۹۱ و خارجی ۹ درصد بوده است.

 

منبع: مهر

کد خبر 62641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha