کد خبر 62802
۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
ترامپ تاثیری برخودروسازی ایران دارد؟

پرشین خودرو: سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های بی‌شمار، درهای کاخ سفید به روی مردی باز شد که این روزها سر‌و‌صدای اخبار مناظره‌هایش گوش دنیا را پر کرده بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، شاید در اوج ناباوری بسیاری از کارشناسان، این دونالد ترامپ بود که این بار به قامت ریاست‌جمهوری آمریکا درآمد.


مردی که در روزهای داغ تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها اسم ایران را به زبان آورد.


اگرچه ترامپ مواضع ضد و نقیضی در مورد برجام دارد و از گذر همین مواضع متفاوتش جایی حرف از لغو برجام زده است اما با این همه باید دید رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که حتی حمایت بسیاری از هم‌حزبی‌های خود را به همراه نداشت و البته با دشمنان کشورش اعلام دوستی و با هم‌پیمانان به سردی برخورد می‌کرد، چقدر انگیزه و قدرت زدن به زیر میز توافق هسته‌ای با ایران را خواهد داشت؛ برجامی که برای صنعت خودروسازی ایران، نوید روزهای خوبی را داشت و بستن قراردادهای خودرویی مبین این موضوع است.


نکته دیگری که مدنظر است تاثیر این انتخاب بر اقتصاد ایران و بالاخص صنعت خودروسازی است.


شاید اولین تاثیر این انتخاب روی بورس بود که شاخص کل قرمزپوش شد و دلار هم با ایست موقت فروش مواجه شد.


از دیگر سو، این تاثیر به‌ویژه در مذاکرات بخش خصوصی به چشم خواهد خورد.


خودروسازان بخش خصوصی ایران در دوران پسابرجام جان تازه ای گرفته و توانستند با خودروسازان بزرگ دنیا مذاکرات خود را به پیش ببرند.


شرکایی مانند فولکس‌واگن، هیوندای و فیاتی که قرار بود پیش از این با ایران خودرو به مشارکت بنشیند.


مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا و سخنرانی‌های نامزد جمهوری‌خواه، مبنی بر بی‌اعتبار خواندن برجام، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را ناچار کرد تا دست به عصاتر پیش بروند.


در این میان شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز که برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده بودند، از این قاعده مستثنا نبودند.


مذاکره شرکت فولکس‌واگن با بخش خصوصی ایران گرچه به نتیجه رسیده بود اما اعلامش به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا موکول شد.


درباره فیات- کرایسلر نیز همین انتخابات بود که منجر به کند شدن روند مذاکرات شد، چراکه هم فولکس سهم قابل ‌توجهی در بازار آمریکا دارد و هم بخش اعظمی از سهام فیات نیز در بورس نیویورک عرضه می‌شود؛ بورسی که با اعلام نتیجه این انتخابات زمین‌گیر شد.


شرکت‌هایی نظیر هوندا و تویوتا نیز که شانس‌های دیگر مشارکت با خودروسازان ایرانی بودند بازار خوبی در آمریکا دارند که حاضر نیستند منافع خود را فدای بازار ایران کنند.


اینها تخمین‌هایی است که کارشناسان درباره تاثیر انتخابات آمریکا می‌زنند.


در ادامه سخنان کارشناسان که از آنها درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر صنعت خودروسازی پرسیده شده است را مرور می کنیم:


 

جمشید پژویان-اقتصاددان

 

صنعت خودروی ایران به خودکفایی برسد

انتخابات آمریکا تاثیری بر شرایط ایران نخواهد گذاشت. واقعا هیچ کدام از کاندیداها با یکدیگر فرقی نداشتند.


در هر صورت آمریکا برای ما مشکلاتی ایجاد کرده بود. نکته مهم این است که صنعت خودروی ایران باید به هر طریقی که شده به خودکفایی برسد تا اصلا نگران انتخابات کشوری مانند آمریکا نباشد.


چون در هر صورت آمریکا هیچوقت با ما روراست رفتار نکرده و همیشه معروف به بدقولی و بدعهدی نسبت به کشور ما بوده است. ما خاطره خوبی از این کشور نداریم.

 

داوود میرخانی‌رشتی- مشاور انجمن خودروسازان

 

در روند اجرای قراردادها با مانع مواجه می‌شویم

بعید است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ تاثیر چندانی بر مذاکرات خودرویی داشته باشد، هرچند این احتمال دارد سختگیری‌های بیشتری در جریان همکاری‌ها و مذاکرات شرکت‌های خودروساز خارجی با ایران ایجاد و در روند اجرای قراردادهای با مشکلات و موانع بیشتری روبه‌رو شود.


با توجه به موضع‌گیری گذشته کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص مذاکره با ایران و جریان برجام، حضور ترامپ بر قراردادهای خودرویی تاثیر نخواهد گذاشت اما روند اجرای قراردادها با مشکلات و موانعی بیشتری مواجه خواهد شد.


ضمن اینکه مشکلاتی که در جریان همکاری بانک‌های خارجی و نقل و انتقال پول و جریان سرمایه گذاری وجود داشت، تشدید خواهد شد.


با توجه به اینکه تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا، قراردادهای اخیر خودرویی را با مشکل مواجه نخواهد کرد اما کارشکنی‌ها در جریان همکاری‌ها بیشتر خواهد شد، هرچند پیش‌بینی می‌شود اروپایی‌ها همکاری لازم را در این جریان نداشته باشند.


با حضور رئیس‌جمهور جدید آمریکا، قطعا کار برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری‌ها مشکل‌تر خواهد شد اما با توجه به تمایل برخی شرکت‌های خودروساز خارجی برای همکاری با بخش خصوصی مسلما تغییرات صورت‌گرفته موجب می‌شود شرکت‌های خارجی با تامل بیشتری برای مذاکره با ایران اقدام کنند.


همچنین درخصوص حضور سایر شرکت‌های اروپایی برای همکاری با خودروسازان ایرانی، با توجه به ترسی که تا پیش از این در میان سرمایه‌گذاران وجود داشت، با شرایط جدید بیشتر و سرمایه‌گذاری‌ها کمتر و اجرای قرارداد و مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع روزنامه دنیای خودرو

کد خبر 62802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha