موضع وزیر صنعت و معاونانش در خصوص خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در صدر اخبار خودرویی کشور قرار گرفته است عدم شماره گذاری خودروهایی است که برند غیر آمریکایی داشته اما در خاک ایالات متحده آمریکا تولید می شود.


برخی این اقدام را تفسیری اشتباه از یک تصمیم درست خواندند و برخی نیز از این کار حمایت کردند اما چیزی که مشخص است اینکه این خودروها مانند تویوتا و هوندا و ... برندی غیر امریکایی داشته و در قانون اولیه نیز ممانعتی برای ورود این خودروها دیده نشده است.


شاید یکی از بهترین افراد برای نظر دادن در مورد این مشکل محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و این فرصت همزمان با نمایشگاه مطبوعات برای رسانه ها پیش آمد.


قرار شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانش در مصلی تهران حاضر و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند بنابراین رسانه های گوناگون صبح پنجشنبه و از ابتدای آغاز به کار نمایشگاه در محل کنفرانس مطبوعاتی حاضر شدند تا در لیست ثبت نام سوال از وزیر در ردیف های اول باشند اما با درایت برخی دوستان تنها 6 تا 7 خبرنگار از رسانه های مشخص شده اجازه پرسش از وزیر را بدست آوردند و متاسفانه برخی نه از بالای لیست که از میانه لیست انتخاب شده و از ابتدای صبح نیز زنبیل نگذاشته بودند.


در این چند سوال در مورد دلیل پلاک نشدن خودروهای غیر آمریکایی تولید شده در ایالات متحده سوالی نشد اما خبرنگار« پرشین خودرو »، در راهروهای خروجی از محل کنفرانس توانست این سوال را از وزیر و معاونانش به صورت کاملا تلگرامی بپرسد.


مهندس نعمت زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد مشکل خودروهای برند آسیایی و اروپایی که در آمریکا ساخته می شود، گفت: من در این مورد نمی توانم نظری بدهم! زیرا این نظر شخصی خواهد بود و فایده ای ندارد.


وی در مورد اینکه گفته می شود تفسیر اشتباه از سخنان رهبری صورت گرفته است نیز گفت: اصلا رهبری در مورد این چیزها دخالت نمی کند.


متاسفانه آقای وزیر در خیل جمعیتی که می خواستند ایشان را برای عکس یادگاری گرفتن در غرفه خود ببرند ناپدید شد و پاسخ به سوالات ما ناقص ماند اما در ادامه امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال «پرشین خودرو» در مورد این خودروها با اعلام این مطلب که از نظر بنده چیزی به نام خودروی آمریکایی در کشور وجود ندارد، گفت: تعریف ما از خودروی آمریکایی این است که برند آن خودرو آمریکایی باشد و بر اساس این تعریف چنین خودرویی در کشور وجود ندارد.


وی ادامه داد: بر اساس قانون ورود خودروهای آمریکایی به ایران ممنوع است یعنی باید روی آن خودرو برندی باشد که متعلق به ایالات متحده بوده و بر روی آن نوشته شده باشد ساخت کشور آمریکا، همچین موردی نداریم و مشکلات اخیر تنها به خاطر برداشت های شخصی رخ داده است.


قناتی در مورد برخی محصولات مانند خودروهای هوندا، تویوتا کمری هیبرید و ... که با مشکل شماره گذاری روبه رو شده است، گفت: تمام خودروسازان دنیا در نقاط مختلف جهان سایت تولید خودرو می زنند و در قوانین کشور ما هیچ حرفی از این زده نشده که محل تولید خودرو در سایت ثبت سفارش باید ذکر شود بلکه تنها برند نوشته می شود.


مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تاکید کرد: چنانچه ضوابط تغییر کرده است به ما نیز اعلام کنند تا رعایت کنیم اما در حال حاضر برای منع ورود خودروهایی که برند غیر آمریکایی داشته اما در ایالات متحده تولید می شود قانونی وجود ندارد.


محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مورد به خبرنگار ما پاسخ داد.


وی گفت: از چند و چون کار اطلاع خاصی ندارم اما از لحاظ کلی عرض می کنم که خودروسازهای مختلف در نقاط گوناگون جهان خودرو می سازند حتی ما در سودان و سوریه خودرو تولید می کنیم و این نباید مشکلی برای عرضه ایجاد کند.


وی ادامه داد: با توجه به قوانین کشور باید این مشکل بررسی و بهترین راه حل برای آن اتخاذ شود.


همانطور که در صحبت های این سه مسوول ارشد وزارت صنعت نیز به خوبی دیده می شود؛ سردرگمی برای چگونگی ورود به ماجرای خودروهای آسیایی و اروپایی تولید شده در آمریکا، حتی در میان مدیران دولتی نیز به چشم می خورد و باید در انتظار یک تفسیر درست از قانون منع ورود خودروهای آمریکایی به ایران باشیم.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 62828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha