رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو: ورود این خودروها کام دولت امریکا را شیرین می‌کند/نعمت زاده: در این خصوص نظری ندارم

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، ورود خودروهای غیرآمریکایی که در خاک این کشور تولید شده چند صباحی است مورد توجه محافل صنعتی و خبری قرار گرفته است. در روزهای اخیر عدم شماره گذاری خودروهایی که برند غیرآمریکایی داشته اما در خاک ایالات متحده آمریکا تولید می شود در صدر اخبار خودرویی کشور قرار گرفته است.

برخی این اقدام را تفسیری اشتباه از یک تصمیم درست خواندند و برخی نیز از این کار حمایت کردند اما چیزی که مشخص است اینکه این خودروها مانند ب.ام.و، تویوتا و هوندا و ... برندی غیر امریکایی داشته و در قانون اولیه نیز ممانعتی برای ورود این خودروها دیده نشده است.


آمریکا در پی بحران اقتصادی سال 2008 - 2009 و به منظور خروج از این بحران و اشتغال زایی، سعی کرد با کمک های مالی و سرمایه گذاری در کارخانه‌های خودروسازی کمپانی های آسیایی و اروپایی در خاک خود، بر این مشکل غلبه کند. در این راستا با برنامه‌ریزی های به عمل آمده شروع به تولید خودروهای خارجی در خاک خود کرد که اصلی ترین رکن اقتصادی خود را که همان اشتغال است را حفظ کند.


حال این نکته حائز اهمیت است که خرید خودرو از آمریکا حتی با برندهایی غیرآمریکایی مانند تویوتا، هوندا و هیوندای و ... که در خاک این کشور تولید می‌شود تنها به رشد و توسعه کشوری کمک می‌کند که طی سال‌های طولانی به فکر ضربه زدن به اقتصاد و انسجام ایران اسلامی بوده و در این راه همه توان خود را به کار بسته است.


نخستین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 انجام شد و بدنبال آن ابتدا 12 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران مصادره شد. ضمن اینکه آمریکایی‌ها قانونی وضع کردند تا به جز مواردی مانند هدایای کوچک، مواد غذایی، بعضی فرش ها و ... از ورود محصولات تولیدی ایرانی به آمریکا جلوگیری شود.


هرچند پس از آزادسازی گروگان‌های آمریکایی که با تسخیر لانه جاسوسی در اختیار ایران بود، این مصادره پایان نیافت و دارایی های کشور تا به امروز همچنان ضبط است اما در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد اعمال تحریم فروش اسلحه به ایران بودیم و آمریکایی ها در سال 1987 و بدنبال اتهام "حمایت از تروریسم"، تحریمات کامل تری علیه ایران وضع کردند!



** ورود خودروهای ساخته شده در آمریکا، تولیدناخالص داخلی آمریکا را افزایش می دهد


رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا فقط کام دولت این کشور را شیرین خواهد کرد و عوایدی برای کشور و مردم ندارد.


چندی روزی است که برخی اظهارات هیجانی در خصوص واردات خودروهای غیرآمریکایی که در آمریکا تولید می شود، بیان شده است. میثم رضایی در این باره تصریح می کند: به لحاظ مفاهیم اقتصادی چند نکته در این موضوع حائز اهمیت است، اول اینکه خودروهای تویوتا، هوندا یا بنز و ... که در آمریكا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی امریكا محاسبه می شود.


وی سپس با بیان اینکه چنانچه بخواهیم از طریق خرید این نوع خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریکا را منتفع نکنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا شویم، اظهار داشت: براین اساس باید چشم بر روی واردات خودروهای آمریکایی تولید شده در دیگر کشورها (موضوع شورولت های كره ای) بست.


رضایی در تایید سخنان خود به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس اشاره کرد و گفت: مردم ما باید امکان استفاده از بهترین کالاهای جهان به خصوص محصولاتی که مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند همانطورکه می دانید آمریکایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند بطوریکه در دور جدید فروش بوئینگ و ایرباس نیز شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم این در حالی است که سال هاست خودروهای غیرآمریکایی ساخت امریکا بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شده است و چنانچه تذکر رهبر معظم انقلاب نبود، امروز خودروهای آمریکایی هم در خیابان های کشور تاخت و تاز می کردند.


وی سپس با طرح این پرسش که دلیل اجازه دولت آمریکا به ورود خودروهای ساخت این کشور به ایران چیست؟ اضافه می کند: بررسی تولید خودروهای با برند غیر آمریکایی تنها در پنج ایالت این کشور نشان می دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 آمریکایی اشتغال زایی داشته اند. ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیرآمریکایی سالانه افزون بر 47.7 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور امریکا به دنبال داشته اند!


با توجه به اینکه موضوع واردات خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو پیشنهاد داد که بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از بخش صنعت و اقتصاد کشور به همراه دولت و مجلس تشکیل و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته و اعلام شود. چراکه این آشفته بازار ثمره ای جز سردرگمی مردم و سلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی نخواهد داشت.


** در این مورد نظری ندارم


در این میان موضع وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانش در خصوص خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا، چیست؟ موضوعی که مسئولان صنعتی و خودرویی کشور تاکنون به صورت صریح و شفاف بیان نکرده اند.


اگرچه دسترسی به محمدرضا نعمت زاده به عنوان عالی ترین مقام صنعتی کشور به منظور دریافت پاسخ این پرسش کاری نسبتا غیرممکن به نظر می رسد، اما با توجه به برگزاری نمایشگاه مطبوعات این تصور ایجاد شد که این کار غیرممکن شاید به ممکن تبدیل شود. در حالی که این رویداد فرهنگی و رسانه‌ای کشور نیز نتوانست گره گشای این مشکل باشد و وزیر محترم صنعت تنها پاسخگوی چند رسانه مشخص شده بود.


با این حال خبرنگار ما توانست در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با نعمت زاده پرسش بالا را مطرح سازد که ایشان نیز پاسخ داد: من در این مورد نمی توانم نظری بدهم! زیرا این نظر شخصی خواهد بود و فایده ای ندارد.


از وزیر سئوال شد که گویا از سخنان رهبری در خصوص خودروهای آمریکایی، تفسیر اشتباهی صورت گرفته است اما نعمت زاده صریحا پاسخ داد که رهبری اصلا در مورد این چیزها دخالت نمی کند.


** خودرویی به نام خودروی آمریکایی در کشور وجود ندارد


در ادامه مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش گفت: از نظر بنده چیزی به نام خودروی آمریکایی در کشور وجود ندارد، تعریف ما از خودروی آمریکایی این است که برند آن خودرو آمریکایی باشد و بر اساس این تعریف چنین خودرویی در کشور وجود ندارد.


امیرحسین قناتی سپس تصریح کرد: بر اساس قانون ورود خودروهای آمریکایی به ایران ممنوع است یعنی باید روی آن خودرو برندی باشد که متعلق به ایالات متحده بوده و بر روی آن نوشته شده باشد ساخت کشور آمریکا، همچین موردی نداریم و مشکلات اخیر تنها به خاطر برداشت های شخصی رخ داده است.


قناتی در مورد برخی محصولات مانند خودروهای هوندا، تویوتا کمری هیبرید و ... که با مشکل شماره گذاری روبه رو شده است، گفت: تمام خودروسازان دنیا در نقاط مختلف جهان سایت تولید خودرو می زنند و در قوانین کشور ما هیچ حرفی از این زده نشده که محل تولید خودرو در سایت ثبت سفارش باید ذکر شود بلکه تنها برند نوشته می شود.


مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تاکید کرد: چنانچه ضوابط تغییر کرده است به ما نیز اعلام کنند تا رعایت کنیم اما در حال حاضر برای منع ورود خودروهایی که برند غیر آمریکایی داشته اما در ایالات متحده تولید می شود قانونی وجود ندارد.



** از جزییات اطلاعی ندارم


در این میان پاسخ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جالب بود. محسن صالح نیا به خبرنگار ما در این خصوص گفت: از چند و چون کار اطلاع خاصی ندارم.


وی سپس اضافه کرد: از لحاظ کلی عرض می کنم که خودروسازهای مختلف در نقاط گوناگون جهان خودرو می سازند حتی ما در سودان و سوریه خودرو تولید می کنیم و این نباید مشکلی برای عرضه ایجاد کند. با توجه به قوانین کشور باید این مشکل بررسی و بهترین راه حل برای آن اتخاذ شود.


همانطور که در صحبت های این سه مسوول ارشد وزارت صنعت نیز به خوبی دیده می شود؛ سردرگمی برای چگونگی ورود به ماجرای خودروهای آسیایی تولید شده در آمریکا، حتی در میان مدیران دولتی نیز به چشم می خورد و باید در انتظار یک تفسیر درست از قانون منع ورود خودروهای آمریکایی به ایران باشیم.

 

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 62897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha