آلودگی هوای تهران با توسعه قطارهای حومه ای و مترو کاهش می یابد

پرشین خودرو: عضو شورای شهر تهران توسعه قطارهای حومه ای را نیاز شهر تهران عنوان کرد و گفت: اتصال حلقه قطارهای حومه ای، مترو و اتوبوس گره کشای مشکلات حمل و نقل شهری پایتخت و کاهش آلودگی هوا است.

به گزارش «پرشین خودرو»، ابوالفضل قناعتی، افزود: بهره گیری از حمل و نقل ریلی و مترو نقش قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت.
وی با ابراز تاسف از این که بخش عمده ای از پروژه های حمل و نقل ریلی به علت کمبود نقدینگی و منابع مالی دچار عقب ماندگی شده اند، گفت: همین مساله اجرای کامل طرح جامع ترافیک و سیاست گذاری های صورت گرفته برای آن را با مشکل مواجه کرده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه درصدد هستیم هر یک از شهروندان در فاصله 300 متری منازل خود حداقل از یک وسیله حمل و نقل عمومی از جمله مترو، قطار حومه ای و یا اتوبوس استفاده کنند، گفت: بررسی های طرح جامع حمل و نقل شهری نشان می دهد وسایل حمل و نقلی همچون مترو، قطار حومه ای و LRT در کمیت و کیفیت جابه جایی و کاهش محسوس آلودگی شهری نقش پررنگی دارند و می توانند اثرات مطلوبی برجای بگذارند.

قناعتی توسعه قطارهای حومه ای را نیاز شهر تهران عنوان کرد و افزود: اتصال حلقه قطارهای حومه ای، مترو و اتوبوس گره مشکلات حمل و نقل شهری را باز می کند.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا و بی توجهی به آن هزینه های اقتصادی، اجتماعی و درمانی به همراه دارد، تصریح کرد: استفاده از قطارهای حومه ای به عنوان حلقه ای متصل به حمل و نقل درون شهری می تواند حجم عمده ای از مشکلات شهری و حاشیه آن را حل کند.

به گفته قناعتی، کمبود ناوگان و توسعه نیافتن این قبیل وسایل حمل و نقلی تنها با تامین اعتبار حل خواهد شد و بخش عمده ای از ترافیک و آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل نبود آن است.
این عضو شورای شهر تهران، نگاه بلندمدت به پروژه های حمل و نقلی همچون مترو و قطار حومه ای را نکته قابل توجهی در عملیاتی شدن این پروژه ها برشمرد و گفت: این شقوق حمل و نقل علاوه بر موضوع صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی سلامت شهروندان را نیز تامین می کنند.

 مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که توسعه قطارهای حومه ای برای دولت اهمیت زیادی دارد، گفت: هم اکنون احداث 700 کیلومتر خط آهن قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها در دستور کار شرکت راه آهن قرار گرفته است.
محسن پورسید آقایی افزود: دولت در سال های 1393 و 1394 اعتبارهای صنعت حمل و نقل ریلی را معادل 10 سال گذشته افزایش داد تا سهم شبکه ریلی کشور در حمل بار و مسافر افزایش قابل توجهی پیدا کند.
معاون وزیر راه وشهرسازی می گوید، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1392یک هزار و 500 کیلومتر از خط آهن کشور دو خطه شد، در حالی که از زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید دو خطه شدن دو هزار کیلومتر از خط آهن کشور آغاز شده و تا پایان امسال 830 کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.


مدیرعامل راه آهن یادآورشد: کیفیت زندگی در کلانشهرها پایین آمده و دلیل اصلی آن آلودگی هوا، ترافیک و ساختار غلط شهرسازی است، لذا برای بهبود زندگی در این شهرها وزارت راه و شهرسازی این مساله را وظیفه خود می داندتا پایان دولت اطراف تهران را با خطوط ریلی حومه ای به صورت ضربدری به هم متصل کند.


بر اساس لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور تا سال 1400 باید آمار جابه‌جایی مسافر در بخش قطارهای حومه‌ای به 20 میلیون نفر در سال برسد و در همین راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با توسعه خطوط حومه ای و افزایش ناوگان ریلی تردد قطارهای حومه ای را در اطراف شهرهای بزرگ افزایش دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 63124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha