نگاه بورسی به عملکرد سایپا در نیمه اول سال95+جداول

پرشین خودرو: گروه بورس

به گزارش «پرشین خودرو»، شرکت سایپا از تولید کننده های مطرح خودروسازی کشور، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده، 38 درصد از تولید خودرو طی سال جاری را به خود اختصاص داده است.


خانواده پراید، تیبا و هم چنین محصولات CKD وارداتی سه گروه اصلی سبد محصولات شرکت را شامل می شود.
 

 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، شرکت طی دوره 6 ماهه سال جاری موفق به تولید 181 هزار و 831 دستگاه خودرو شده است که پراید با سهم 69 درصدی، 126 هزار و 50 دستگاه از تولیدات شرکت را به خود اختصاص داده است.

میزان فروش سایپا در دوره مذکور به 172 هزار و 65 دستگاه انواع خودرو سواری رسیده است.

 


 

نمودار فوق روند تولید و فروش گروه پراید طی دو سال اخیر بر اساس آمار مقایسه ای دوره 6 ماهه را مورد بررسی قرار داده است. تولید پراید با رشد 21 درصدی در این مدت از 104 هزار و 43 دستگاه به 126 هزار و 50 دستگاه افزایش یافته است.

هم چنین فروش این گروه از محصولات شرکت نیز با جهش 33 درصدی از 88 هزار و 680 دستگاه پراید به 117 هزار و 735 دستگاه رسیده است.


اگرچه در بین محصولات تولیدی، خانواده پراید بخش عمده ای از فروش شرکت را به خود اختصاص می دهد اما همان گونه که در نمودارهای زیر مشاهده می شود، روند فروش سایپا طی 5 ساله اخیر علیرغم ثبات در تولید و فروش پراید با توجه به اضافه شدن محصولات جدید، از کاهش سهم این محصول در سبد شرکت حکایت دارد.

 

 

 


 

 

روند فروش سالانه سایپا با توجه به هدف گذاری شرکت در مجموع با شیب ملایمی افزایش داشته است که بر این اساس شرکت از پیش بینی فروش 89,316،336 میلیون ریال در سال جاری و هم چنین سهم 46 درصدی پراید با اعلام پیش بینی 41,273،138 میلیون ریالی خبر داده و این درحالیست که برآیند 5 ساله فروش پراید مطابق نمودار فوق با شیبی نزدیک به صفر(بدون تغییر) بوده است.

 


 


بر اساس نمودار فوق سود(زیان) ناخالص، سود(زیان) عملیاتی و هم چنین سود خالص شرکت در 5 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. در سال 90 سود خالص شرکت عموما ناشی از سرمایه گذاری ها و درآمدهای متفرقه بوده و سود عملیاتی که ناشی از میزان فروش شرکت است سهم کمتری در سودآوری داشته است.


در سال 91 به دلیل مشکلات نقدینگی که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه ها شده، میزان بدهی بانکی و به تبع آن هزینه های مالی شرکت نمود بیشتری داشته است که در مجموع زیان خالص 7،205،094 میلیون ریالی را رقم زده است.


طی سال 92 روند افزایشی هزینه های مالی شرکت برای جبران کمبود نقدینگی ادامه داشت ولی از طرفی روند مثبت سود عملیاتی که ناشی از افزایش فروش شرکت بوده است نهایتا از میزان زیان خالص شرکت نسبت به سال 91 کاسته است.


در سال 93 افزایش قابل ملاحظه سود عملیاتی در پی رشد فروش شرکت به موازات رشد هزینه های مالی رخ داد که برآیند آن افزایش اندک سود خالص بوده است.

همانگونه در نمودار مشخص شده، سود خالص سال 94 بیشتر از محل درآمدهای متفرقه شرکت بدست آمده و فروش به همراه سود عملیاتی شرکت سهم اندکی در این موضوع داشته است.


برای سال مالی پیش رو، پیش بینی شرکت رشد قابل ملاحظه فروش می باشد که این مسئله در سود ناخالص منعکس گردیده اما از طرفی افزایش هزینه های مالی نسبت به سال گذشته منتج به اعلام پیش بینی سود خالص 4 هزار میلیارد ریالی شده است. همچنین بر اساس گزارش دوره 6 ماهه، شرکت با اعلام سود 505 میلیارد ریالی توانسته است 13% بودجه خود را محقق کند.


با توجه به اثر قابل ملاحظه پراید در بودجه این شرکت به نظر می رسد تغییر در سبد فروش محصولات با حاشیه سود کمتر نسبت به پراید زمانی قابل توجیه باشد که ساختار سرمایه شرکت به نحو موثر و کارا اصلاح گردد چراکه هزینه های مالی ناشی از تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز عامل اصلی نوسانات بودجه شرکت طی سال های اخیر بوده است و ادامه این روند بدون محصول پرتیراژی مانند پراید با حاشیه سود نسبتا بالا، ریسک های بالقوه ای به شرکت تحمیل خواهد کرد.

 

 

 

گزارش از محبوبه مغانی

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha