کد خبر 63405
۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

پرشین خودرو: فروش برنج به تعاونی های حمل و نقل هوایی، تبلیغات شخصی در شبکه های اجتماعی و دریافت برنج به جای شهریه دانشگاه ها راه حلی است که تایلند برای مقابله با بحران انبار شدن برنج انجام میدهد.

به گزارش «پرشین خودرو»،  این قبیل راهکارها را می توان در بخش های مختلف تایلند مشاهده کرد. ساخت نرم افراز تلفن همراه (اپلیکشین) که از حدود دو سال پیش با هدف فروش مستقیم برنج فاقد افزودنی های شیمیایی و با کیفیت خوب، طراحی و در اختیار کشاورزان قرار گرفته که در آن هر کیلو برنج به بهای 100 بات تایلند (حدود سه دلار) به فروش می رسد، راه اندازی شبکه های اجتماعی به منظور فروش مستقیم برنج به مصرف کنندگان به بهایی بین 30 تا 50 بات (یک تا یک نیم ودلار)، دریافت برنج از دانشجویان به جای شهریه دانشگاه از جمله این اقدامات است.
 
علاوه بر این، تارنمای روزنامه 'نیشن' تایلند اعلام کرد خطوط هوایی تایلند با وزارت بازرگانی همراه شده اند تا به کشاورزانی که با بهای پایین برنج مواجه هستند کمک کنند محصولات خود را به صورت مستقیم به این قبیل تعاونی ها، خرده فروش ها و سایر متقاضیان عرضه کنند.
 
خطوط هوایی این کشور همچنین با ایجاد منوی غذایی که در آن برنج تایلندی نیز گنجانده شده در تلاشند میزان مصرف این محصول را افزایش دهد.
 
اختصاص فضایی در شرکت های تعاونی وابسته به خطوط هوایی تایلند برای عرضه برنج و فروش بسته های برنج در مغازه های دو فرودگاه بانکوک از دیگر اقداماتی است که خطوط هوایی به منظور تسهیل فروش این محصول استراتژیک تایلند انجام داده اند.
 
راهکارهای ارائه شده از سوی افراد مختلف برای فروش برنج کشاورزانی که اکنون در شرایط سختی به سر می برند، شاید برای کوتاه مدت بتواند رفع کننده مشکلات یکی از مهمترین اقشار تایلند که حتی توان تغییر عرصه سیاسی این کشور را نیز دارند، باشد، اما این سئوال که آیا مشکلات کشاوزران تایلندی با این قبیل اقدامات پایان می یابد سئوالی است که در ذهن بسیاری از اقتصاددانان، سیاسیون و کشاورزان تایلندی مطرح شده است.
 
روزنامه 'بانکوک پست' با پرداختن به این موضوع به نقل از 'ویروج نارانونگ' مدیر یکی از مراکز کشاورزی و اقتصاد سالم در موسسه توسعه تایلند نوشت که این قبیل اقدامات پیامدهای مثبت و منفی برای کشاورزانی دارد که از طریق راه اندازی روش های کسب و کار کوچک به دنبال فروش برنج خود به صورت مستقیم به مصرف کننده هستند.
 
وی که تحقیقات گسترده ای در مورد برنج انجام داده است، این قبیل راهکارها را درمان موقت معضل کشاورزان تایلندی می داند و معتقد است واقعیت صنعت برنج برای الگوهای بازار محلی با کیفیت برنج تعیین می شود. از اینرو اگر کشاورزان به فروش مستقیم روی بیاورند برنج آنها از کیفیت کارخانه ای پایین تر است و در آینده با مشکلات جدی مواجه می شوند.
 
کشاورزان تایلند در ماه های اخیر، علاوه بر نبود مشتری با کاهش بهای برنج نیز مواجه شدند، به گونه ای که یکی از بهترین انواع برنج این کشور که سال گذشته به بهای یکهزار و 8 دلار در هر تن به فروش می رفت با کاهش تدریجی در ماه اکتبر سال جاری به 725 دلار در هر تن رسید.
 
این کاهش قیمت به ویژه در مورد نوع خاصی از برنج تایلندی باعث نارضایتی بیش از پیش کشاورزان شد و دولت نظامی نیز برای پاسخ به این نارضایتی طرح کمک مالی به کشاورزان را به پارلمان ارائه کرد که این اقدام باعث شد گروهی دیگر از کشاورزان خواستار کمک مشابهی شوند.
 
دولت تایلند در پاسخ به این گروه جدید ضمن اختصاص مبلغی جهت کمک به کشاورزان اعلام کرد که دولت نمی تواند بخش قابل توجهی از بودجه خود را برای رفع این قبیل مشکلات اختصاص دهد. از اینرو، دولت 'پرایوت چان اوچا' که قرار است سال آینده انتخابات سراسری برگزار کند، اکنون در یک پیچ تاریخی مهم قرار دارد تا بتواند با سر و سامان دادن به اقتصاد برنج در تایلند رضایت گروه زیادی از کشاورزان را جلب کند.
 
از مجموع کل کشاورزان تایلندی، برنجکاران بیش از 40 درصد از این گروه را تشکیل می دهند که در 9 میلیون و 200 هزار هکتار زمین به کشت برنج مشغولند.
 
تایلند دومین صادر کننده برنج جهان محسوب می شود.
 
 
 
برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
 
 
منبع: ایرنا
کد خبر 63405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha