نوآوری در طراحی قطعات اتفاقی نیست

پرشین خودرو: فضای فراهم شده به برکت گفتمان‌های سیاسی که در چند ماه اخیر انجام شده فعالان صنعتی را بر آن داشت به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی و همکاری‌های مشارکتی از این فضا استفاده بهینه کنند اما در بین این صنعتگران برخی نشان‌های داخلی پیشروتر از دیگران در حال حرکت هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، گروه صنعتی آذین‌خودرو و شرکت بین‌المللی فورشیا به مناسب آغاز دومین سرمایه‌گذاری مشترک خود در ایران، همایشی با هدف معرفی توانمندی‌ها و نوآوری‌های قطعات خودرو برگزار کردند. حضور فعال کارشناسان فرانسوی و توضیح محصولات و توانمندی‌های خود توجه هر بیننده‌ای را در این همایش و نمایشگاه جلب می‌کرد.

برخی کارشناسان شرکت‌های تامین‌کننده خودروسازی کشور در این همایش شرکت داشتند که به نسبت تعداد کارشناسان فرانسوی کم بودند. تعامل و همراهی قطعه‌سازان و خودروسازان در همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی به‌طور قطع بازده کار را افزایش داده و نتیجه بهتری برای دو صنعت به همراه دارد. در این همایش رضا رضایی، رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو؛ دیوید ویل(David Weill)، قائم‌مقام توسعه تجاری و بازاریابی فورشیا، دنی برت‌نو (Denis Berthenoux)‌، مدیر توسعه تجاری و صندلی در خاورمیانه فورشیا؛ دمن ارگان (Desmond ORegan)‌، مدیر ارشد نوآوری جنوب اروپا فورشیا؛ بنوا تیاندیه(Benoit Taillandier)‌، مدیر ارشد نوآوری جنوب اروپا فورشیا و سید سعید هاشمی، قائم‌مقام گروه صنعتی آذین‌خودرو به سخنرانی و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.


نگاه جهانی برای جهانی شدن
رضا رضایی، مدیرعامل گروه صنعتی آذین‌خودرو در این همایش گفت: برای توسعه صنعت قطعه و خودرو تلاش‌های بسیاری در حال انجام است که برگزاری نشست و همایش با حضور همتایان خارجی یکی از این برنامه‌هاست. امروز این گروه صنعتی از همتایان فرانسوی خود برای حضور در ایران و ارزیابی توانمندی‌های صنعت قطعه کشور دعوت کرده و در آینده‌ای نزدیک این همکاری در حوزه فناوری با گروه ترک انجام خواهد شد. صنعت خودرو و قطعه از یک خانواده هستند و باید با توسعه و گسترش آنها صنعت کشور را در دنیا مطرح کنیم.

وی افزود: شرکت بین‌المللی فورشیا جزو نخستین و بزرگترین شرکت‌ها در امر طراحی و تولید قطعات داخلی و خارجی خودرو است که این همایش و دعوت از این شرکت با دو رویکرد و هدف انجام شده است. نخست توسعه و گسترش فعالیت‌های این دو شرکت داخلی و خارجی که سابقه همکاری بیش از ۱۰ساله با یکدیگر دارند و همچنین ارتقای فناوری به کمک همتای فرانسوی در امر تولید صندلی خودروهای جدید.

بنابراین این گروه صنعتی به دنبال این است تا در امر کیفیت و رضایت‌مندی مشتری در خدمات‌دهی محصولات خود حق مطلب را ادا کند. وی ادامه داد: صنعت قطعه و صنعت خودرو جزو صنایع های‌تک در دنیا به‌شمار می‌رود و با صنایع بومی متفاوت است. این شرکت در گام نخست با اهدافی که برای مسیر حرکت خود تعیین کرده ارتباط‌گیری با یک همتای خارجی را در برنامه‌های خود قرار داده زیرا کوتاه‌ترین مسیر در امر طراحی و مهندسی بوده است.

از این‌رو با یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های همتای بین‌المللی همکاری در قالب سرمایه‌گذاری مشترک آغاز شد. مدیرعامل گروه صنعتی آذین‌خودرو ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی و قرار گرفتن در زنجیره تامین خودروسازان بین‌المللی هدف بعدی این شرکت بود.

برای این منظور حرکت بر مبنای ایجاد مهندسی ارزش برای تامین کارکرد، کیفیت و قیمت متعادل برای دستیابی به هدف مورد نظر (ورود به بازارهای جهانی) با حداقل هزینه و حذف هزینه‌های زائد و غیرضروری به منظور رقابت‌پذیری آغاز شد. بنابراین کیفیت، قیمت رقابتی، تحویل به موقع محصولات و نیز رضایت بیشتر مشتریان از اهداف دیده شده این گروه صنعتی است. بنابراین حرکت آغاز شد و در ابتدای کار پیکان، لوکس شد که این امر رونقی به صنعت خودرو کشور داد.

سپس پژو ۴۰۵ و سمند در این مسیر قرار گرفتند و سعی شد در تامین قطعات آنها کیفیت‌های جهانی لحاظ شود و این حرکت ادامه داشت تا به امروز که کار با مدل‌های پژو در حال انجام است. وی یادآور شد: برای توسعه و عمق‌بخشی به ساخت داخل، شرکت‌هایی در کنار شرکت اولیه ایجاد شد به‌طوری که امروز بیش از ۸۰درصد از مواد اولیه مورد نیاز در داخل تولید می‌شود. همچنین با شدت گرفتن تحریم‌ها در دهه ۹۰ گروه صنعتی آذین خودرو با اتکا به نیروی‌های تربیت شده و ماهر خود و همکاری صنعتگران قطعه‌ساز کشور اجازه نداد خط تولید خودروسازان متوقف شود.


رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه به نگاه جهانی برای جهانی شدن تاکید و اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در دنیای صنعت، داشتن نگاه جهانی است. برای جهانی شدن باید دیدگاه جهانی بودن در صنعت مطرح باشد از این رو این مهم در داخل این گروه صنعتی آموزش داده شد.

از این رو ره‌آورد همکاری‌های بین‌المللی مدیریت نوین بود و امروز این گروه صنعتی با پشت‌سر گذاشتن تمام مشکلات، دارای ۱۷ شرکت بوده که از این تعداد ۱۳ شرکت به‌طور مستقیم تولید قطعه و مجموعه‌های قطعه‌ای دارد. ۴ هزار نیروی کار نیز به‌طور مستقیم و بیش از این تعداد به‌طور غیرمستقیم با آذین‌خودرو همکاری خواهند داشت. رضایی در پایان اظهار کرد: این گروه صنعتی بیش از ۳۰۰ قطعه موردنیاز خودروسازان را تامین می‌کند و برای به‌روز نگه داشتن فناوری و توان مهندسی خود در نمایشگاه‌ها اهداف مشخصی دارد. بنابراین ضروری است گروه‌های قطعه‌سازی کشور آموزش‌های مرتبط و همکاری‌های‌های بین‌المللی داشته باشند زیرا این امر برای پویایی و روزآمدی آنها بسیار کارآمد است و این نگاه زمانی شکل می‌گیرد که مشتری‌مداری حرف نخست تولید باشد.

رفاه‌محوری؛ دید امروز صنعت جهانی
دیوید ویل، قائم‌مقام توسعه تجاری و بازاریابی فورشیا در ادامه این همایش گفت: این شرکت گروه‌های متعددی از مهندسی طراحی و توسعه را در خود دارد که اختراع‌های بسیاری را به نام خود در سطح صنعت جهانی ثبت کرده است. اگر مسیر حرکت این شرکت از سال ۱۹۹۷ (۷۶) تا ۲۰۱۵م (۹۴)درصد شود تحول بزرگی داشته و رشد بسیاری در امر تولید و فروش و پورتال مشتریان به خود اختصاص داده است از این رو امروز بازاری از تلفیق کشورهای مختلف در اروپا، آسیا و امریکا دارد. وی تاکید کرد: گروه نوآور این شرکت متمرکز بر رفاه خریداران است از این‌رو رفاه‌محوری سرلوحه فعالیت این شرکت قطعه‌ساز فرانسوی است. دیوید ویل افزود: فورشیا در جهان حضور دارد و برای توسعه فعالیت و فناوری خود در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کند و از این راه به‌دنبال این است تا دید مطلوبی برای مشتریان و همکاران خود در سراسر جهان به ارمغان آورد.


تمرکز بر خلاقیت، راهکار توسعه
«دنی برت‌نو»، مدیر ارشد نوآوری و تحقیقات فورشیا نیز در ادامه سخنان همکار خود به سخن پرداخت و گفت: امروز این شرکت ۳۷هزار دپارتمان و سایت‌های مختلف تولید دارد که در کشورهای مختلف به طور کامل فعالیت تخصصی دارند. او ادامه داد: نوآوری و خلاقیت برای این شرکت در بحث قطعات بسیار مهم است از این رو امروز صندلی‌های تولیدی فورشیا تنوع بسیاری دارد.

برای توسعه و پیشرفت باید روی نوآوری و خلاقیت متمرکز بود تا بتوان مشتریان خود را در سراسر جهان پشتیبانی کرد و البته انسجام در فعالیت‌ها نیز بسیار کارساز بوده و این نکته‌های کلیدی است که با اجرای آنها فورشیا توانسته امروز تا حدود ۸۵درصد نیاز صندلی جهانی را پوشش دهد.

مدیر ارشد نوآوری و تحقیقات فورشیا افزود: انسجام با ارائه پیشنهادها و خدماتی است که به خریداران داده می‌شود. به این ترتیب می‌تواند پروژه‌های مختلفی برای خودروسازان از جمله فولکس واگن، گلف و دیگر خودروسازان را در اروپا و امریکای جنوبی یا در چین و دیگر کشورها پیش ببرد.

از این‌رو امروز از هر ۳ خودرو، صندلی‌های دو خودرو در فورشیا تولید می‌شود که این نیز به جایگاه مهندسی این شرکت در جهان برمی‌گردد زیرا هدف این است که بتواند مشتریان خود را در سراسر جهان تامین کند. راهبرد در تامین استانداردها چارچوبی است که باید ساختار فعالیت‌ها بر اساس آن تدوین شود.

او گفت: فورشیا به‌دنبال توسعه همکاری‌های بین‌المللی و نیز گسترش بازار خود با همکاران و همتایان بین‌المللی است به این ترتیب قطعه‌سازان می‌توانند نماینده این شرکت بوده و بازار فروش خود را به لحاظ کیفیت و قیمت داشته باشند. از این‌رو این شرکت گروه صنعتی ایران‌خودرو را در بحث صندلی‌های پژو ۲۰۶ حمایت می‌کند و می‌تواند این همکاری را گسترش داده و صندلی‌هایی با فناوری‌های کامل برای خودروهای جدید تامین کند. فعالیت‌های شرکت در خاورمیانه اولویت‌بندی شده و امروز در بازار ایران توانمندی در طراحی صندلی‌ها بالاست. همچنین پیشنهاد می‌شود ایران صندلی جدید را با معیارهای خود تطابق‌بندی کند زیرا بحث بومی‌سازی است و براساس قوانین و مقررات اروپا، راهبرد این است که همتای فرانسوی همکاران بین‌المللی خود را به لحاظ کیفیت و قیمت پشتیبانی کند. دنیس برتنوکس در نهایت گفت: برای توسعه مستمر نیاز است تولید بهتر به لحاظ کیفیت و نیز هزینه‌ها کنترل شوند تا بتوان بازده کار را بالا ببرد و در بازار ماندگار شد.


تنوع سلیقه با تولیدهای متنوع
در ادامه همایش «دمن ارگان»، مدیر ارشد نوآوری و تحقیقات، یکی دیگر از کارشناسان این شرکت قطعه‌ساز فرانسوی به توضیح پرداخت و عنوان کرد: ۶خط تولید این شرکت در ۷۷ سایت جهانی در ۲۶کشور فعالیت دارد زیرا تنوع‌سازی براساس جغرافیای هر کشور اتفاق خواهد افتاد. وی با اشاره به نوآوری در بحث تولید گفت: فولکس‌واگن، دایملر، سیتروئن، ب‌ام‌و و... از مشتریان این شرکت هستند که این بستر به کمک خلاقیت و نوآوری و در نظر گرفتن رفاه مشتری به‌دست آمده است از این رو در تمام کشورها از چین، تایلند، هندوستان تا اروپا و امریکا تولید دارد.

این شرکت مجهز به ۱۰ مرکز تحقیق و توسعه و ۷ مرکز طراحی و توسعه است که سلیقه‌ها مشتریان را تامین و هدایت می‌کند. انعطاف‌پذیری این شرکت باعث شده با در نظر گرفتن تمام دیدگاه‌ها در کشورهای مختلف کارآمدی خود را در بازار حفظ کند.

این فعال صنعت قطعه فرانسوی در ادامه به سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان خارجی خود اشاره کرد و توضیح داد: فورشیا با شرکت‌های کوچک و بزرگ قرارداد دارد و حتی با شرکای محلی و کوچک ارتباط داشته و قرارداد منعقد کرده است در این میان مشارکت عادلانه وجود داشته و سعی دارد به طور تخصصی با مشتریان کار کند. دیسموند اُقگن اظهار کرد: بومی‌سازی صندلی برنامه این شرکت در ایران است که با مستقر شدن در این کشور، گروه‌هایی به وجود خواهد آمد که بهترین عملیات صنعتی را با تخصص‌های مهندسی و توانمندی‌های جهانی انجام می‌دهند. هدف این است تا محصولات را با توجه به نیاز مشتری ایرانی تطبیق دهیم تا بتوانیم نوآوری‌های مناسبی برای مشتریان مختلف خود داشته باشیم.


نوآوری اتفاقی نیست
یکی از نکته‌هایی که توجه شنونده را در همایش جلب می‌کرد فعالیت تخصصی و ریز کردن امور در هر بخش از این شرکت بزرگ قطعه‌ساز بود که این نشان از گستردگی بازار آنها در سراسر جهان دارد. به طور نمونه در ادامه سخنرانی‌ها «بنوا تیاندیه»، مدیر ارشد نوآوری جنوب اروپا فورشیا، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: همانگونه که همکاران بر آن اصرار داشتند نوآوری در این شرکت بسیار مهم است و در این رابطه بودجه‌ای حدود ۱۹میلیون یورو در نظر گرفته شده که رشد مستمری داشته است. وی ادامه داد: گروه نوآوری این شرکت در سراسر جهان فعال است و ضمن تامین محصولات جهانی نیاز بازارهای محلی را پاسخ می‌دهد که دارای پیچیدگی‌های خاص خود است.

برای نمونه یکی از خلاقیت‌های این شرکت کاهش وزن صندلی ضمن ارتقای کیفیت آن است که در واقع بحث نوآوری در ادامه سیاست ارزشمند بودن مشتری انجام می‌شود. تایلندیر نیز همچون همکاران خود روی نوآوری و تامین تمام سلیقه‌ها تاکید کرد و در نهایت گفت: یکی از موارد کلیدی در این بحث نظم است؛ این است که فرآیند دارای انضباط منجر به نوآوری می‌شود زیرا نوآوری اتفاقی به‌دست نمی‌آید.


نوآوری اتفاقی نیست
یکی از نکته‌هایی که توجه شنونده را در همایش جلب می‌کرد فعالیت تخصصی و ریز کردن امور در هر بخش از این شرکت بزرگ قطعه‌ساز بود که این نشان از گستردگی بازار آنها در سراسر جهان دارد. به طور نمونه در ادامه سخنرانی‌ها «بنوا تیاندیه»، مدیر ارشد نوآوری جنوب اروپا فورشیا، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: همانگونه که همکاران بر آن اصرار داشتند نوآوری در این شرکت بسیار مهم است و در این رابطه بودجه‌ای حدود ۱۹میلیون یورو در نظر گرفته شده که رشد مستمری داشته است.

وی ادامه داد: گروه نوآوری این شرکت در سراسر جهان فعال است و ضمن تامین محصولات جهانی نیاز بازارهای محلی را پاسخ می‌دهد که دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. برای نمونه یکی از خلاقیت‌های این شرکت کاهش وزن صندلی ضمن ارتقای کیفیت آن است که در واقع بحث نوآوری در ادامه سیاست ارزشمند بودن مشتری انجام می‌شود. تایلندیر نیز همچون همکاران خود روی نوآوری و تامین تمام سلیقه‌ها تاکید کرد و در نهایت گفت: یکی از موارد کلیدی در این بحث نظم است؛ این است که فرآیند دارای انضباط منجر به نوآوری می‌شود زیرا نوآوری اتفاقی به‌دست نمی‌آید.

مشارکت فرصتی برای مدیریت و کیفیت
سیدسعید هاشمی، قائم‌مقام گروه صنعتی آذین‌خودرو در پایان این همایش گفت: برای داشتن بازار، نیازمند برنامه هستیم تا بتوانیم تمام سلیقه‌ها را تامین کنیم امری که در این شرکت فرانسوی اتفاق افتاده است. بنابراین فعالان این گروه صنعتی داخلی با این هدف کارها را پیش می‌برند تا توسعه پایدار داشته باشند از این رو مشارکت‌های خود را با همتایان بین‌المللی گسترش داده تا اعتماد مشتریان را در امر کیفیت تامین کنند. او گفت: یافتن شرکای خارجی کوتاه‌ترین مسیر برای توسعه و جهانی شدن است و در ادامه خلاقیت و نوآوری صنعتگر را در بازار پایدار می‌کند. هاشمی افزود: مشارکت فرصتی برای مدیریت، کیفیت و توانمند کردن خود برای داشتن جایگاه ویژه در بازار جهانی است.

سخن آخر

بنا بر آنچه از زبان دو شریک ایرانی و فرانسوی عنوان شد به نظر می‌رسد در این همکاری‌ها باید هوشیار بود تا بیش از آنکه بازار ایران در اختیار فروش کالاهای خارجی باشد قطعه‌سازان، واحدهای تولید خود را بازاری برای جذب دانش فنی و فناوری‌های روز آنها قرار دهند. اگر چنین شود می‌توان امیدوار بود که ضمن تامین بازار داخل، صادرات نیز اتفاق بیفتد.

منبع: صمت

 برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha