آزادراه اصفهان - شیراز فاصله دو شهر را 134 کیلومتر کوتاه می کند

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل می گوید، تکمیل آزادراه اصفهان - شیراز نه فقط جاذبه های گردشگری را در این منطقه توسعه می دهد، بلکه فاصله این دو شهر را 134 کیلومتر کوتاه می کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سعید محمدزاده افزود: با احداث این آزاد راه زمان سفر خودروهای سواری به 100 دقیقه، اتوبوس به 115 دقیقه و مینی‌بوس به 140 دقیقه کاهش می‌یابد و با توجه به روسازی بتنی این آزاد راه برای نخستین بار در کشور، آلودگی‌های زیست ‌محیطی نیز در منطقه کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترافیک عبوری خودروها از محور موجود روزانه 17 هزار خودرو است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1397 که نخستین سال بهره‌برداری از آزادراه اصفهان - شیراز است حدود 13 هزار خودرو از محور موجود عبور کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز در سال 1397 خبر داد و با اشاره به موقعیت ویژه این آزادراه در اتصال دو قطب گردشگری کشور، مسیر این پروژه را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری دارای ویژگی‌های بارزی دانست که موجب توسعه جاذبه‌های گردشگری این دو استان می‌شود.

محمدزاده با اشاره به ظرفیت های دو استان اصفهان و فارس در جذب گردشگران داخلی و خارجی اظهار داشت: شهرهای اصفهان و شیراز از دیرباز دو مقصد مهم گردشگری برای هموطنان و گردشگران خارجی محسوب می‌شوند و احداث آزادراه اصفهان - شیراز علاوه بر مزیت‌های یک راه ایمن و کوتاه، مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبه‌های باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول قطعات در دست احداث این آزادراه را 210 کیلومتر عنوان کرد و افزود: این آزادراه در فاصله هشت کیلومتری قبل از شهر ایزدخواست شروع می‌شود و در امتداد شمال به جنوب تا شمال شیراز ادامه می‌یابد و ضمن عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسرو شیرین، منطقه کوهستانی چهاردره، شرق یاسوج، تنگ براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کام فیروز در نقطه‌ای به نام تنگ خیاره در شمال شهر شیراز خاتمه می‌یابد.

وی احداث این آزادراه را با رعایت مسایل و ملاحظات زیست‌محیطی و کمترین آسیب به طبیعت منطقه دانست و عنوان کرد: ‌مسیر این آزادراه به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده است که بر اساس نقشه‌های محیط ‌زیست در محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات‌ وحش این دو استان قرار نگرفته است.

 این آزادراه با سرمایه گذاری و مشارکت50 درصدی بخش غیر دولتی (شرکت احداث ،نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان –شیراز) براساس « قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور» با دوران مشارکت 18 ساله (4سال ساخت + 14 سال بهره برداری) در دست ساخت است.
فاز دوم اجرایی این آزادراه از سمت اصفهان تا کیلومتر 116 به موازات محور موجود طراحی شده است.

مهم ترین اهداف این طرح توسعه‌کریدور حمل و نقل شمال – جنوب بین سواحل دریای خزر تا خلیج فارس از یک‌سو و توسعه شاهراه مهم گردشگری، صنعتی، کشاورزی تهران – قم – اصفهان- شیراز – بوشهر (به ویژه منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی در عسلویه)، کوتاه شدن مسیر حمل و نقل اصفهان - شیراز به طول 134 کیلومتر و تقلیل زمان سفر وسایل نقلیه جاده ای (معادل سواری) به میزان حداقل 100 دقیقه و کاهش میزان سوخت و تصادفات جاده ای، افزایش ایمنی حمل و نقل جاده ای و تقلیل هزینه های حمل و نقل، کاهش آلاینده های زیست محیطی است.

حدود 51 درصد تصادفات برون شهری استان در حوزه نفوذ آزادراه است که لزوم احداث راه های ایمن در این محدوده را نشان می دهد.
تصادف های جاده ای برون شهری، خسارت های سنگین مالی بر سیستم اقتصادی کشور (به طور اعم) و بر مصدومین و افرادی که به نحوی با تصادف در ارتباط بوده اند (به طور اخص) وارد می سازد. نکته مهم در مورد هزینه تصادفات این است که تصادفات دارای اثرات اقتصادی هم زمان روی مصدوم، خانواده، دوستان و همکاران او از یک طرف و بر بخش های مختلف جامعه از سوی دیگر دارد.

منبع: ایرنا

 برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha