ورود مجلس به موضوع واردات خودروهای ساخت آمریکا

پرشین خودرو: دلالان خودروهای امریکایی به دنبال روزنه ای برای واردات دوباره این خودروها هستند و در این راه از کشورهای ثالث به عنوان جایگزین استفاده می کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، حدود یک ماهی است که خبری با این مضمون که عده ای با دور زدن قانون و با این توجیه که خودروهای ساخته شده سفارش کشوری ثالث است؛ اقدام به ورود خودروهای تولید آمریکا به کشور کرده اند و بازار اظهارنظرها در خصوص ممنوع بودن یا نبودن واردات این خودروها داغ است، در گفت وگویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ممنوع بودن یا نبودن واردات این خودروها پرداختیم و نمایندگان مجلس با قاطعیت واردات آن را ممنوع اعلام کردند، اما ظاهرا بحث بر سر این موضوع تمامی ندارد و متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون اظهار نظری رسمی مبنی بر ممنوع بودن یا نبودن واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث نداشته است.


در ادامه گفت وگو با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل تعلل وزارت صنعت برای اعلام نظر رسمی در این خصوص و اقدامات مجلس برای ممنوعیت ورود خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا آن را جویا شده ایم که آن را می خوانیم:


برخورد مجلس با واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت، مبنی بر قانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده دراین کشور، می گوید: واردات هرنوع کالای تولیدی آمریکا به کشور ممنوع است و مجلس نسبت به واردات هرنوع کالای مصرفی که در آمریکا تولید می شود، حساس بوده و واکنش نشان می دهد.


نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت صنعت هنوز در خصوص واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث موضع گیری رسمی نداشته است، می افزاید: وزارت صنعت باید نظر رسمی خود را درباره واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث اعلام کند و تا زمان بیان نظر از سوی وزارت صنعت، مجلس چنین استنباط می کند؛ بر اساس رویه گذشته واردات خودروهای تولید آمریکا حتی با برند کشور ثالث ممنوع است.


باستانی با اشاره به اینکه نظر کمیسیون صنایع و مجلس بر این است که واردات کالاهای تولید آمریکا و خودرو با برند کشور ثالث ممنوع است، ادامه می دهد: چنانچه رفتار یا اقدامی مغایر با این قانون صورت گیرد و خودروی تولیدی آمریکا با برند کشور ثالث وارد کشور شود، کمیسیون صنایع قطعا این موضوع را از وزارت صنعت پیگیری کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.



اولویت واردات خودروهای خارجی به کشور نباید از آمریکا باشد


سیدجواد حسینی کیا عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز بیان می کند: غیر از امریکا کشورهای دیگری وجود دارند که ما می توانیم از آن ها واردات خودرو را انجام دهیم و دلیلی ندارد که با شیطان بزرگ این دادوستد را انجام دهیم و فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی می توانند کشورهایی باشند که ما می توانیم در عرصه خودروسازی با آن ها همکاری کنیم.



طرح 2فوریتی مجلس جلوی ورود تمام کالاهای امریکایی را می گیرد


محسن کوهکن با اشاره به واردات خودروهای غیر امریکایی ساخت امریکا اظهار م یدارد: هفته ای که گذشت تعدادی از نمایندگان دارای سلایق سیاسی مختلف، طرحی را امضاء کردند که بر ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی با واسطه یا بی واسطه تاکید دارد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه می کند: قید تولید با واسطه یا بی واسطه بودن این کالاها شامل این می شود که اگر واردات ممنوع باشد؛ یعنی ما می خواهیم از این محل و تحت این عنوان، آمریکایی ها منفعت نبرند؛ بنابراین اگر این کالاها از طریق کشور دیگری وارد کشور ما شود، به نوعی می توان گفت که دور زدن قانون است که در طرح دوفوریتی نمایندگان از این اقدامات جلوگیری می شود.



وزارت صنعت ورود خودروهای امریکایی با برندکشور ثالث را ممنوع اعلام کند


محمدرضا منصوری یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در خصوص انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت، مبنی بر قانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور اظهار می دارد: دشمنی آمریکا بار دیگر در تمدید تحریم ایران توسط کنگره ثابت شد و چنانچه این کشور کالایی وارد ایران می کند، در راستای ضربه زدن به اقتصاد ایران است.


نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آزادگذاشتن واردات کالاهایی که برای ایران ضروری نیست و تحریم کالاهایی که ایران به آن نیاز دارد، یک هشدار برای کشور است، می افزاید: مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که واردات خودروهای آمریکایی دردی از مردم دوا نمی کند و استفاده از این خودروها با خروج ارز از کشور به اقتصاد لطمه می زند.


منصوری با بیان اینکه وزارت صنعت باید با قاطعیت واردات خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث را ممنوع اعلام کند، ادامه می دهد: ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث متناقض با اصول اقتصادمقاومتی است و با واردات خودروی آمریکایی از کارخانه ها و کارگران آمریکایی حمایت کرده ایم.



پیگیری واردات خودروهای امریکایی با برند کشور ثالث از وزیر صنعت


علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک درمجلس شورای اسلامی، در خصوص انتشار برخی اظهارات از سوی مسئولان وزارت صنعت، مبنی برقانونی و بلامانع بودن واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور تصریح می کند: واردات خودروهای آمریکایی با واسطه و بی واسطه باید ممنوع شود و وزارت صنعت باید به صورت رسمی واردات خودروهای مذکور را ممنوع اعلام کند.


وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نمایندگی از مجلس واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث را از وزیرصنعت، معدن و تجارت پیگیری می کند، یادآور شد: باید مشخص شود که آیا وزارت صنعت با واردات خودروهای آمریکایی با برند کشور ثالث موافق بوده است و آیا مجوزی برای واردات این خودروها صادر کرده است یا خیر؟


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه حمایت از تولید داخلی حمایت از کار و کارگر ایرانی و اشتغال در کشور است، اظهار می دارد: با برخورد ناشیانه و واردات هر کالای مصرفی خارجی به ویژه آمریکایی تعداد زیادی کارگر بیکار شده و ساخت چند خودرو از چرخه تولید حذف می شود و سبب ضربه به اقتصاد کشور می شود.



واردات خودروهای آمریکایی حتی از طریق کمپانی‌های کشور ثالث خلاف است


میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، نیز در خصوص اعلام اخباری مبنی بر قانونی اعلام شدن واردات خودروهای با برند غیرآمریکایی تولید شده در این کشور، می گوید: واردات خودروهای آمریکایی خط قرمز ما بوده و ممنوع است، اما ظاهرا برخی افراد با دروغ پردازی و عوام فریبی طی ماه های اخیر، تلاش می ‌کنند واردات خودروهای آمریکایی را عادی جلوه دهند.


وی با بیان اینکه عده ای بی توجه به بدعهدی های آمریکا در برجام، سعی در زیرپاگذاشتن خطوط قرمز نظام دارند، اضافه می کند: عده ای برای تامین منافع خویش با افزایش میزان اظهارات سودجویانه خود، اظهاراتی که هم منافع مردم و هم خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته مطرح می کنند و وزارت صنعت و پلیس راهور را برای شماره‌گذاری این خودروها تحت فشار قرار داده اند.


رضایی با اشاره به اینکه این افراد سودجو به دنبال عادی جلوه دادن واردات خودروهای ساخت آمریکا هستند، ادامه می دهد: آمریکا برای ما خط قرمز بوده و خواهد بود و اقدامات برخی افراد برای واردات خودروهای تولید آمریکا حتی از طریق کمپانی‌های کشور ثالث خلاف فرامین مقام معظم رهبری و قوانین کشور است.


وی با بیان اینکه ورود هر نوع کالایی که در کشور آمریکا تولید می‌شود، برای ما خط قرمز بوده و واردات آن ممنوع است، یادآور شد: نهادهای نظارتی باید با اظهارنظرهای نسنجیده برخی افراد به منظور جلوگیری از موج سواری عده‌ای سودجو از بازار خودروهای وارداتی، مقابله کنند، تا منافع نظام برای دستیابی عده ای قلیل به سودهای کلان، ضایع نشود.


رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، تاکید می کند: به منظور جلوگیری از اقدامات برخی سودجویان، وزارت صنعت باید در بخشنامه ای واردات خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالت را به صورت شفاف ممنوع اعلام کند.


یادآور می شود با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگرآمریکایی واردات خودروی تولید شده در آمریکا به معنی خرید گران‌تر خودرو و همچنین هزینه حمل و نقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمی‌رسد.

 

 

 

 برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع ایلنا

کد خبر 63526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha