ضمانت اجرایی قراردادهای خودرویی چیست؟

پرشین خودرو: بسیاری از کشورهای منطقه سال ها بعد از ما وارد عرصه تولید خودرو شدند اما سهم فعلی ایشان با سهم صنعت خودروی ما قابل قیاس نیست و سهم سرمایه گذاری های خارجی در این فاصله بسیار پر رنگ تر است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، یکی از نگرانی های مردم در مورد صنعت خودرو، تکرار اتفاقاتی است که در 3 سال گذشته در این صنعت رخ داد یعنی فرار شرکت های خارجی پر مدعا از بازار ایران به بهانه تحریم توسط آمریکا و اروپا!


این همان ترسی است که ایرانیان از قراردادهای جدید رنو، سیتروئن و پژو دارند زیرا بسیاری از ایشان با فراموش کردن وظایف خود در قبال تولیدات خودرویشان در ایران، تنها با یک تشر ساده، ایران را ترک کرده و مردم را برای تهیه قطعات و لوازم خودروهایشان دچار زحمت بسیار کردند.


کاهش کیفیت خودروهایی که حتی در زمان حضور شرکت مادر در کشور، چندان چنگی به دل نمی زد، تنها یکی از هزاران مشکلی بود که این خودروسازان جهانی با خروج از کشور برای مردم ایجاد کردند.


ضرر و زیان هایی که در این شرکت ها از لغو یک طرفه قراردادهایشان باید پرداخت می کردند در زمان گذر از تحریم با زیرکی خاصی به حاشیه رانده شد و اینجور که از صحبت های در گوشی مدیران خودرویی و زمزمه های دولتی بر می آید، خبری از خسارت نیست و این خسارت از جیب مردم ایران در این سال ها به جیب خودروساز و دولت ریخته شده است زیرا کیفیت خراب خودروهایی که هر چند ماه باید یک سرویس مجدد و یک تغییر قطعه ای کلی پیدا می کرده اند، می تواند به راحتی این 1 میلیون دلار ها و به گفته برخی 1 میلیارد دلار ها را بدون اینکه به فرانسوی ها بر بخورد، پوشش دهد.


در جلسه مشترک مدیران ارشد پژو و ایران خودرو هر دو طرف بارها از خبرنگاران می خواستند که گذشته را فراموش کرده و چشم به آینده داشته باشند این یعنی همان «بی خیال شو»ی خودمان.


حتی فرانسوی ها هم رگ خواب ما را بدست آورده اند و بعد از چینی ها که به بهانه نبود برندهای معتبر، هر بنجلی را به ایران وارد کرده و به خورد ایران و ایرانی می دهند، گویی خودروساز فرانسوی هم در این 30 سال درس خود را به خوبی فرا گرفته است و دندان ما را خوب ...!


مدیرعامل رنو پارس نیز در واکنش به بحث خسارت و مشکلاتی که در سال های گذشته به وجود آمده بود همه چیز را به آینده و تصمیمات وزارت صنعت کشورمان موکول کرد.


پیمان کارگر که در ماه های اخیر بسیار پر تلاش در عرصه خودرویی کشور ظاهر شده است و از رونمایی ساندرو استپ وی تا امضا تفاهم نامه با ایدرو با تلاش های وی به سرانجام رسیده است در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو» در مورد این دل نگرانی ایرانی ها از رفتار خودروسازان خارجی گفت: این اتفاق و دلنگرانی با سیاست جدید وزارت صنعت مرتفع می شود زیرا در نگاه جدید دولت و وزارت صنعت ایران به ورود شرکت های خارجی بحث سرمایه گذاری مستقیم دیده شده است.


وی ادامه داد: موضوع الزام شرکت ها به سرمایه گذاری در صنعت خودرو موجب می شود تا در صورت تکرار تحریم ها بر صنعت خودرو، شرکت ها به این راحتی بازار ایران را ترک نکنند.


مدیرعامل رنو پارس تاکید کرد: تمام شرکت هایی که در دوران تحریم از ایران فرار کردند یک ریال سرمایه گذاری انجام نداده بودند اما رنو به عنوان تنها شرکتی که در ایران سرمایه گذاری مناسبی انجام داده بود، عرصه را ترک نکرد و این موضوع باید در نظر گرفته شود.


کارگر گفت: ما یک شرکت جوینت ونچر با خودروسازان ایرانی داریم که طرفین برای حفظ آن راضی هستند و یک مشارکت جدید نیز با ایدرو آغاز کرده ایم که برای کارهای جدید رنو در ایران می تواند کمک شایان توجهی کند.


وی در مورد برنامه تولیدی رنو در ایران گفت: تولید سالانه 2 خودرو در ایران از برنامه های رنو است اما ممکن است برخی از این خودروها را با شرکای ایرانی خود تولید کنیم و برخی را نیز راسا برای تولیدشان اقدام کنیم.


کارگر در مورد علت توقف یکباره تولید نیسان قشقایی و تیانا که در پارس خودرو تولید می شد، خاطرنشان کرد: این دو خودرو تولیدشان به دلیل تحریم ها متوقف شد اما در قراردادهای جدید تمام این مشکلات و موارد مورد نظر قرار خواهد گرفت و از تجارب قبلی استفاده می کنیم.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha