دو هزار پرواز عبوری از آسمان ایران امنیت پایداربه همراه دارد

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه اکنون در شبانه روز بیش از هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کنند، گفت: اگر تعداد پروازهای عبوری با وابستگی متقابل به دو هزار پرواز افزایش یابد، این وضعیت برای کشور امنیت پایدار می‌آورد.

به گزارش «پرشین خودرو»، به نقل ازپایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رحمت الله مه آبادی افزود: ایران بدلیل موقعیت ژئو اکونومیکی در آسمان، اتصال دهنده شرق و غرب است، از یک سو آسیا پاسیفیک با ترافیکی که در آینده در افق 2030 بالاترین نرخ ترافیک و رشد را دارد و از سوی دیگر اروپا یکی از نقاط پرترافیک هوایی است.
به گفته وی، جمهوری اسلامی این دو منطقه را به راحتی می‌تواند به یکدیگر متصل کند که درگام نخست صرفه اقتصادی دارد و در مسیر بعدی می‌تواند ایران را به نقطه تعادل منطقه‌ای مبدل سازد که این برای کشورمان بسیار مهم است.
پیش از این روزانه 400 پرواز عبوری برفراز کشورمان صورت می گرفت.
وی افزود: منزوی ساختن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت‌تر شده و چنانچه پروازهای عبوری روزانه به دو هزار پرواز افزایش یابد، ترکیبی از ملیت‌ها، کشورها و شرکت‌های مختلف است و در این صورت، برای محدود سازی ایران، چندین شرکت باید تصمیم بگیرند.

** افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی
مه‌آبادی تاکید کرد: افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی آسمان ایران‌ شهر است که با افزایش طول راه های هوایی و پروازهای عبوری ایران را به یک قدرت منطقه ای تبدیل می کند.
وی تصریح کرد: ایران با هدف استفاده از آسمان کشور و تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای و پوشش دادن ترافیک‌های فرامنطقه‌ای طرحی را تحت عنوان مدیریت آسمان ایران‌ شهر تعریف کرده‌ایم که بر اساس این طرح نقشه‌هایی که نشان می‌دهد آسمان ایران تا افق1404 چگونه باشد، در سه مرحله تعریف شده است.

مه آبادی اعلام کرد: 60 درصد ترافیک آسمان کشور از منطقه خلیج فارس به سمت اروپا است و یکی از مهمترین مسیرها محسوب می شود و در مرحله صفر سعی شده به دلیل افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران ایمنی را ارتقا بخشیم و برای همین منظور یک مسیر اضافه شده که رفت و برگشتی باشد، اما این کافی نیست.
** ایجاد بیش از هفت هزار کیلومتر راه هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مرحله نخست آسمان ایران ‌شهر معطوف به ایجاد هفت هزار و یکصد کیلومتر راه هوایی است که اجرایی شده و بر همین اساس در منطقه پرترافیک 60 درصدی خلیج فارس تا اروپا و بلعکس یک راه دیگر ایجاد شده، اما فاصله بین این سه راه را هم افزایش یافته که استاندارهای ایمنی را بتوانیم ایجاد کنیم تا بر اساس آن بتوان از ناوبری ماهواره‌ای بهره‌برداری شود.
مه‌آبادی افزود: برای نخستین بار در کشورمان مسیری برطبق استاندارها ایجاد شده و آنقدر اهمیت داشت که سازمان ایکائو ( سازمان بین المللی هوانوردی ) از ایران تقدیر کرد و اکنون برای اینکه پروازهای فعلی را حفظ کنیم، کیفیت آن را ارتقا دادیم و به فکر جذب پروازهای جدید هستیم.

وی گفت : آسمان ایران برای اینکه بتواند نقطه تعادل منطقه‌ای باشد، باید آسمان رقابتی شود و اکنون عراق یکی از رقبای اصلی است و کشورهای آسیای جنوب شرقی در برخی مسیرها رقیب جمهوری اسلامی هستند، بنابراین در مرحله دوم رقابتی شدن آسمان کشور در دستور کار است و برای رسیدن به این مهم ، باید تا جایی که امکان پذیر است راه‌ها را به صورت مستقیم ایجاد کرد.
به گفته مه‌آبادی، ایجاد تعدادی مسیرهای جدید موازی در مرحله دوم در دستور کار قرار دارد و برای این کار هزینه نمی‌شود، ایجاد مسیرهای جدید به صورت نرم‌افزاری است و باید در بخش نظامی مجاب شوند تا برای بهره‌بردای از آسمان ایران گام‌های بزرگتری برداشته شود .

مه‌آبادی با اعلام اینکه تاکنون پنج مسیر داخلی که خط شکسته داشت، کوتاه شده، گفت : اصلاحیه مربوطه منجر به صرفه جویی سوخت می شود و چنانچه 10 فروند هواپیما در این مسیرها برود، سالیانه 350 میلیارد ریال صرفه جویی سوخت دارد و این رقم منجر به خرید تعداد زیادی هواپیما خواهد شد.
وی گفت: مهم‌تر از صرفه جویی سوخت، کوتاه شدن مسیر منجر به اضافه شدن به عمر موتور هواپیما می‌شود و بهره وری ناوگان را ارتقا می بخشد و می‌توان بدون هزینه ارزش اضافه کرد.
به گفته مه‌آبادی، اکنون بهره وری ناوگان هوایی بدون خرید هواپیمای جدید، حدود 27 درصد رشد داشته که نتیجه اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ایران توانست با آزادسازی قیمت‌ها بسیاری از مشکلات را حل کند، شرکت های هواپیمایی با واقعی شدن نرخ بلیت پروازها توانستند قطعات خریداری کنند و هواپیما روی زمین نماند و مفهوم اقتصاد مقاومتی هم یعنی بدون هزینه ارزش ایجاد شد و در آسمان ایران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی را محقق کرده ایم.

مه‌آبادی هشدار داد: اکنون تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران از نظر بعد مسیر، بیشتر تمایل به استفاده از آسمان عراق دارند و در صورت امن شدن عراق، پروازهای عبوری از مسیر آسمان ایران به سمت عراق گرایش خواهند یافت و در این ‌صورت بازگرداندن آنها به مسیر ایران بسیار سخت خواهد شد.
 پیش از این وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم عبور پرواز هوایی از آسمان ایران در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به میزان 100 درصد افزایش یافته است، گفت: تلاش می‌شود با افزایش ارتباط و اتصال شبکه‌های حمل و نقل با کشورهای همسایه و گسترش محورهای ارتباطی، سهم تجارت ایران در عرصه‌های بین‌المللی از نظر کمی و کیفی توسعه یابد.

منبع: ایرنا

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha