قیمت تمام‌شده خودرو از پیش‌بینی‌ها بالاتر می‌رود؟

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، از قراردادهای جدید خودروسازان با شرکا و خودروسازان خارجی، قرارداد ایران‌خودرو با پژو وارد فاز اصلی و تولید شده است.

«ایکاپ» شرکت مشترک این دو خودروساز در حال حاضر مشغول تولید خودروی 2008 است که بنا به گفته مسئولین این شرکت، قرار است از اسفند‌ماه روانه بازار شود. هنوز قیمت این محصول در بازار ایران مشخص نشده اما باید منتظر بود و دید بحث قیمت‌گذاری این محصول و دیگر تولیدات مشترک به کجا خواهد رسید؟

این در حالی است که مسئولان اقتصادی کشور در ماه‌های گذشته خبر از تغییر قیمت نرخ ارز و نحوه ارائه ارز به‌صورت شناور، تک‌نرخی و دیگر عناوینی که این روزها برای نرخ ارز در اقتصاد کشورمان در نظر گرفته می‌شود، داده‌اند. نرخ ارز برای تعیین قیمت خودروهایی مثل پژو2008 که کار خود را با داخلی‌سازی اندک آغاز می‌کنند، بسیار مهم است. اگر قیمت ارز در روزهای ارائه این محصول بالا برود، می‌تواند چالش جدی برای فروش این خودرو باشد.

طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت دلار تا مرز ۴هزار تومان بوده‌ایم. قطعا این موضوع نمی‌تواند برای خودروسازان که وابستگی زیادی به خارج کشور دارند، برای فروش خودرو در داخل خبر خوبی باشد.

با نگاهی به میزان تغییرات نرخ ارز طی سا‌ل‌های گذشته مشخص می‌شود برای قیمت‌گذاری محصولات وارداتی و البته تولیدات مشترک با خارجی‌ها نمی‌توان تا زمان عرضه محصولات پیش‌بینی دقیقی انجام داد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد زمان اجرایی شدن طرح تک‌نرخی شدن ارز می‌گوید: «طرح تک‌نرخی شدن ارز یکی از جدی‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی است و آن قسمت‌هایی که امکان اجرایی شدن داشته، به تدریج در ماه‌های گذشته انجام شده است. بخش‌های دیگر نیز در شرف انجام است اما برای اعلام رسمی این امر، پیش‌نیازهایی لازم است و تا زمانی‌که این پیش‌نیازها حاصل نشود، تک‌نرخی شدن ارز امکان‌پذیر نیست زیرا این موضوع برای بانک مرکزی تعهدآور است.»

وی می‌افزاید: «مهم‌ترین پیش‌نیاز، دسترسی به ارتباطات بانکی بین‌المللی در حد نیاز است. اگرچه با اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاده، روند ارتباطات بانکی ما رو به گسترش ‌است اما سرعت لازم را نداشته و امیدواریم در یکی، دو ماه آینده به این شرایط دست پیدا کنیم. یکی دیگر از پیش‌نیازهای مهم و ضروری برای اجرایی شدن این طرح، همگام شدن بانک‌های کشور با استانداردهای بین‌المللی است که در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده و به صورت مرتب‌، منطبق شدن عملیات بانک‌ها با استانداردهای جهانی را رصد می‌کنیم. در مجموع برای عملیاتی شدن این طرح، نباید عجله کرد و برای اجرای مطلوب آن باید به فراهم شدن بستر لازم و تامین پیش‌نیازهای آن دقت داشت.»

کامران ندری، اقتصاددان نیز درخصوص تک‌نرخی شدن نرخ ارز و اثرات آن بر صنعت خودروسازی می‌گوید: «اگر خودروسازان کشور برای تامین قطعات و ماشین‌آلات خطوط تولید، نیازمند واردات باشند، طبعا بالا رفتن نرخ ارز می‌تواند اثرات منفی بر صنعت خودروسازی کشور بگذارد. خودروسازی ایران تا حد زیادی وابسته به خارج کشور است. البته در برخی خودروها قطعات تقریبا به‌صورت کامل در داخل تولید می‌شوند، مثل پژو 405 که البته این خودرو دیگر در هیچ‌کجای دنیا تولید نمی‌شود زیرا با این خودروها نمی‌توان در بازار با این همه تنوع و امکاناتی که خودروهای جدید ارائه می‌دهند، رقابت کرد، بنابراین برای نوسازی صنعت خودروسازی، کشورمان به خارج وابسته بوده و این وابستگی به این معنی است که اگر نرخ ارز تا حد زیادی بالا برود، خودروسازان با مشکل مواجه می‌شوند. حتی صنعت خودروسازی کشور با قیمت‌های فعلی نرخ ارز با مشکل رو‌به‌رو است و نمی‌تواند سرپا بایستد.
طبعا اگر قیمت ارز بالا برود خودروسازان مجبور به افزایش قیمت محصولات هستند و این افزایش قیمت باعث می‌شود مردم از این صنعت روی برگردانند. حتی کسانی که متقاضی خرید خودروهای داخلی هستند، در صورت افزایش قیمت با توجه به اینکه توانایی خرید را از دست داده‌اند، ترجیح می‌دهند خودرو نداشته باشند و این امر برای صنعت خودروسازی کشور بسیار مضر است.

همچنین کوروش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران می‌گوید: «یکی از شرایط تک‌نرخی کردن ارز نزدیک شدن نرخ آن در بازار آزاد نسبت به نرخ ارز مبادله‌ای است که این امر به‌صورت تدریجی در حال انجام است و به نظر می‌رسد در یک بازه زمانی که بانک مرکزی در نظر دارد، این اتفاق روی دهد.


انتظار فعالان اقتصادی این است که تک‌نرخی شدن ارز هرچه سریع‌تر روی دهد و از بانک‌ مرکزی توقع می‌رود در مسیر ساماندهی و یکسان‌سازی نرخ ارز گام بردارد. باید یک واقعیت را قبول کرد، این‌که منابع مالی شبکه بانکی محدود است و نیازهای بخش تولید کشور بسیار، بنابراین در این بین باید به چند نکته توجه کرد.

نکته اول اینکه خودروسازان باید هزینه تولید محصولات خود را پایین بیاورند. دوم آنکه بهره‌وری و کارایی خود را افزایش دهند. سوم آنکه باید از هزینه‌های ثابت خود بکاهند و دست آخر هم ساختار خود را بسیار چابک و روان کنند.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن همگن قطعه‌سازی نیز با بیان اینکه قطعا تغییرات صورت‌گرفته بر نرخ ارز اثر جدی بر قیمت تمام‌شده محصولات تولید مشترک خودروسازان داخلی با خارجی خواهد داشت، گفت: «از آنجا که در قراردادهای کنونی الزام ۴۰درصد داخلی‌سازی دیده شده است، خودروسازان می‌توانند با افزایش داخلی‌سازی طی سال‌های آتی نقش تغییرات ارزی بر تولید را تا حدود زیادی کاهش دهند. البته تا زمان عرضه تولیدات مشترک خودروسازان، نمی‌توان برای قیمت محصولات پیش‌بینی دقیقی انجام داد اما با توجه به نوسانات قیمت ارز و پایین بودن داخلی‌سازی محصولات، قیمت خودروها بالاتر از پیش‌بینی‌ها و رقمی که در ذهن مسئولان است، خواهد بود.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع دنیای خودرو

کد خبر 63774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha