مردم به هیچ عنوان از جمعه‌بازارها خودرو خریداری نکنند

پرشین خودرو: جمعه بازار خودرو به خودروهای ایرانی و خارجی اختصاص دارد و محل، محل عرضه خودروهای نو و دست‌دوم ایرانی و خارجی جهت خرید، فروش و اجاره است.

به گزارش «پرشین خودرو»، مراکز پردیس خودرویی چیتگر، بازار عبدل‌آباد و جمعه‌بازار خریدوفروش پونک چند نمونه از این بازارها هستند؛ بازاری که در روزهای جمعه برقرار می‌شود و بخش قابل توجهی از مردم تهران برای خریدوفروش فوری خودرو به این مراکز مراجعه می‌کنند و از تب‌وتاب خاصی نیزبرخوردار است.

مردم به هیچ عنوان از جمعه‌بازارها خودرو خریداری نکنند

سعید موتمنی، رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو

خرید خودرو از بازارهایی موسوم به جمعه‌بازارها، عواقب خوشی ندارد و مردم قبل از خرید خودرو از قانونی بودن فعالیت نمایشگاه‌های اتومبیل اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت این اتحادیه هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال اعتراض شهروندان نخواهد پذیرفت. به عبارت دیگر، جمعه بازارها به هیچ عنوان وجهه قانونی ندارند و توصیه می‌شود مردم به هیچ عنوان از جمعه بازارهای سطح شهر خودرو خریداری نکنند چراکه خریداری خودرو از روزبازارهای جمعی مشکلات عدیده‌ای را برای خریداران به وجود می‌آورد.

تاکید می‌شود مگر مردم از دستفروش‌ها دارو خریداری می‌کنند که حالا برای خرید کالایی همچون خودرو که حساسیت‌های خاص خود را دارد، به سراغ روزبازارهای جمعی می‌روند؟ بیشترین تخلفات در زمینه خودرو از ناحیه نمایشگاه‌های فاقد مجوز و بدون پروانه کسب انجام می‌شود و درصد خلاف در واحدهای صنفی قانونمند بسیار پایین است و جمعه‌بازارها هم قانونی فعالیت نمی‌کنند.
همچنین لازم است گفته شود که نصب بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه‌های فاقد مجوز خودرو در اتوبان و بزرگراه‌های سطح شهر مورد انتقاد است و شهرداری در انتشار آگهی و نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی خودرو با اتحادیه هماهنگ باشد. از سوی دیگر، نمایشگاه‌های خودرو قبل از انتشار هرگونه آگهی در روزنامه‌ها یا نصب هر بیلبوردی باید از اتحادیه استعلام بگیرند.

کارشناسان ناوارد خریداران را به شک می‌اندازند

به‌عنوان مثال من اتومبیل خود را جهت فروش به جمعه‌بازار پونک بردم و کارشناس در عین ناباوری گفت که دو در سمت چپ و گلگیر عقب تعویض شده ولی من اطمینان صددرصد دارم اینطور نیست. واقعا متاسفم که با استفاده از کارشناسان ناوارد خریداران را به شک می‌اندازند. همینطور وقتی یک مصرف‌کننده می‌آید و قصد فروش خودروی خود را دارد، چند نفر دوره‌اش می‌کنند و تا می‌توانند قیمت خودرو را با دلایل بیخود و بی‌جهت پایین می‌آورند یا به‌اصطلاح تو سر مال می‌زنند و هنگامی که قیمت را به میزان دلخواه پایین آوردند، یکی از خودشان به‌عنوان خریدار واقعی می‌آید و خودرو را از چنگ صاحب آن درمی‌آورند.

از سوی دیگر، برخی دارندگان خودرو با کشیدن پلاستیک بر صندلی و شستشوی موتور خودرو و واکس زدن لاستیک و پلاستیک کشیدن به سپرهای کائوچویی یا زدن برچسب بر درهای خودرو، سعی در وانمود کردن خودروی کارکرده به‌جای خودروی نو دارند.

البته در میان فروشندگان که بیشترشان اتومبیل‌های خود را به بازار آورده‌اند هم کسانی وجود دارند که اصلا کارشان خریدوفروش است و برخی خودروهای مدل پایین را می‌خرند و برای فروش به شهرستان‌های اطراف می‌برند. خیلی از فروشندگان و خریداران هم جوانانی هستند که خود را «ماشین‌باز» معرفی می‌کنند و به‌دنبال خودروهای قدیمی و لوکس هستند که با خرید آن بتوانند آن را اسپورت کرده و در خیابان‌ها با آن ویراژ دهند.
تضمین دقیقی درباره ارزش‌گذاری خودروها وجود ندارد

محمود نظامی، کارشناس بازار خودرو

در جمعه بازارهای خریدوفروش خودرو کارشناسانی وجود دارند که تعداد کمی از آنها به عنوان کارشناس واقعی فعالیت می‌کنند. این افراد، روی خودرو کمتر از قیمت واقعی آن، قیمت می‌گذارند. حتی اگر خودروی صفر برای کارشناسی شدن نزد این کارشناسان برده شود، چندصد هزار تومان کمتر از قیمت واقعی، روی آنها قیمت می‌گذارند.

از سوی دیگر، در این بازارها امکانات رفاهی خاصی برای مراجعه‌کنندگان وجود ندارد. فضا محدود است و دیده می‌شود که از ساعت 6 صبح بازار پر می‌شود و فروشندگان خودروهای خود را پارک کرده و منتظر خریداران می‌شوند تا بعد از طلوع خورشید به بازار بیایند. خودشان همچنین مجبور هستند تا ساعت‌ها در سرما و گرما در داخل خودرو منتظر بمانند تا شاید خریداری پیدا شود و خودرو را پس از ساعت‌ها بررسی کردن بخرد.

بنابراین باید توجه داشت که در هر صورت باوجود همه آنچه که در شکل گرفتن معاملات این بازارها دیده می‌شود، در کنار هم قرار گرفتن دلال‌ها و کارشناسان می‌تواند بار دیگر واسطه‌ها را در میان طرفین معامله قرار دهد و البته شاید بازار دلالی را هم گرم کند.

به‌واقع هیچ تضمین دقیقی درباره ارزش‌گذاری‌ها هم وجود ندارد. به‌عنوان مثال کسی نمی‌داند اگر کارشناسی با جانبداری از یکی از طرفین معامله قیمتی غیرواقعی را پیشنهاد بدهد، چه ضمانتی برای قبول آن وجود دارد. ضرورت دارد که تمام مردم در خریدوفروش خودروهای خود این توصیه‌ها را جدی بگیرند و کارشناسی مجدد انجام دهند.

منبع: اقتصاد انلاین

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha