سهم بخش خصوصی در تولید خودرو همچنان پایین است

پرشین خودرو: آمار تولید خودروهای سواری کشور طی 8 ماه امسال در حالی اعلام شده که با وجود رشد 40 درصدی سه خودروساز بزرگ داخلی، خصوصی‌ها افزایش تیراژی بسیار اندک را تجربه کرده‌اند تا همچنان زیر سایه نیمه‌دولتی‌ها باقی بمانند.

به گزارش «پرشین خودرو» طبق آمار اعلامی، شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی شامل مدیران خودرو، کرمان خودرو، گروه بهمن، راین خودرو و دیارخودرو، کمتر از 5 درصد افزایش تیراژ را در مقایسه با 8 ماه سال گذشته تجربه کرده‌اند. اگرچه خودروسازان خصوصی توانسته‌اند طی این سال‌ها رفته رفته سهم خود را در بازار خودرو کشور افزایش دهند، با این حال هنوز هم در مقایسه با غول‌های جاده مخصوص (ایران‌خودرو و گروه سایپا) از تیراژ چندانی برخوردار نیستند.

با توجه به آنکه تا پایان آبان‌ماه امسال تنها 58 هزار 611 دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسیده، سهم خصوصی‌ها از تولید 8 ماهه، فقط 8 درصد برآورد می‌شود. به عبارت بهتر، خودروسازان خصوصی کمی بیش از یک هشتم سهم بازار خودرو را به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که به جز یکی دو مورد، تمامی محصولات تولیدی در بخش خصوصی، چینی هستند.

طبق آمار سایت انجمن خودروسازان، در مجموع 56 هزار و 281 دستگاه انواع خودرو سواری طی 8 ماه امسال در بخش خصوصی به تولید رسیده که حکایت از افزایش حدودا 5 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس، بیشترین تیراژ 8 ماهه به مدیران خودرو رسیده، شرکتی که برندهای ام وی‌ام و تیگو (متعلق به چری چین) را مونتاژ می‌کند و با توجه به تیراژ 33 هزار و 166 دستگاهی اش، نزدیک به 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

این در حالی است که کرمان موتور به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب مدیران خودرو، با کاهش تیراژ در 8 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که این شرکت تا پایان آبان‌ماه امسال 22 هزار و 191 دستگاه تیراژ داشته و در نتیجه کاهش تولیدی در حدود 28 درصد را تجربه می‌کند.

لیفان و جک در مدل‌های مختلف، تولیدات کرمان موتور را در 8 ماه امسال تشکیل داده‌اند و این در حالی است که گفته می‌شود طی سال آینده، برخی مدل‌های هیوندایی نیز به جمع این محصولات اضافه خواهد شد. اما سری هم به گروه بهمن بزنیم، شرکتی که تا پایان آبان‌ماه تنها بسترن چینی و مزدا3 ژاپنی را تولید کرده است. طبق آمار، این شرکت تیراژی 2هزار و 609 دستگاهی داشته که سبب شده با کاهش تولیدی 10 درصدی مواجه شود.

از گروه بهمن که بگذریم، «خودروسازان راین» نیز 8 ماه امسال را با تیراژی تنها 552 دستگاهی به پایان رسانده و بیش از 220 درصد نیز رشد کرده است. همچنین دیارخودرو نیز با تیراژ 93 دستگاهی اش، افتی 5/ 55 درصدی را نسبت به 8 ماه سال گذشته به خود می‌بیند.

منبع: دنیای اقتصاد

 برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 63906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha