کد خبر 64308
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت تایر

پرشین خودرو: در برنامه راهبردی وزارت صنعت پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تنی تایر تا افق ۱۴۰۴ در کشور وجود دارد. بنابراین، ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار تنی کارخانه‌های موجود، در عمل باید ۲ برابر شود. برای دست‌یابی به این منظور هزینه بالایی در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش«پرشین خودرو»، ظرفیت تولید فعلی شرکت‌های تایرسازی، حدود 60% از نیاز 350 هزار تنی کشور را تأمین می‌کند. این شرکت‌ها عملاً هیچ سهمی از بازار 10 میلیارد دلاری منطقه‌ای تایر ندارند. یکی از مهم‌ترین عوامل عدم سرمایه‌گذاری جهت افزایش ظرفیت تولید به منظور حضور حداکثری در بازارهای داخلی و جهانی، هزینه بالای مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک واحد تایرسازی با نرخ بازگشت سرمایه پایین است. این در حالی است که این صنعت، جزو صنایع پایین دست پتروشیمی به شمار می‌رود.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، حدود 70 % از هزینه سرمایه‌گذاری ثابت برای راه‌اندازی یک کارخانه تایرسازی، سهم ماشین‌آلات بکار رفته در خط تولید است.

3شرکت ماشین‌سازی در کشور وجود دارند که طی دو دهه گذشته در زمینه تولید برخی از ماشین‌آلات فعالیت داشته‌اند و توانایی ساخت ماشین‌های مختلف دیگری را نیز در اختیار دارند.

در صورتی که ماشین‌سازی در داخل کشور رونق بگیرد و توانمندی‌های بالقوه موجود، بالفعل شوند، قریب به 50 % ماشین‌آلات تایرسازی از حیث ارزش اقتصادی، امکان تأمین از داخل دارند. این در حالی است که ماشین‌آلات داخلی نسبت به انواع اروپایی و چینی، قیمت به مراتب پایین‌تری دارند. با داخلی‌سازی ماشین‌هایی که تولید آن‌ها در کشور توجیه اقتصادی مناسبی دارد، به صورت متوسط در حدود 20 % از هزینه خرید ماشین‌آلات خارجی، کاهش خواهد یافت. به عنوان مثالی از یک خط با ماشین‌آلات مفروض و ظرفیت تولید 50 هزار تن، هزینه حدود 500 میلیارد تومانی، امکان کاهش به 400 میلیارد تومان، با تأمین ماشین‌آلات از داخل کشور دارد.

در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی ظرفیت تولید 700 هزار تنی تایر تا افق 1404 در کشور وجود دارد. بنابراین، ظرفیت تولید 350 هزار تنی کارخانه‌های موجود، در عمل باید 2 برابر شود. برای دست‌یابی به این منظور هزینه بالایی در حدود 5000 میلیارد تومان مورد نیاز است.

رونق گرفتن ماشین‌سازی در کشور، موجب کاهش قابل توجه هزینه مورد نیاز سرمایه‌گذاری می‌شود، سهم بخش ارزی سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش می‌دهد، سوددهی طرح احداث کارخانه را بهبود می‌بخشد و در نتیجه، رغبت به سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و در آخر، زمینه فعالیت متخصصین کشور را در یک زمینه صنعتی با تکنولوژی بالا فراهم می‌کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 64308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha