کد خبر 64336
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
اتصال سیستم ریلی ایران و ترکیه به بنادر

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با همتای ترک خود ضمن تاکید بر مواضع اصولی و محکم کشورمان در زمینه روابط حمل و نقل بین دو کشور ، خواهان گسترش همکاری های دو کشور در این بخش شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، عباس آخوندی روز سه شنبه پس از دیدار «احمد اصلان» وزیر حمل و نقل دریانوردی و ارتباطات ترکیه با وی که در محل وزارت راه و شهرسازی انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: ما چهار حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
وی گفت که از همتای ترک خود خواستار رفع مشکلات در بخش های مختلف از جمله قیمت سوخت برای ناوگان جاده ای دو کشور، صف های طولانی کامیون های ایرانی در گمرک مرزی گوربلاغ ترکیه، پرداخت خسارات به کامیون داران ایرانی در حوادث تروریستی اخیر، صدور مجوز بارگیری کامیون های ایرانی در ترکیه از بنادر و مناطق آزاد، فروش سوخت بدون مالیات به ناوگان ایرانی، جلوگیری از قاچاق سوخت برخی از کامیون داران ترک در ایران و لغو پلمپ و دیپ زنی کامیون ها در هر دو طرف شده است.

وی اظهار داشت: وضعیت جغرافیایی دو کشور شبیه یکدیگر است زیرا ترکیه برای دسترسی به شرق دریای عمان و خلیج فارس نیاز به عبور از خاک ایران و همچنین ما نیز برای دسترسی به غرب و دریای سیاه به عبور از خاک ترکیه نیاز داریم.
آخوندی تصریح کرد: بنابراین باید به این واقعیت برسیم که روابط حمل و نقلی دو کشور را در بهترین سطوح ارتقا بدهیم، هرچند در برخی حوزه ها به طور کامل با یکدیگر رقیب هستیم.
وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه گفت: در حوزه جاده ای مبنا را بر توافق سال 2015 در کمیسیون مشترک دو کشور قرار دادیم، بنابراین مقرر شد معاونان دو وزارتخانه موانع و مشکلات سر راه اجرای توافق مذکور را بررسی کنند تا مشکلات برطرف شود.

** بازبینی کریدور ریلی ایران و ترکیه به طور مشترک
آخوندی تصریح کرد: برای این که کریدور حمل و نقل ترانزیتی را در هر دو کشور ایران و ترکیه داشته باشیم، قرار شد کریدور ریلی دو کشور را به طور مشترک مورد بازبینی قرار بدهیم.

** اتصال سیستم ریلی ایران و ترکیه به بنادر

وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر این که به دنبال توسعه روابط حمل ونقلی دو کشور هستیم، افزود: قرار است اول ماه ژانویه سال 2017 جلسه مشترک فنی دو کشور برای نحوه اتصال سیستم ریلی ما به بنادر دو کشور تشکیل شود.
 احمد اصلان وزیر ارتباطات، حمل و نقل و دریانوردی ترکیه به دعوت محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دوشنبه شب(دیشب) در راس هیاتی وارد تهران شد.
وی قرار است امروز در تهران با محمود واعظی نماینده رییس جمهوری در روابط با ترکیه و عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی کشورمان در هشتمین کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه شرکت کند.

اصلان پیش از حرکت به تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا با اشاره به اهمیت روابط ایران و ترکیه گفت: در حوزه کاری خود، تماس ها و همکاری های خوبی با آخوندی و واعظی دارم و امیدوارم این سفر که در آستانه حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران به ترکیه صورت می گیرد، به رفع مشکلات موجود به ویژه در حوزه حمل و نقل کمک کند.

وی گفت: در سالهای اخیر چه در زمینه ارتباطات و چه در زمینه حمل و نقل، همکاریهای خوبی صورت گرفته است . طرح های مشترکی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات( آی سی تی) و حمل و نقل داریم. در این سفر فرایند اجرایی این طرح ها را بحث و تبادل نظر کرده و به ویژه در زمینه حمل و نقل ، رفع موانع و مشکلات بر سر راه توسعه تجارت گفت و گو خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه بخش های حمل و نقل دو کشور با مشکلات و مسایلی روبروست، افزود : قصد داریم تا این موانع و مشکلات حل شده و راه توسعه همکاریهای حمل و نقل به ویژه در حوزه زمینی هموار شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 64336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha