قطعه ساز واقعی نمی تواند یک واردکننده باشد!

پرشین خودرو: به علت تنوع بسیار در قطعات و لوازم خودرویی، ممکن است گاهی قطعات وارداتی به جای قطعات تولیدی به بازار عرضه شود اما بی شک این جزو سیاست های وزارت صنعت نیست و ما به دنبال حمایت از تولید در داخل هستیم.

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان این مطلب در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، در مورد بحث قاچاق قطعات خودرو و بسته بندی این کالا ها در بسته های ایرانی گفت: به نظر بنده کسی که قطعه را وارد کرده و با بسته بندی خودش و یا یک شرکت ایرانی دیگر به فروش می رساند؛ قطعه ساز نیست و نباید نام این صنف شریف را بر وی نهاد.


وی ادامه داد: ما به شرکتی قطعه ساز می گوییم که بر اساس پارامترهای مورد نیاز کیفی تعیین شده توسط مسوولان ذی ربط چرخه تولید یک یا چند قطعه را در مجموعه خود ایجاد کرده و قطعه تولیدی را با استانداردهای موجود تولید و به بازار عرضه می کند.


صالحی نیا با تاکید بر درجه بندی قطعه سازان توسط وزارت صنعت و مجموعه ای بالادستی این صنعت تصریح کرد: در برخی مواقع و در شرایط خاص ممکن است یک یا چند قطعه ساز برای مدتی محدود دست به این کار زده و به جای تولید، کالا را مستقیما وارد کنند؛ ما منکر بروز این اتفاق نیستیم اما باز هم عقیده داریم که قطعه ساز واقعی براساس اهداف کشور و مجموعه خود دست به ایجاد یک خط تولید زده و باید مستقیما تولید کننده باشد و نه واردکننده!


وی افزود: البته ممکن است در چرخه تولید یک محصول، متریال و یا یک قطعه خاص از قطعه اصلی، نیاز به واردات داشته باشد مثلا برای ساخت یک پمپ به یک اورینگ خاص نیاز باشد که در کشور توان تولید آن نیست و تنها 4 کشور آن را تولید می کنند، خوب در این مورد نمی توان به قطعه ساز برای واردات ایراد گرفت.


معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد راه حل موجود برای مقابله با واردات به جای تولید گفت: ما در نظام تعرفه ای کشور اعلام کرده ایم که اگر کسی یک قطعه خودرویی را کامل وارد کرد باید تعرفه گمرکی بالایی پرداخت کند و این می تواند جلوی واردات بی دلیل را بگیرد.

کد خبر 64533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha