مشکل اصلی صنعت قطعه سازی؛ نبود حمایت دولتی است

پرشین خودرو: در گفت وگو ها و قراردادهای جدید خودرویی باید از تجارب گذشته استفاده کرده و بی شک نباید زنجیره تامین در داخل را فدای بستن قرارداد با خارجی ها کنیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو، با بیان این مطلب گفت: ما در پسابرجام، دو گلوگاه داریم که باید بر روی آنها تمرکز بیشتری کنیم. نخست شروع مشارکت مجدد با خودروسازان بین المللی بعد از سال هاست که پس از برجام امکان پذیر شده است و باید آن را به فال نیک گرفت و امیدوارم صنعت و کشور از این بازگشت و مشارکت جدید، حداکثر استفاده را بکند. البته باید از عملکردهای هیجانی خودداری کرد چون این بازگشت شرکای سابق تازه استارت یک آغاز جدید است.


وی ادامه داد: گلوگاه دوم، داخلی سازی قطعات است که باید با تجهیز زنجیره تامین قطعه سازی و خودروسازی این اتفاق رخ دهد. لازمه انجام این مهم، زنیجره دانش فنی و سرمایه در گردش مناسب است که باید به مجموعه ها تزریق شود.


محبی نژاد تاکید کرد:در حال حاضر بزرگترین مشکل بازار خودرو در کشور بحث خدمات پس از فروش می باشد که تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور را به خود درگیر کرده است. این مهم با داخلی سازی مرتفع خواهد شد البته داخلی سازی با کپی سازی تفاوت دارد.


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو تصریح کرد: در حال حاضر بر روی بحث خدمات پس از فروش سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است و این اتفاق نوید بخش روزهای خوب صنعت خودرو در موضوع خدمات پس از فروش خواهد بود.


محبی نژاد با اشاره به حضور خیل عظیم خودروسازان و قطعه سازان خارجی در کشور به خصوص در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو که 24 و 25 بهمن ماه امسال برگزار می شود، گفت: من یک نگرانی عمده دارم و آن این است که سرعت عمل و عملکرد هیجانی برخی با طرف های خارجی و بستن قراردادهای مشارکتی بدون در نظر گرفتن مسائلی مانند عمق ساخت تولید 40 درصدی در داخل و بدون تهیه زیرساخت های لازم، زنجیره تامین و خدمات پس از فروش و نیازهای به حق مشتری از این خدمات را قربانی کند.


وی افزود: تنها با در نظر گرفتن 3 اصل شروع تولید با 40 درصد داخلی سازی، بحث تجهیز کل اجزا تامین و زیرساخت های آن و بحث خدمات پس از فروش، قراردادهای جدید و آینده صنعت خودرو موفق خواهند بود اما؛ مسوولان ذی ربط باید قبل از هر مشارکت و قرارداد جدید، طرح توجیهی آن را به خوبی بررسی کنند.


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو بیان کرد: چنانچه در طرح ها و مشارکت های جدید صنععت خودرو که منتج به قرارداد نهایی شده و یا می شود، مراحل به درستی طی شده و طرح تجاری و توجیهی باشد، به طور حتم منابع تامین زیرساخت قطعه سازی و مدت زمان مورد نیاز آن دیده شده و مشکلی پیش نخواهد آمد.


وی افزود: متاسفانه هیچ کدام از اقدامات اخیر نشان نمی دهد که مدیران به دنبال قوی کردن صنعت قطعه سازی کشور باشند زیرا نه از تسهیلات ارزان خبری است و نه از امکانات خاص، تنها یک قرار داد است به نفع دیگران که تجارب گذشته را تکرار می کند.


محبی نژاد با اشاره به این مطلب که برای توسعه یک صنعت، دولت ها باید بر روی آن تمرکز کنند، متذکر شد: صنعت قطعه سازی ما در زمان تحریم از قطعه سازی جهان فاصله زیادی گرفت و در حال حاضر با نقطه آرمانی خود فرسنگ ها فاصله دارد و این را باید بدانیم که دنیا در انتظار رسیدن ما به آن نقطه آرمانی نمی ماند و این خلا باید با سرعتی چند برابر قبل و با سرمایه گذاری و ارتباطات قوی پر شود.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در چهارمین همایش صنعت خودرو در دو بعد داخلی و خارجی گفتگو شود تا مشکلات داخلی صنعت قطعه سازی مانند نبود تسهیلات ارزان، ضعف زیرساخت ها و حمایت ضعیف دولت از صنعت قطعه سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع آنا

کد خبر 64647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha