کد خبر 64683
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
چرا روحانی با خودرو استارت زد؟

پرشین خودرو: یکی از دغدغه‌های دولت یازدهم از آغاز کار، نجات اقتصاد در خواب‌رفته کشور و گرفتن دست تولیدکنندگان داخلی بوده است. تولیدکنندگانی که هرکدام به دلیل برخی مشکلات در باتلاق اقتصادی و مشکلات آن فرو رفته بودند.

به گزارش «پرشین خودرو»، رئیس‌جمهوری در همایش توانمندی‌های صنعت خودروی ایران که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، به ضرس قاطع به خصوصی‌سازی صنعت خودرو اشاره داشت. حالا حدود سه‌ماه به وعده‌ای که رئیس‌جمهور درباره این صنعت داده بود، مانده است.

از دیگر سو در سال پایانی دولت حسن روحانی قرار داریم، باید دید چه مقدار وعده‌ها در مورد این صنعت به سرانجام رسیده است. از دیگر سو؛ دوشنبه صبح حسن روحانی، رئیس‌جمهور در همایش حقوق ملت در قانون اساسی با یک خبر خودرویی سخنان خود را آغاز کرد و گفت تولید خودروی مشترک با هدف صادرات می‌تواند اولین و شاید مهم‌ترین قدم برای ایجاد تغییر در صنعت خودروی ایران باشد.
بعد از برجام و توافقات ایران با دولت‌های غربی، بسیاری از صنایع داخلی آماده یک جهش بزرگ برای فرار از رکود چندساله شدند و شاید حضور صنعتگران به‌نام اروپایی اولین چراغ سبز برای تغییر این روند منفی بود.

صنعت خودرو اولین حوزه‌ای بود که با استقبال خارجی‌های بنام رو‌به‌رو شد اما این‌بار قرار بود این استقبال تنها به نفع طرف خارجی نباشد و نفعی نیز برای ایران به همراه داشته باشد. مونتاژ خودرو دیگر آرزوی صنعت خودروی ایران نبود و حالا رویای تولیدکنندگان داخلی ورود به بازارهای دیگر برای صادرات محصول بود که گویی زیاد دور از دسترس نیست.


اما نکته مهم ماجرا در این است که روز گذشته رئیس‌جمهور در همایش حقوق ملت در قانون اساسی به اقتصاد و به صورت خرد به بحث خودرو اشاره کرد. او با بیان اینکه به مردم وعده نجات اقتصاد ایران را دادم، گفت:‌ «چرخ کارخانه‌های داخلی به حرکت در آمده است. همچنین چرخ کارخانه‌های مشترک ایران و کمپانی‌های خارجی نیز به حرکت در آمده است.»

رونمایی از اولین خودروی مشترک ایران و فرانسه در اسفندماه
در این همایش رئیس‌جمهور از رونمایی اولین خودروی مشترک ایران و فرانسه که 30‌درصد آن صادراتی است، خبر داد. روحانی تاکید کرد:‌ «اسفندماه امسال اولین خودروی مشترک ایران و فرانسه که 30 درصد آن صادراتی است، به نمایش در خواهد آمد و مردم خواهند دید چرخ اقتصاد ایران به حرکت در آمده است.»
اگرچه رئیس‌جمهوری در مورد این خبر توضیحات بیشتری نداد اما قطعا خودروی اعلام‌شده توسط دکتر حسن روحانی، پژو 2008 محسوب می‌شود که در قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو برای تولید در ایران انتخاب شده است.

اما‌و‌اگرهای شعارهای خودرویی
باز هم رئیس‌جمهور قاطعانه بر مواضع حمایتی‌اش از صنعت خودرو اشاره کرد، ولی یک سوال وجود دارد آیا صنعت خودرو توانسته است راه خصوصی‌سازی را پیش بگیرد؟ در چند وقت اخیر بخش واردات به‌عنوان یکی از حوزه‌های خصوصی که در بحث بودجه به‌عنوان منبع تامین درآمد دولت محسوب می‌شود، تحت فشار قرار گرفته است.

دستورالعمل جدید واردات خودرو با عنوان «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار از زیرمجموعه‌های ریاست‌جمهوری در حال بررسی است تا پس از آن برای تایید و تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شود.

در این شرایط رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تایید متوقف شدن فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، تدوین این دستورالعمل را ناشی از بی‌توجهی به بخش خصوصی و تمرکز بر تقویت فعالیت شرکت‌های خودروساز می‌داند.

فرهاد احتشام‌زاد می‌گوید: «نکات اشاره‌شده در دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو ازجمله موضوع تولید داخل خودروهای وارداتی یا صادرات خودروهای داخلی از سوی واردکنندگان خودرو، به‌دلایل مختلف ازجمله پایین بودن تیراژ خودروهای وارداتی، اقتصادی نبودن تولید داخل آنها و همچنین غیرممکن بودن صادرات خودروهای ساخت داخل از سوی واردکنندگان خودرو، غیر ‌قابل‌اجراست و تنها باعث حذف شرکت‌های واردکننده خودرو از بازار به نفع خودروسازان داخلی خواهد شد.»


او با بیان اینکه در صورت تصویب چنین دستورالعملی انحصار خودروسازان داخلی بر بازار خودروی کشور کامل خواهد شد، بیان می‌کند: «در حال‌حاضر واردات انواع خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان توانسته است تا حدی از انحصار موجود بر بازار خودروی ایران بکاهد، ضمن آنکه آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودرو در شش‌ماهه نخست امسال نیز نشان می‌دهد پنج رتبه اول در کسب رضایت‌مندی مشتریان مربوط به شرکت‌های واردکننده خودرو بوده است. »


رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار می‌کند: «در این شرایط این انجمن در کارگروه تشکیل‌شده برای بررسی دستورالعمل واردات خودرو تحت نظر وزارت کشور برای اصلاح محتوای دستورالعمل پیشنهادی تلاش خواهد کرد و امیدواریم درنهایت نهادهای ذی‌ربط این دستورالعمل را اصلاح و مانع از اجرایی شدن آن شوند تا حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بیش از این از سوی خودروسازان داخلی ضایع نشود.»

متزلزل شدن بخش خصوصی متناقض با اهداف خصوصی‌سازی
با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو این موضوع نه‌تنها عملی نشد، بلکه در ماه‌های اخیر بخش خصوصی بیشتر تحت فشار دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها قرار گرفته است. حالا شعار جدید رئیس‌جمهور این است تولید خودروی مشترک با هدف صادرات می‌تواند اولین و شاید مهم‌ترین قدم برای ایجاد تغییر در صنعت خودروی ایران باشد، در صورتی که هنوز شعار قبلی که خصوصی‌سازی بود در راهروهای قانون و شرکت‌های دولتی باقی مانده است.

منبع: دنیای خودرو

کد خبر 64683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha