کد خبر 65009
۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
100 هزار موتورسیکلت شهر اراک برقی می‌شود

پرشین خودرو:بر اساس برآوردها بیش از 40 درصد آلودگی شهر اراک ناشی از تردد وسایل نقلیه است و چیزی حدود 100 هزار موتورسیکلت در این شهر در حال تردد هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی گفت: در صورت اجرایی کردن کامل جایگزینی 100 هزار موتورسیکلت در سطح شهر اراک می‌توان گفت ماهانه چیزی حدود 280 تن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته می‌شود.

"محمد الله‌داد" مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی با اشاره به طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های بنزینی گفت: با توجه به اینکه شهرستان اراک از جمله شهرهای آلوده کشور به حساب می‌آید در شورای اداری و کارگروه تخصصی ای که برای مدیریت این مسئله تشکیل شد، بنابراین قرار گرفت که که طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های بنزینی صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس برآوردها بیش از 40 درصد آلودگی شهر اراک ناشی از تردد وسایل نقلیه است و بیش از 100 هزار موتورسیکلت در این شهر در حال تردد هستند.

وی تصریح کرد: این میزان موتورسیکلت چیزی حدود 4 تا 5 برابر سایر خودروهای بنزین سوز در این شهر آلودگی هوا تولید می‌کنند. چرا که این موتورسیکلت‌ها برای نرم شدن سعی می‌کنند در داخل مخزن بنزین‌های خود از روغن نیز استفاده کنند.

الله‌داد خاطرنشان کرد: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید به وزارت نفت و نیرو اجازه داده شده که برای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها این موتورسیکلت‌های بنزینی را با موتورسیکلت‌های برقی تعویض کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بناست این طرح به صورت پایلوت ابتدا برای پیک‌های موتوری، مأمورین آب و برق و گاز که با موتورسیکلت تردد می‌کنند اجرا شود.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی گفت: برآوردهای اولیه انجام شده برای این نومنه آماری حدود 10 هزار موتورسیکلت است که امیدواریم با تهیه زیرساخت‌های لازم و منابع مالی کافی بتوانیم این طرح را وارد فاز عملیات اجرایی بکنیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی اولیه این است که به هر موتورسیکلتی حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان جهت تعویض باک، باطری و سایر ملزومات لازم برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها پرداخت شود.

الله‌داد گفت: در صورت اجرایی کردن کامل جایگزینی 100 هزار موتورسیکلت در سطح شهر اراک می‌توان گفت ماهانه چیزی حدود 280 تن از میزان انتشار گازهای گلخانه ای کاسته می‌شود.

وی در پایان گفت: چنانچه هزینه‌های اجتماعی و بهداشتی اجرای این طرح را محاسبه کنیم می‌توان گفت این طرح می‌تواند میلیاردها تومان برای کشور صرفه جویی به بار آورد.

منبع: ایلنا
 

کد خبر 65009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha