تبلور امید در عملکرد 8ماهه+نمودار

پرشین خودرو: گروه بورس

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ماهنامه بورس امروز، بر اساس آخرین آمار منتشره میزان تولید خودرو در کشور تا پایان آبان ماه با رشد 40 درصدی 820 هزار و 463 خودرو بوده است که میزان خودرو سواری در این بازه 759 هزار و 871 دستگاه است.
ایران خودرو، غول خودروسازی کشور طی 8 ماهه سال جاری با رسیدن به سطح تولید 401 هزار و 512 دستگاه انواع خودرو توانسته است با دستیابی به سهم حدود 50 درصدی بازار خودروهای سبک، جایگاه خود را به عنوان رهبر این بازار تثبیت کند.
تولیدات شرکت در این دوره انواع گروه های پژو، سمند، سوزوکی، رانا، دنا، تندر 90 و وانت را شامل می شود که در این میان پژو 67 درصد از میزان تولیدات شرکت را به خود اختصاص داده است.

 

اگرچه روند تولید و فروش شرکت طی 5 ساله گذشته در مجموع با شیب ملایمی افزایش داشته، اما همان طور که در نمودار مشخص است این روند با نوسانات قابل ملاحظه ای در دوره مذکور همراه بوده است.
صنعت و اقتصاد ایران در سال های 91 و 92 مسیر پر مخاطره ای را پشت سر گذاشت و میزبان رویدادهای قابل تاملی بود.
طی سال 91 شرکت 438 هزار و 675 دستگاه خودرو تولید کرد و به فروش 416 هزار و 259 دستگاه دست یافت.
بر اثر تحریم های اقتصادی از سال 91 صنعت خودرو با مشکلات ناشی از تحریم ها، کاهش تولید و افزایش هزینه ها و نهایتا کمبود نقدینگی روبه رو بود که عدم ثبات قیمت های مواد اولیه و افزایش بهای تمام شده تا حدودی در قیمت فروش محصولات نمایان شد.
اما این افزایش هزینه های وارد شده به شرکت را جبران نکرد تا اینکه نتیجه اتفاقات، به کاهش چشمگیر تولید طی سال 92 منتج شد. کاهش 17 درصدی تولید و هم چنین افت 9 درصدی فروش طی این سال از جمله دستاوردهای این مسئله بود.
در سال 92 دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران به ویژه در بخش صنعت خودرو تصویب کرد که زمان اجرای آن 10 تیرماه 92 تعیین شده بود.
بر اساس این تحریم ها فروش و تأمین تمام واد و قطعات در حوزه صنعت خودرو برای ایران تحریم شد، از طرف دیگر موانع و مشکلات نقل و انتقال پول نیز به این معضل اضافه شد.

 

 

عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز خودروسازان در چنین شرایطی موجب تقویت حلقه باطل عدم نقدینگی، تأمین مواد و قطعات، تولید و نهایتاً فروش شد.
سرانجام طی این سال ایران خودرو توانست 365 هزار و 93 دستگاه خودرو تولید کند و به فروش 377 هزار و 378 دستگاه دست یابد.
در سال 93 صنعت خودرو توانست پس از دو سال از بحران عبور کند و با توجه به سه دوره مذاکره هسته ای توافق شد که تحریم های ایران به تدریج برداشته شود. مهم ترین رویدادهای صنعت خودرو در این سال را می توان افزایش تولید و فراهم شدن مقدمات بازگشت خودروسازان خارجی نام برد.
صعودی شدن مجدد تولید در سال 93 موجب شد شرکت با عبور از بحرانی بزرگ به مسیر رشد بازگردد و با افزایش تیراژ همراه شود.
بر این اساس میزان تولید و فروش شرکت نسبت به سال قبل، به ترتیب جهش 65 و 70 درصدی را تجربه کرد و ایران خودرو به تولید 601 هزار و 393 دستگاه و فروش 640 هزار و 620 دستگاه انواع خودرو دست یافت.
برآیند این مسئله حاشیه سود مثبت 3 درصدی را پس از دو سال برای شرکت به ارمغان آورد تا بالاخره شرکت از زیان خارج شود.
در سال 94 انتظار جامعه نسبت به اثرات برجام، بر قیمت نهایی خودرو و تغییر سطح نیازهای برخی مشتریان اثر گذاشت.


رکود نسبی حاکم بر فضای اقتصاد کلان و تأثیر آن بر کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای بازار خودرو را به نحو محسوسی تحت تأثیر قرار داد و به تبع این کاهش تقاضا، برای جلوگیری از خواب سرمایه و مدیریت بحران، تولید شرکت به سطح 504 هزار و 420 واحد تنزل یافت.
هم چنین طی سال مذکور شرکت به سطح فروش 507 هزار و 579 واحدی دست یافت. غول خودروسازی کشور برای سال مالی منتهی به اسفند 95 از پیش بینی تولید 535 هزار دستگاه خودرو و هم چنین فروش 535 هزار و 795 دستگاه خبر داده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری با رسیدن به سطح تولید 401 هزار و 512 دستگاه توانسته است 75 درصد پیش بینی را پوشش دهد. دستیابی به سطح فروش 386 هزار و 759 دستگاه نیز در این دوره، 72 درصد از پیش بینی فروش شرکت را محقق کرده است.
چشم انداز این صنعت با بازگشت خودروسازان معتبر جهانی به ایران نوید بخش آینده ای روشن است. تبادل موافقت نامه با شرکت پژو سیتروئن به منظور انجام همکاری های مشترک، منجر به انعقاد قرارداد جوینت ونچر با این شرکت با شرایط کاملا جدید در سال 95 شده است که در همین راستا پژو 2008 در سال 95 و پژو 301 ، 208 در سال 96 به بازار عرضه می شود.
از دیگر دستاوردهای شرکت می توان به آغاز رسمی دور جدید همکاری گروه صنعتی ایران خودرو و مرسدس بنز، پیگیری آغاز دور جدید و توسعه همکاری های تجاری با شرکت سوزوکی، مذاکره با گروه خودروسازی فیات و مذاکره با شرکت LG برای عرضه خودروهای برقی اشاره کرد.

توضیح جدول 2 : آمار تولید فروش برای سال 1395 پیش بینی است. با توجه به آمار تولید 8 ماهه و روند تولید و فروش در ماه های اخیر پیش بینی می شود تولید و فروش ایران خودرو از مرز 600 هزار دستگاه نیز عبور کند.

کد خبر 65023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha