جایگزینی گواهی امضای الکترونیکی در دفترخانه‌ها

پرشین خودرو:رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این‌که کارهای نرم‌افزازی و سخت‌افزاری گواهی امضای الکترونیکی در دفترخانه‌ها انجام شده است، از اجرایی شدن این طرح تا بهمن 95 خبر داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، احمد تویسرکانی در حاشیه همایش سراسری سردفتران که به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، در جمع خبرنگاران، در رابطه با به‌روز سازی ساز و کار های سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور گفت: در جهت اصلاح فرایندها و سازوکارها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قدم‌های متعددی برداشته تا بتواند در خصوص شفاف‌سازی و سرعت عمل اقدامات خوبی به شکل قانونی انجام دهد. حذف دفاتر سردفتر یکی از اقداماتی است که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام داده است. در واقع در مجموعه دفاتر ده‌ها هزار نفر مسئول بودند تا خلاصه معاملات را درج کنند که این امر خود باعث تخلفات و اشتباهات متعددی می‌شد. در حقیقت با حذف دفاتر سردفتر این امر اصلاح شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای گواهی امضای الکترونیکی است که کارهای نرم افزازی و سخت افزاریش انجام شده است و در حال پایلوت کردن در بعضی دفتر خانه ها است که امیدواریم در ابتدای بهمن‌ 95 بتوانیم دفاتر را در این زمینه حذف کرده و تمام گواهی امضا را الکترونیکی کنیم؛ به این شکل که مجموعه فرایندها در دفاتر الکترونیکی صورت گیرد. در حال حاضر در حال اسکن مجموعه سوابق ثبت هستیم.

تویسرکانی تصریح کرد: تاکنون 350 میلیون اقدامات کاغذی الکترونیکی شده است و ما امیدواریم این امر به خوبی پیش برود تا تخلفات و جعل کاهش یابد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای الکترونیکی اقدامات، عزم جدی دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اختلافات در زمینه ثبت سند خودرو با پلیس، خاطرنشان کرد: قانون در این راستا روشن است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اجرای قانون تأکید دارد؛ طبق ماده 29 تأکید شده است که تمام ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و به موجب قانون دفترخانه‌ها در شماره‌گذاری‌های پلاک مستقر شوند ولی اکنون این امر صورت نگرفته و ما امیدواریم موضوعی که مدنظر قانون‌گذار است به زودی محقق شود.

تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ابهامی در این‌باره در این قانون وجود دارد، گفت: اگر کسی در این زمینه ابهام دارد مبنی بر این نبوده که در قانون موضوع مشخص نباشد چرا که طبق قانون، ثبت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی باید انجام شود و این امر مشخص است.

تویسرکانی در راستای کاهش زمین‌خواری و طرح کاداستر اظهار کرد: در این رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته تا بتوانیم با اجرای طرح کاداستر در حوزه منابع طبیعی به سرعت اقدامات را انجام داده و در تمام نقاط کشور و اراضی ملی طرح کاداستر اجرا شود تا از پدیده زمین‌خواری و سوءاستفاده در این خصوص و اراضی دولتی جلوگیری شود. حدود 140 میلیون هکتار از ارضی ملی در کشور وجود دارد که 20 میلیون از این میزان را توانسته‌ایم در 2 سال اخیر در سیستم کاداستر جاگذاری کنیم. همچنین 99 درصد از اسناد مالکیت مردمی به شکل تک‌برگی شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان تصریح کرد:در زمینه جلوگیری از تصرفات در حریم رودخانه‌ها و عرصه زیست‌محیطی در موقوفات اقدامات مناسبی صورت گرفته است و ما عزم جدی برای جلوگیری از سوءاستفاده دراین زمینه داریم،: ‌با عزم جدی بین دستگاه‌های متولی اراضی دولتی می‌توانیم ظرف 5 سال این امر را مدیریت کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 65118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha