هجوم هاچ‌بك‌های كوچك و مطرح دنیا به بازار ایران

پرشین خودرو: یكی از نقاط مشترك بازار ایران با بازار كشورهای اروپایی(شامل اروپای غربی و شرقی) علاقه به خودروهای هاچ‌بك جمع‌و‌جور و كوچك به‌خصوص در شهرهای بزرگ است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در كلان‌شهر‌های ایران مثل تهران، مشهد، اصفهان و حتی شیراز علاقه زیادی به خودروهای هاچ‌بك كوچك وجود دارد.
این دسته از خودروها مورد علاقه جوانان و خانم‌ها هستند. همچنین این دسته از خودروها به‌عنوان خودروی دوم و سوم خانواده نیز طرفدار دارند. به‌خصوص این خودروها در كلان‌شهرهای شلوغ و پرجمعیت گزینه بسیار مناسبی برای رفتن به محل كار هستند. از سال ١٣٨٠ كه پژو ٢٠٦ به بازار ایران عرضه شد تا سال گذشته هیچ هاچ‌بك جدید اروپایی یا آسیایی جدیدی به‌جز گزینه‌های چینی به بازار ایران معرفی نشده بود. سال گذشته بعد از ١٤ سال پارس خودرو، رنو ساندرو نسل قبل را به بازار ایران عرضه كرد كه اتفاقا با استقبال گسترده خریداران روبه‌رو شد.

در پاییز امسال نیز دو هاچ‌بك كاملا جدید هیوندای یعنی هیوندای آی١٠ و ‌آی ٢٠ توسط كرمان موتور به بازار ایران معرفی شده‌اند و در نیمه اول سال آینده نیز پژو ٢٠٨ توسط ایران خودرو در همین سگمنت به بازار ایران عرضه خواهد شد. طبق خبر‌ها فولكس واگن نیز استارت كارش در ایران را با فولكس پولو خواهد زد؛ خودرویی كه در بازار اروپا رقیب مستقیم هیوندای ‌آی ٢٠ و پژو ٢٠٨ است.


همچنین رنو قصد عرضه رنو كلیو را به‌طور وارداتی خواهد داشت. در كنار این‌ها اگر عرضه مدل فیس‌لیفت میتسوبیشی میراژ را هم در چند ماه گذشته قرار دهیم، به‌درستی در‌می‌یابیم كه بازار خودروهای ٥٠ تا ١٠٠ میلیون تومان مورد هجوم هاچ‌بك‌های اروپایی و آسیایی قرار گرفته است. در این میان سه گزینه مطرح یعنی هیوندای ‌آی‌٢٠، پژو ٢٠٨ و فولكس پولو، به‌دلیل تولید داخل شدن و تیراژ بالا، مطمئنا كنترل بازار را در دست خواهند گرفت و رقابت بسیار سختی بین این سه خودرو، برای تبدیل شدن به لیدر و عنوان پر‌فروش‌ترین آغاز خواهد شد.

اما حضور هاچ‌بك‌های روز دنیا در بازار خودروی ایران تهدیدی برای خودروهای چینی غیرشاسی‌بلند در این بازه قیمتی خواهد بود. خودروهای چینی شاسی‌بلند، بازار خود را حفظ خواهند كرد زیرا کسانی كه به‌دنبال یك شاسی‌بلند ارزان می‌گردند گزینه‌ای مناسب‌تر از چینی‌ها نمی‌یابند، بقیه خودروهای غیر‌چینی شاسی‌بلند عرضه‌شده در بازار ایران این روزها قیمتی بالاتر از یك‌صد میلیون تومان دارند. رنو داستر ارزان‌ترین آنهاست كه با قیمت ١٠٦ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما خودروهای چینی غیرشاسی‌بلند موقعیت‌شان توسط هاچ‌بك‌های جدید و سدان‌های غیر‌چینی جدید ‌مانند پژو ٣٠١ و رنو سیمبل تهدید خواهد شد، زیرا کسانی كه احتیاج به فضای زیاد و اتاق بزرگ ندارند، به‌جای خرید خودروهایی ‌چون ام‌وی‌ام ٥٥٠، جك جی ٥، لیفان ایكس ٥٠، چری آریزو ٥ و بسترن بی ٥٠ اقدام به خرید هیوندای‌ آی ١٠ ،‌آی ٢٠، پژو ٢٠٨ و فولكس پولو خواهند كرد.
به همین دلیل تولید‌كنندگان خودروهای چینی روی عرضه خودروهای شاسی‌بلند كوچك و متوسط تمركز كرده‌اند. با نگاهی به برنامه محصولات آینده شركت‌هایی همچون مدیران خودرو و كرمان موتور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌كنندگان خودروهای چینی متوجه می‌شویم محصولات جدید آنها كه در آینده در بازار ایران عرضه خواهند شد، همگی از نوع شاسی‌بلند هستند.

منبع: دنیای خودرو

کد خبر 65308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
    1 0
    بشرطی که فولکس پولو مدل روز اروپایش را بیاورد نه مدلهای برزیلی تحت نام پولو