شهرداری عوارض دریافتی از دارندگان موتورسیکلت را کجا خرج می‌کند؟

پرشین خودرو:رئیس انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت گفت: در جلسه‌ای که با رئیس شورای شهر و وزارت کشور داشتم اعلام کردم ما آمادگی داریم کل موتورسیکلت‌های تهران را بدون کمک دولت با موتورهای برقی و انژکتوری تعویض کنیم اما هنوز به این پیشنهاد ما پاسخی نداده‌اند .

به گزارش «پرشین خودرو»، ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت  در واکنش به اظهارات برخی مسئولان در مورد آلودگی محیط زیست توسط موتورسیکلت‌ها ، گفت: ‌ما چندین سال است که به قانون‌گذار اعلام کرده‌ایم که تکنولوژی موتورسیکلت‌هایی که امروز تولید می‌شود برای ۲۰ سال گذشته است و آلایندگی دارد و لازم است برای تغییر آن به ما کمک کنند.

ابوالفضل حجازی ادامه داد: خودروی پیکان که آلودگی داشت و تکنولوژی آن قدیمی بود سرانجام با کمک مستقیم دولت، خط تولید آن تغییر کرد و امروز دیگر چنین خوردویی تولید نمی‌شود اما در صنعت موتور سیلکت این اتفاق رخ نداد و تولیدکنندگان این وسیله نقلیه به تنهایی و با اتکا به منابع مالی محدود خودشان در حال به روز کردن تکنولوژی هستند.

وی ادامه داد: صنعت ساخت موتورسیکلت را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا در آن بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال دارند. در ضمن موتورسیکلت در حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک نقش مهمی بازی می‌کند به طور مثال پیک‌های موتوری که امروز در تهران فعالیت می‌کنند اگر حذف شوند، ترافیک و آلودگی هوا چندین برابر خواهد شد.

حجازی تصریح کرد: اما با این وجود هر روز شهرداری، شورای شهر و دیگر مقامات، این صنعت را زیر سوال می‌برند. سوالی که وجود دارد این است که این عوارضی در این سال‌ها شهرداری از تولید کنندگان و یا دارندگان موتور سیکلت گرفته خرج چه اموری شده است؟ چرا یک مرکز معاینه فنی موتور سیکلت وجود ندارد؟

وی تصریح کرد: تولیدکننده بعد از خروج موتورسیکلت از کارخانه دیگر مسئول نحوه رفتار مصرف کننده نیست. مثلا اگر یک مشتری در باک بنزین خود روغن بریزد و یا آلایندگی ایجاد کند نباید کل صنعت موتور سیلکت را زیر سوال برد. آقایان می‌خواهند کاری که شش سال طول می‌کشد در عرض ۶ ماه انجام دهند.

حجازی با تاکید بر به روز شدن صنعت موتور سیکلت گفت: با وجود این که دولت هیچ کمکی به این صنعت نکرده اما تولیدکنندگان ما همگام با تکنولوژی روز دنیا به دنبال تغییرات هستند به طور مثال هفته آینده تیمی از یکی از کشورهای آسیایی وارد کشور خواهد شد تا در زمینه انژکتور فعالیت کند. این درحالی است که یکی از مشکلات اصلی ما عدم به صرفه بودن فعالیت شرکت‌های خارجی در این صنعت است زیرا کل ظرفیت موتورسیکلت کشور ۵۰۰ هزار عدد است.

وی با اشاره به مصوبه دولت در مورد جایگزینی موتور سیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری اظهار داشت: مصوبه دولت این است که از اول مهر ماه تولید موتورسیکلت کاربراتوری متوقف شود و تا پایان سال تولیدکنندگان مهلت داشته باشند تا موجودی موتورهای خود را به صفر برسانند.

حجازی تصریح کرد: امروز کارخانجات ما تعطیل شدند این در حالی است که حتی مصوبه دولت در خصوص پلاک کردن موتور‌ها تا پایان سال نیز اجرایی نمی‌شود. با وجود این همه تناقض چطور انتظار داریم سرمایه‌گذار خارجی به کشور بیاید.

وی تصریح کرد: امروز فعالین این صنعت نگران هستند که تصمیماتی که در رابطه با فعالیت آن‌ها گرفته می‌شود پشت درب‌های بسته است و از آن‌ها نظرخواهی نمی‌شود.

حجازی تصریح کرد: من در جلسه‌ای که با رئیس شورای شهر و وزارت کشور داشتم اعلام کردم که انجمن ما آمادگی دارد کل موتورسیکلت‌های تهران را بدون کمک دولت ظرف مدت دو سال با موتورهای برقی و انژکتوری تعویض کند اما هنوز به این پیشنهاد ما پاسخی نداده‌اند و تنها اعلام می‌کنند کل آلودگی تهران به خاطر موتورسیلکت‌ها است. این در حالی است که استفاده از موتور سیلکت به یک دهم می‌رسد که می‌توان این امر را به کمک دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به اثبات رساند.

وی ادامه داد: الان ۴ ماه است که هیچ موتورسیکلتی پلاک نشده است اما هیچ تغییری در روند آلودگی هوا ایجاد نشده است. همین امر ثابت می‌کند که موتورسیلکت‌ها چه میزان در آلودگی هوا نقش داشتند. ۸۰ درصد تولید کارخانجات ما در شهرهای کوچک و روستا‌ها استفاده می‌شود که مشکل آلودگی هوا ندارند.

8

حجازی در مورد صادرات موتور سیکلت گفت: ما نمی‌توانیم تولیدات خود را صادر کنیم زیرا هیچ حمایتی از ما نمی‌شود و ما فقط شاهد استفاده از خاک ایران جهت ترانزیت تولیدات چینی به کشورهای عراق و افغانستان هستیم. این در حالی است که ما تنها صنعتی هستیم که مشکل مالیاتی و قاچاق نداریم.

وی ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای ما مذاکرات خود را با شرکت‌های اروپایی و ژاپنی آغاز کردیم و حتی برخی از شرکت‌ها تفاهم‌نامه نیز امضا کردند اما نکته‌ مهم است این است که طرف‌های خارجی اصرار دارند برنامه ۵ سال آینده را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشند. آن‌ها از تصمیم‌های یک‌شبه هراس دارند.

حجازی ادامه داد: ما در کشور ۵۰ کارخانه موتورسیکلت‌سازی داریم که با توجه به توقف تولید، چهار ماه است که حقوق کارگران را از جیب می‌دهیم. ما اگر می‌خواهیم موتور انژکتوری تولید کنیم باید نقدینگی داشته باشیم و این نقدینگی به دست نمی‌آید مگر این که موجودی انبار‌ها خالی شود. ما موجودی خود را از ۵۰۰ هزار دستگاه به ۳۰۰ هزار کاهش دادیم.

وی تصریح کرد: اگر شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری متوقف نشده بود امروز به طور حتم کارخانه‌های ما در حال تولید کردن موتورهای انژکتوری بودند.

حجازی اظهار داشت: ما مقید به اجرایی کردن مصوبه دولت و متعهد به بخشنامه‌های محیط زیست و وزارت صنعت هستیم اما انتظار داریم دولت نیز در قبال این صنعت به تعهدات خود عمل کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 65518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha