کد خبر 65580
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
سیستم رنگی هوشمندکه با محرک تغییر می کند

پرشین خودرو: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر سیستم رنگی هوشمندی عرضه کردند که با اعمال محرک خارجی موجب تغییر رنگ سطوح خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر نعیمه شیراکبری با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیقات گفت: در این پروژه تحقیقاتی که تحت سرپرستی دکتر غفاریان انجام شد، موفق به تولید سیستم های هوشمند رنگی با استفاده از نانو فوم های فوتونیک کریستال الکتریک فعال شدیم.
وی درباره تولید سیستم های هوشمند رنگی براساس این مطالعات اظهار داشت: این سیستم از نظر ساختار شیمیایی فاقد مواد رنگزا است، رنگ آنها منشا فیزیکی داشته و وابسته به ساختار آنهاست.
مجری طرح، تغییر رنگ سطوح با استفاده از این سیستم را وابسته به ولتاژ الکتریکی دانست و یادآور شد: با اعمال ولتاژ الکتریکی، ضریب شکست ساختار تغییر کرده و وابسته به آن طول موج مشخصی از نور از سیستم منعکس شده و وابسته به آن رنگ ساختار تعیین می شود.
به گفته این محقق با افزایش ولتاژ اعمال شده، رنگ ساختار از سمت طیف آبی به قرمز حرکت می کند.
وی دلیل ایجاد رنگ در این سیستم را حضور نانو فوم های فتونیک کریستال دانست و خاطرنشان کرد: فتونیک کریستال ها دارای ساختارهایی هستند که ذرات به صورت دوره ای در آن تکرار شده است و هر چه فاصله این ذرات از یکدیگر و همچنین اختلاف ضریب شکست اجزای تشکیل دهنده ساختار بیشتر باشد، طول موج نور انعکاسی از آن به سمت طول موج های بالاتر حرکت کرده و طول موج های منعکس شده رنگ ساختار را به وجود می آورد.
شیر اکبری این سیستم رنگی را قابل استفاده در صنایع خودرو سازی و نظامی به منظور استتار دانست.

کد خبر 65580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha