ابرخودروی الکتریکی فارادی فیوچر FF91 را بشناسید

پرشین خودرو:دقایقی پیش فارادی فیوچر از اولین خودروی خود با نام FF91 رونمایی کرد که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای به همراه دارد

به گزارش «پرشین خودرو»، فارادی فیوچر روز‌های بسیار سختی را می‌گذارند. این استارتاپ که سال گذشته و در نمایشگاه CES 2016 از مدل مفهومی FFZERO1 با توان ۱۰۰۰ اسب بخار رونمایی کرده بود، خود را به عنوان شرکت‌کننده‌ای موثر در صنعت خودروسازی معرفی کرد. 

 

 

اما طی سال گذشته‌ی میلادی خبرهای مختلفی از مشکلات مالی فارادی فیوچر منتشر شد. بسیاری از مسئولین رده‌ی بالای این شرکت، آن را ترک کردند و حتی برخی شایعات خبر از لغو پروژه‌های این شرکت می‌دادند. تا این که ماه گذشته فارادی فیوچر ویدیویی از مسابقه‌ی درگ خودروی الکتریکی جدید خود را با چند ابرخودرو اعم از بوگاتی ویرون منتشر کرد و توان بالای خودروی خود را پیش از معرفی به رخ کشید. بدین ترتیب تمامی نگاه‌ها به رویداد CES 2017 و کنفرانس فارادی فیوچر منعطف شد.

 

لحظاتی پیش استارتاپ چینی فارادی فیوچر که در ایالت کالیفرنیا مستقر است، اولین خودروی خود را با نام FF91 معرفی کرد. برخلاف FFZERO1 که تنها نمونه‌ای مفهومی بود، FF91 می‌تواند در آینده‌ی نزدیک وارد خیابان‌ها شود. به ادعای فارادی فیوچر، FF91 نه تنها در نوع خود منحصر به فرد است، بلکه‌ توانایی تغییر مرزهای صنعت خودروسازی را دارد. فارادی فیوچر در خلال کنفرانس، خود را با بزرگانی اعم از نیکولا تسلا (الکتریسیته)، کارل بنز (خودرو) و تیم برنرز لی (اینترنت و دنیای اتصالات) مقایسه کرد.

طراحی

طراحی جذاب و چشمگیر

FF91 در بخش طراحی بسیار جذاب و چشمگیر است. یکی از زیباترین بخش‌های خودرو که در نگاه اول خودنمایی می‌کند، طرح‌های روی سپر جلو و بخش‌های کناری خودرو است. این طرح‌ها که مشابه لوگوی فارادی فیوچر است، در سپر جلو به شکل بسیار هنرمندانه‌ای در نهایت به لوگوی این شرکت ختم شده است که نمای زیبا و منحصر به فردی را به خودرو بخشیده است. طرح‌های مذکور در بخش انتهایی خودرو و درون چراغ‌های عقب نیز به کار رفته‌اند تا پس از ترمز‌گیری، نمای بسیار زیبایی برای نظاره‌کنندگان ایجاد کند.

فارادی فیوچر FF91 در کلاس کراس‌اوور‌‌های لوکس قرار دارد. با این حال طراحی کوپه مانند بخش انتهایی آن در کنار طراحی آیرودینامیک و تهاجمی بخش جلویی، نشان از خودرویی با قابلیت‌های حرکتی توانمند دارد.

درها در این خودرو همانند رولزرویس، در قسمت عقب برخلاف قسمت جلو باز می‌شوند. بدین ترتیب فارادی فیوچر قصد دارد نشان دهد که با خودرویی قدرتمند اما بسیار لوکس روبرو هستیم. چراغ‌های جلو و عقب یک تکه و سراسری در کنار استفاده از دوربین به جای آینه‌های جانبی، به FF91 نمای خاصی بخشیده است و آن را خودرویی از آینده توصیف می‌کند.

قطعا FF91 یکی از خودروهایی خواهد بود که توانایی جلب نظر هر مخاطبی را دارد.

قوای محرکه

۱۰۵۰ اسب بخار و ۱۶۲۷ نیوتن متر

مسئله‌ی مهم در خودروهای الکتریکی، مقرون به صرفه بودن و میزان توانایی طی مسیر آن‌ها است. اما فارادی فیوچر توجه ویژه‌ای به توان بالای خودروی خود نیز داشته است. این شرکت که پیش از این ویدیویی از تست درگ این خودرو را با ابرخودروهای بنزینی و هیبریدی منتشر کرده بود، در خلال کنفرانس خود و در برابر دید حضار، رقابتی را بین FF91 و تسلا مدل اس P100D برگزار کرد و در نهایت با اختلاف اندک ۰.۰۱ ثانیه پیروز شد. البته مدیر عامل فارادی فیوچر عنوان کرد که لاستیک‌های تسلا مدل اس و سطح کثیف استیج منجر به کاهش احتلاف خودروهای آن‌ها با مدل اس شده است. 

فارادی فیوچر FF91 از توان بسیار بالایی برخوردار است. این خودروی الکتریکی توانایی تولید ۱۰۵۰ اسب بخار توان را در کنار رقم باور نکردنی ۱۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که پیشرانه‌ی دیزلی ۱۱ لیتری کشنده‌ی ماک، حداکثر ۱۶۲۷ نیوتن گشتاور تولید می‌کند.  هنوز فارادی فیوچر چینش موتورهای الکتریکی خود را شرح نداده است، اما احتمال می‌رود که از دو موتور الکتریکی در FF91 بهره برده باشد.

با توجه به سیستم پیشرفته‌ی کنترل تراکشن در FF91، این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲.۳۹ ثانیه زمان احتیاج دارد. اگر این آمار شما را متحیر نکرده است باید بدانید که در صورت رها کردن این خودرو از ارتفاع، مدت زمان ۲.۷۵ ثانیه لازم خواهد بود تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این موضوع به خوبی نمایانگر توانایی حرکتی بسیار بالای خودروهای الکتریکی است که تنها تایرها و سطح جاده آن‌ها را محدود می‌کند.

یکی از قابلیت‌های FF91 شناسایی رفتار رانندگی و محیط اطراف خود است تا بدین ترتیب بهترین سبک رانندگی را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

باتری

۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر شارژدهی باتری

فارادی فیوچر پیش از این نیز اعلام کرده بود که با همکاری ال‌جی در حال توسعه‌ی باتری‌های حجیم و توانمندی است. در همین راستا FF91 بزرگترین باتری موجود بین تمامی خودروهای جهان را در اختیار دارد. باتری ۱۳۰ کیلووات-ساعتی این خودرو به آن قابلیت طی حداکثر ۶۰۸ کیلومتر را با هر بار شارژ می‌دهد. این میزان با توجه به استاندارد EPA اندازه‌گیری شده است و در صورتی که با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت به صورت پیوسته اقدام به رانندگی با FF91 کنید، در نهایت پس از ۷۷۶ کیلومتر نیاز به شارژ مجدد باتری‌ها خواهید داشت.

باتری‌های حجیم زمان زیادی برای شارژ نیاز خواهند داشت. فارادی فیوچر برای حل این مشکل در حال توسعه‌ی سیستم شارژ سریعی است که به ادعای خود تا ۲۰۰ کیلووات توان را به خودرو منتقل می‌کند. این میزان در برابر سوپرشارژر‌های سریع ۱۵۰ کیلوواتی تسلا، بسیار قوی‌تر است. بدین ترتیب به واسطه‌ی این شارژر‌های قادر خواهید بود تا تنها با یک ساعت شارژ، انرژی لازم برای طی ۸۰۵ کیلومتر را بدست آورید. سیستم شارژ وایرلس از دیگر امکاناتی است که فارادی فیوچر در حال توسعه‌ی آن برای خودروهای خود است.

رانندگی خودران

فارادی فیوچر تلاش زیادی برای ارتقای قابلیت‌های خودران FF91 کرده است. این شرکت در همین راستا جدیدترین خودروی خود را به ۱۰ دوربین، ۱۳ رادار و ۱۲ سنسور اولتراسونیک (خودروهای تسلا از ۸ دوربین، ۱ رادار و ۱۲ سنسور اولتراسونیک بهره می‌برند) مجهز کرده است.

FF91 همچنین به سنسور ۳۶۰ درجه‌ای لیدار نیز مجهز شده است. این سنسور بسیار متبحرانه و به صورت یک دیسک کوچک که از بخش میانی کاپوت جلو خارج می‌شود، در خودرو تعبیه شده است. 

فارادی فیوچر هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص توانایی‌های خودران FF91 اعلام نکرده است و مشخص نیست آیا این خودرو اولین نمونه‌ی تجاری خواهد بود که سطح ۴ رانندگی خودران را ارایه می‌دهد. طبق برخی گزارشات این خودرو از الگوریتم‌های یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا به مرور زمان توانایی‌های خود در این بخش را افزایش دهد. 

اما یکی از قابلیت‌های جالب FF91 در این بخش، پیاده کردن کاربر در محل مورد نظر وی و سپس جستجو برای پارک در نزدیک‌ترین مکان است. پس از پارم نیز خودرو پایان عملیات را به کاربر اعلام می‌کند. 

شبکه‌ی اتصالی یکپارچه

صندلی‌های بسیار راحت

فارادی فیوچر FF91 را به قابلیت‌های توانمندی در این بخش مجهز کرده است. این خودرو از چندین مودم و هات‌اسپات وای‌فای در کنار نمایشگر‌های HD‌ مجزا برای هر سرنشین بهره می‌برد. صندلی‌های خودرو نیز برای راحتی بیشتر سرنشینان تا ۶۰ در جه تغییر زاویه می‌دهند. در این صندلی‌های بخش مخصوص استراحت پا با سمت بالا حرکت کرده و همزمان پشت صندلی نیز به سمت عقب تغییر زاویه می‌دهد تا سرنشینان در کمال راحتی تجربه‌ی ایده‌آلی از سفر خود داشته باشند. این قابلیت در خودروهای تسلا مدل ایکس و بنتلی بنتایگا وجود ندارد.

فارادی فیوچر FF91 / faraday future

در FF91 می‌توان پروفایل کاربری مخصوصی نیز برای هر سرنشین تعریف کرد که پس از احراز هویت به وسیله‌ی بلوتوث یا سیستم تشخیص چهره، تنظیمات مخصوص هر شخص در رابطه با سیستم‌های سرگرمی، ارگونومی، تهویه‌ی مطبوع و سایر بخش‌های خودرو، اعمال شود. این سیستم که FFD نام دارد با گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها نیز یکپارچه می‌شود. بدین ترتیب کاربران بلافاصله پس از ورود به خودرو در حالی که مشغول کار با گوشی هوشمند خود هستند، تنظیمات مخصوص آن‌ها در خودرو نیز اعمال می‌شود. 

قیمت و زمان عرضه

هنوز قیمت نهایی FF91 مشخص نشده است. اما با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خودرو و عرضه‌ی آن به عنوان پرچمدار خودروهای فارادی فیوچر، نباید انتظار قیمت اندکی از این خودرو را داشت. با این حال کاربرانی که به خرید این خودرو علاقه‌مند هستند و قیمت نهایی آن اهمیتی برایشان ندارد، می‌توانند با پرداخت ۵۰۰۰ دلار، نسخه‌ی اتحاد FF91 را پیش‌خرید کنند. این نسخه به صورت محدود و به تعداد ۳۰۰ عدد تولید می‌شود و فارادی فیوچر در خصوص آن اعلام کرده است که از قابلیت‌های ممتازی بهره می برد و هدیه‌ای است برای اولین افرادی که با ما متحد می‌شوند.

فارادی فیوچر عرضه‌ی FF91 را در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده است. روند توسعه‌ی کارخانه‌ی ۱ میلیارد دلاری فارادی فیوچر در صحرای نوادا در سال جاری می‌تواند نشان دهد که آیا FF91 به خیابان‌ها راه می‌یابد یا تنها به صورت یک طرح جاه‌طلبانه باقی خواهد ماند. 

شاید القای لقب ابرخودرو بیشتر برای انواع سوپراسپرت مناسب باشد، اما فارادی فیوچر به همراه خیل عظیمی از تکنولوژی‌های پیشرفته و البته توانایی حرکتی بی‌مانند عرضه می‌شود که می‌تواند خود را در ابتدای صف خودرو‌های پیشرفته قرار دهد.

 

فارادی فیوچر امید زیادی به موفقیت FF91 دارد تا بتواند پیشرفت‌های خود در این بخش را ادامه دهد. شما چه پیش‌بینی از آینده دارید؟ آیا FF91 می‌تواند در برابر سیل گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی و خودران در حال توسعه‌ی برند‌های مطرح دنیای خودرو اعم از تسلا، مرسدس بنز و بی‌ام‌و موفق باشد؟

 

 

 

 

 

 

 

منبع: زومیت

کد خبر 65620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha