هفت چالش مهم در ارتباط هوشمند بین خودروهای آینده

پرشین خودرو:بخش جذاب اخبار خودرویی این روزها را فناوری‌ خودران (حرکت خودرو، بدون دخالت راننده) و ارتباطات بین خودروها تشکیل می‌دهد.

به گزارش «پرشین خودرو»، خودروسازان و شرکای تجاری آن‌ها درحال تلاشی سخت و رقابتی تنگاتنگ در بحث خودروهای هوشمند هستند. خودروهای آینده قرار است با حداقل دخالت راننده، حرکت و مسیریابی کنند و حداکثر ایمنی را به همراه داشته باشند. در این میان نکته‌ای که نباید فراموش شود، فناوری‌ ارتباط بین خودروها است. این بخش مهم از خودروهای آینده با توجه به طیف وسیع شرکت‌های خودروساز و قوانین موجود در کشورها با چالش‌هایی روبرو است.

 

tesla

1- کدام برند، اولین خودروی کاملا خودران را خواهد ساخت؟

در جهان امروز به خودرویی که بتواند کاملا بدون دخالت راننده حرکت کند، اصطلاحا نسل چهارم (LEVEL ۴) گفته می‌شود. این خودروها به احتمال فراوان تا ده سال آینده به تولید انبوه خواهند رسید و شرکت‌هایی پبشرو، مانند فورد ادعا کرده‌اند تا ۵ سال دیگر چنین خودروهایی را تولید خواهند کرد. کارشناسان، شرکت تسلا را هم‌اکنون صاحب فناوری‌ نسل چهارم خودروهای هوشمند می‌دانند و معتقدند سخت‌افزارهای لازم در این شرکت اختراع شده‌اند. به نظر می‌رسد تا یک سال دیگر تسلا اولین خودروی کاملا خودران جهان را عرضه کند.

موفقیت تسلا، می‌تواند انگیزه زیادی به دیگر خودروسازان جهان بدهد و درفضایی رقابتی، هوشمند سازی خودروهای آینده را سرعت بخشد. از سویی دیگر، شرکت‌هایی غیر خودروساز مانند وایمو (Waymo) که زیر مجموعه گوگل است و اوبر (Uber) در حال توسعه این فناوری‌ در بخش نرم‌افزاری هستند.

 

apple car

۲

- اپل چه می‌کند؟

پروژه خودروی هوشمند اپل با نام تجاری تایتان، از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد. پس از آن‌که نایب رئیس بخش سخت‌افزارهای اپل، باب منزفیلد این پروژه را در دست گرفت، امسال عده‌ی زیادی از مهندسین اپل از آن جدا شدند وحالا به نظر می‌رسد این شرکت هم صرفا روی بخش نرم افزاری خودروهای هوشمند متمرکز شود.

در ماه نوامبر ۲۰۱۶، مرکز امنیت و ایمنی بزرگراه‌های امریکا از شرکت‌های فعال در پروژه‌های خودروهای هوشمند خواست، یک پروتکل واحد برای این خودروها ارائه دهند که این امر بار دیگر اپل را به حرکت در بخش نرم‌افزاری خودروهای خودران هدایت کرده است تا به طور مستقل وارد بحث خودروسازی نشود.

۳- آیا شهرها هوشمند خواهند شد؟

درحالیکه بحث ارتباطات هوشمند بین خودروها بیشترین اهمیت را برای عامه مردم دارد، توجه به زیرساخت های شهری نباید فراموش شود. شهر‌های دنور در ایالت کلرادو و کولومبوس در ایالت اوهایو در آمریکا، درحال آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای این فناوری‌ هستند. اگر این شهرها در راهی که رفته‌اند به موفقیت برسند، امسال شاهد رشد سرمایه‌گذاری در این بخش خواهیم بود.

 

5g

۴

- آیا اینترنت ۵G به ما نزدیک است؟

بسیاری از فناوری‌هایی که امروزه از آنها سخن گفته می‌شود، نیازمند یک بستر مخابراتی فوق سریع هستند که به عنوان هدف نهایی در سرعت انتقال و دریافت اطلاعات مطرح می‌شود. قرار است ۵G چندین برابر از ۴G سریع‌تر باشد و سرعت هایی تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را تامین کند. خودروسازان مطرح جهان، فراتر از شرکت‌های مخابراتی تلفن‌ همراه، در تلاش برای گسترش ۵G برای ارتباطات بین خودرویی هستند. در حال حاضر بی‌ام‌و، آئودی و دایملر با شرکت‌های اریکسون، نوکیا، هوآوی و اینتل در حال همکاری هستند تا اینترنت اشیاء را در بخش خودروها با فناوری‌ ۵G به ثمر رسانند.

 

nhtsa

۵- قوانین فدرال امریکا چگونه با خودروهای هوشمند کنار می‌آید؟

طبق معمول دولت فدرال هماهنگ با فناوری جلو می‌رود و در بحث خودروهای هوشمند و خودران، قوانین جامعی را در ۱۵ فصل منتشر کرده است که از سال ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا خواهند بود و فعلا خودروسازان مجبور به پیروی از آن‌ها نشده‌اند. تنظیم این قوانین نقش مهمی در پذیرش این فناوری توسط دولتمردان دیگر کشورها دارد و یک گام مهم رو به جلو محسوب می‌شود. بنیاد ملی امینت بزرگراه‌های امریکا (NHTSA) قاطعانه بر پروژه ماشین‌های خودران نظارت می‌کند و مسئولیت دارد حقوق عامه مردم را در مقابل این فناوری‌ پیچیده تأمین کند.

۶- سرگرمی‌های حین رانندگی چگونه خواهند بود؟

با این حساب که راننده‌های آینده، قرار نیست وقتی پشت فرمان می‌نشینند، به جاده نگاه کنند، به زودی سبک جدیدی از سرگرمی‌ها عرضه خواهند شد. شرکت اینتل پیش‌بینی کرده است بازار تفریحات داخل خوردویی در آینده‌ی نزدیک بیش از ۵ میلیارد دلار در امریکا ارزش داشته باشد. هم‌اکنون اپل با سیستم کارپلی و گوگل با اندرویداوتو ارتباط مناسبی بین خودروها و تلفن‌های همراه ایجاد کرده‌اند و سامسونگ نیز در حال کار روی پروژه مشابهی با مشارکت کمپانی امریکایی هارمن است.

۷- چه شرکت‌هایی در راه رسیدن به خودروهای هوشمند، ناامید شده‌اند؟

تا کنون ۳ شرکت مطرح امریکایی از ادامه توسعه فناوری ماشین‌های خودران منصرف یا شدیدا متضرر شده‌اند. بعضی از این برندها با توجه به قوانین سختی که بنیاد ملی امینت بزرگراه‌های امریکا وضع کرده است، حاضر به ادامه فعالیت نشده‌اند و ۲ شرکت بزرگ دیگر، کروزاتومیشین (Cruise Automation) و چاریوت (Chariot)نیز توسط خودروسازان بزرگ خریداری شده‌اند.

با این‌حال هرروز شرکت‌های بیشتری برای فعالیت در زمینه خودروهای هوشمند ثبت می‌شوند و فناوری‌ ارتباط بین‌خودرویی جذابیتی بیشتر از قبل پیدا می‌کند. واضح است که شرکت‌های بیشتر لزوما موفقیت بیشتر را به‌همراه نخواهند آورد، اما واضح است که قدیمی‌ترها نقش بسیار مهمی در آینده این صنعت و فناوری‌های مرتبط با آن بازی خواهند کرد.

منبع: زومیت

کد خبر 65680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha