دستگاه شات‌مانیتورینگ صنایع فلزی‌ و خودروسازی ساخته شد

پرشین خودرو:مهندسان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه شات مانیتورینگ (Shot Monitoring) قابل استفاده در صنایع فلزی و خودروسازی شدند.

به گزارش «پرشین خودرو»، هدف از انجام این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) صورت گرفته است، ساخت دستگاه شات مانیتورینگ جهت استفاده در دستگاه‌های تزریق دایکاست (یکی از روش‌های تولید قطعات فلزی و پلاستیکی) بوده است.

مهندس فرشید طرزدار، مدیر عامل شرکت طراح این دستگاه در تشریح انواع روش‌های تولید قطعات گفت: در کارخانه‌های تولید قطعات فلزی و پلاستیکی از روش‌های گوناگونی جهت ساخت قطعات استفاده می‌شود که می‌توان به روش ریخته‌گری فلزات، تزریق پلاستیک، متالوژی پودر و ریخته‌گری تحت فشار (دایکاست) اشاره کرد.

وی افزود: با مکانیزه شدن انواع سیستم‌ها، روش‌های تولید بسیار بهینه شده و اشکالات تولید قطعات کاهش یافته و در نهایت کیفیت تولید هم بالا رفته است. بدین منظور لزوم بومی‌سازی و مکانیزه کردن سیستم‌های موجود به خصوص سیستم‌های در حال کار و قدیمی که فاقد این الزامات هستند، ضروری است.

مدیرعامل شرکت مجری طرح با اشاره به اینکه تولید قطعات فلزی و پلاستیکی از طریق سیستم ریخته‌گری تحت فشار (دایکاست)، بخش بزرگی از تولید را شامل می‌شوند، تصریح کرد: ماشین‌های دایکاست به وفور در کارخانجات تولیدی در ایران موجودند و سهم بسزایی در تولید قطعات دارند. همچنین این محصولات مصرف گسترده‌ای دارند که می‌توان به مصارف خانگی نظیر رادیاتورهای سیستم گرمایی، مصارف صنعتی مثل قطعات مورد استفاده در ساخت ماشین‌آلات، استفاده در صنایع خودروسازی و صنایع نظامی و غیره اشاره کرد.

مهندس طرزدار در خصوص مزایای روش دایکاست خاطرنشان کرد: از مزایای تولید به روش دایکاست نسبت به سایر روش‌ها، بالا بودن کیفیت و دقت قطعه خروجی است. در این روش قطعات با ابعاد دقیق تولید می‌شود و پروسه نهایی تولید بسیار کمتر از روش‌های دیگر است، به این دلیل در صنایع، مصارف چشمگیری دارد. به دلیل اینکه مصرف کنندگان از این قطعات انتظار دقت بسیار بالایی دارند، قطعات تولید شده باید در محدوده اعداد و ارقام استاندارد باشند و قطعات غیر قابل قبول از چرخه تولید حذف می‌شوند و جهت ذوب به کوره ریخته می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم شات مانتورینگ تا به حال در کشور ساخته نشده و به دلیل قیمت بسیار بالای نمونه خارجی بسیاری از کارخانجات توانایی خرید این دستگاه را ندارند، گفت: برای افزایش راندمان تولید و اصلاح قطعات باید اندازه‌گیری دقیقی از پارامترهای ضرب قطعه داشته باشیم و بتوانیم به صورت نمودار به نمایش در بیاوریم. این فرایند توسط دستگاه شات مانیتورینگ قابل اجرا خواهد بود.

مهندس طرزدار افزود: این دستگاه به وسیله اندازه‌گیری دقیق و نمایش آن‌ها به صورت رسم نمودار و چک کردن مقادیر با مقادیر مطلوب و انتشار سیگنال‌های خطا در صورت لزوم و نیز اعمال خروجی‌های کنترلی به دستگاه تزریق، کمک زیادی در یکنواختی محصول خروجی دستگاه می‌کند.

مدیرعامل شرکت مجری طرح خاطرنشان کرد: به طور کلی دستگاه شات مانیتورینگ عبارت است از سیستمی که توانایی اندازه‌گیری بر خط سرعت پیستون و فشار مواد مذاب را در قالب داراست و این مقادیر را به صورت نمودار نمایش می‌دهد و همچنین خروجی‌های رله را جهت استارت فازهای دوم و سوم تحریک می‌کند و نیز توانایی بروز دادن آلارم برای مقادیر خارج از محدوده مجاز را نیز دارد.

به گفته وی، کارخانه‌هایی که از دستگاه دایکاست جدید استفاده می‌کنند، عموما دارای دستگاه شات مانیتورینگ بر روی دستگاه خود هستند و این باعث کیفیت مطلوب در تولیدات آن‌ها می‌شود؛ اما دستگاه‌های قدیمی که فاقد این سیستم هستند، مقادیر پارامترها صرفا بر روی گیج‌های دستگاه قابل رؤیت خواهد بود. به دلیل قیمت بسیار بالای نمونه‌های خارجی دستگاه شات مانیتورینگ، دارندگان دستگاه‌های دایکاست قدیمی، تمایلی برای خرید این دستگاه از خود نشان نمی‌دهند.

وی دانش کاملا بومی‌سازی شده و تولید CKD، نبود تولیدکننده داخلی دیگر در این موضوع و کاهش ضایعات تزریق به دلیل بهبود فرآیندهای تزریق را از مزایای رقابتی اجرای این طرح عنوان کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، مهندس طرزدار در پایان تصریح کرد: شرکت ما با حمایت صحا توانسته در بازه زمانی کمتری دستگاه شات مانیتورینگ را نمونه‌سازی کرده و به تولید تجاری برساند. همچنین تاکنون چند نمونه از این سیستم را به مجموعه‌های خودروسازی به فروش رسانده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 65755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha