تاثیروقایع سیاسی  اروپا در رشد صنعت خودروسازی

پرشین خودرو:سال 2016 میلادی سال بسیار خوبی برای صنعت خودروسازی جهان محسوب می شود. طوری که تقریباً بخش قابل توجهی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که سال 2016 صنعت خودروسازی اروپا رشد بسیار زیادی داشته و فراتر از پیش بینی ها عمل کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، با این حال و پس از رشد مناسب و قابل قبول این صنعت در سال گذشته به نظر می رسد که سال 2017 میلادی وقایع سیاسی نظیر برگزیت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و همچنین انتخابات پارلمانی در آلمان به میزان قابل توجهی از رشد صنعت خودروسازی قاره سبز کاسته و آن را متوقف خواهد کرد.



در همین راستا کارشناسان بر این عقیده اند که وقایع سیاسی یاد شده موجب کاهش تولید و رشد ناچیز تولید سالانه شرکت های خودروسازی اروپایی شده و سبب می شود تا سال جدید میلادی سال پرسود و به یادماندنی برای مدیران شرکت های خودروسازی فعال در صنعت خودروی اروپا نباشد.

در حال حاضر تحلیلگران موسسات تحقیقاتی صنعتی و مالی در اروپا، رشد تولید صنعت خودروی این قاره در سال 2017 را یک درصد تخمین زده اند که این میزان در مقایسه با رشد 7درصدی سال گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. با این حال به نظر می رسد رؤسای شرکت های خودروسازی اندکی خوشبینانه تر به سال جدید میلادی می نگرند.

«جیم فارلی» مدیراجرایی واحد اروپای شرکت خودروسازی فورد در رابطه با پیش بینی های صورت گرفته در رابطه با وضعیت بازار در سال 2017 میلادی می گوید: «ما در سال جاری میلادی شاهد رشد متوسطی در صنعت خودروسازی خواهیم بود.» وی افزود: «بازارهای اصلی که باید آنها را زیرنظر داشته باشیم، بازارهای آلمان و بریتانیا هستند و ما در سال جدید تعداد زیادی انتخابات در اروپا خواهیم داشت و تغییرات بسیاری می تواند در سراسر قاره اتفاق بیفتد.»

به عنوان مثال تحلیلگران بر این عقیده اند که برگزیت و رسمیت یافتن خروج بریتانیا از اتحادیه موجب افزایش تردیدها میان خریداران شده و بسیاری از مردم ترجیح خواهند داد تا خودروی جدیدی خریداری نکنند. گفتنی است توسعه آرام اقتصادی در بریتانیا و افزایش قیمت ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا از جمله دیگر دلایلی است که کارشناسان برای کاهش تمایل مردم به خرید عنوان می کنند.

بر همین اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط مؤسسه تحقیقاتی«IHS Automotive» حاکی از آن است که میزان فروش خودرو در دومین بازار بزرگ خودرو در اروپا به میزان 7درصد کاهش خواهد یافت و به 2 میلیون 500هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه واقعه سیاسی دیگری است که در سال 2017 میلادی صنعت خودروسازی اروپا را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد چرا که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فعلی این کشور اعلام کرده است که در انتخابات پیش رو نامزد نخواهد شد و بسیاری از فعالان و مدیران صنعت خودروسازی اروپا در انتظار انتخاب رئیس جمهور بعدی فرانسه هستند.

«ماتیاس وایسمن» مدیر اتحادیه خودروسازان آلمان که پیش از این به عنوان وزیر حمل و نقل آلمان فعالیت می کرده است، در رابطه با انتخابات فرانسه اظهار داشت: «امیدوارم فرانسوا فیلون بتواند کاندیدای جبهه ملی را شکست دهد چرا که از حمایت بخش قابل توجهی از مردم فرانسه برخوردار است.»

این اظهار امیدواری در شرایطی از سوی آقای وایسمن مطرح می شود که بسیاری دیگر نیز با وی هم عقیده اند چرا که خانم لوپن اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این کشور را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

در آلمان و در فصل پاییز شاهد برگزاری انتخابات سراسری در این کشور خواهیم بود و نظرسنجی های صورت گرفته حاکی از آن است که احزاب شرکت کننده در این انتخابات ناچار خواهند شد تا دولتی ائتلافی تشکیل دهند. اما تفاوت دولت ائتلافی فعلی با دولت ائتلافی آینده آنجا است که دولت ائتلافی آینده آلمان بسیار شکننده تر خواهد بود چراکه هیچ کدام از احزاب توان کسب بخش قابل توجهی از صندلی های پارلمان را نداشته و باید آن را با یکدیگر تقسیم کنند.

به رغم افزایش نگرانی ها نسبت به نتایج انتخابات فرانسه و آلمان، تحلیلگران بازار معتقدند که عملکرد بازار بریتانیا در سال 2017 میلادی نقش قابل توجهی در سلامت بازار خودروی اروپا خواهد داشت.

منبع: فرصت امروز

کد خبر 65817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha