حال و روز تعمیرگاه‌های خودرو در سطح شهر

پرشین خودرو: بیشتر خودروهای ساخت داخل بعد از اتمام دوره گارانتی، از مراجعه به نمایندگی های شرکت های خودروساز برای دریافت خدمات پس از فروش سرباز زده و نیاز خود را در بیرون از شبکه خدمات رسانی دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، بررسی‌های میدانی از تعمیرگاه‌های خودرو در سطح شهر، نشان می‌دهد که رونق در کار تعمیرگاه ها برخلاف بازار خودرو بسیار خوب است و روزانه خودروهای زیادی برای تعمیر خودرو به تعمیرگا‌ه‌ها مراجعه می‌کنند.

یک تعمیرکار در خصوص وضعیت درآمد و وضعیت کار تعمیرگاه‌ها به خبرنگار «پرشین خودرو» گفت: درطول روز خودروهای زیادی برای کارهای مختلف به تعمیرگاه می‌آیند که تعداد مراجعه خودروهای داخلی بیشتر از خودروهای خارجی است.

او افزود: پراید، پژو و سمند سه خودرویی هستند که بیشتر در تعمیرگاه‌ها دیده می‌شود و مهمترین مشکل اساسی خودروهای داخلی، سیستم برق این محصولات است که این مشکل بیشتر از بقیه موارد در خودروهای داخلی به چشم می‌آید.

یکی دیگر از فعلان بخش تعمیرات خودرو در گفت وگو با ما تصریح کرد: اگر به تعمیرگاه‌ها نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که خودروهای داخلی بیشتر در تعمیرگاه حضور دارند و به ندرت می‌توان خودروهای وارداتی دید. این امر بیانگر این موضوع است که کیفیت خودروهای داخلی پایین‌تر است.

در ادامه این گزارش با این تعمیرکار در خصوص اجرت برخی از خدمات صحبت کردیم.

 

اجرت تعمیر خودروهای داخلی و خارجی

به گفته این تعمیرکار، اجرت تعمیر سرسیلندر جزئی برای خودروهای داخلی در حال حاضر مبلغی بالغ بر 150 هزار تومان است که این هزینه گاهی تا 300 هزار تومان نیز افزایش می یابد.

او ادامه داد: تعمیر کامل موتور خودرو داخلی حدود 600 هزار تومان هزینه دارد و تعمیر کامل موتور خودروهای خارجی از حدود یک میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

 

طول عمر استفاده از برخی قطعه‌های خودرو

یکسری از قطعه‌های خودرو هستند که وجود آنها برای خودرو الزامی است و این وسایل هر کدام طول عمر مشخصی دارند و در صورت تمام شدن طول عمر، قطعه‌ باید عوض شود.

 

تسمه تایم و لنت ترمز مهمترین قطعات مصرفی خودرو

این تعمیرکار بیان کرد: یکسری محصولات هم هستند که به عنوان کالای مصرفی خودرو هزینه دارد مانند روغن موتور و روغن ترمز که این دو محصول هم باید در زمان مشخصی تعویض شوند.

در ادامه این گزارش به طول عمر هر یک از قطعه‌های خودرو می‌پردازیم:

 

تسمه تایم

تسمه تایم قطعه‌ای است که در تمامی خودروها وجود داشته و طول عمر آن به نوع خودرو و استفاده از آن بستگی دارد.

تسمه تایمی که شرکت‌های خودروساز برای خودروهای تولید خود نصب می‌کنند کیفیت خوبی داشته و دارای طول عمر مفید و خوبی است.

به عنوان مثال طول عمر تسمه‌تایم خودرو پژو 206، 80 هزار کیلومتر است و بعد از تعویض اول، این قطعه باید بعد از 70 هزار کیلومتر پیمایش، مجددا تعویض شود.

یکی از تعمیرکاران با تجربه شهر تهران در خصوص اینکه چه عاملی باعث می‌شود که تسمه تایم زودتر از زمان مورد نظر تعویض شود خاطر نشان کرد: عامل اصلی و مهم که باعث می‌شود تسمه تایم زودتر دچار مشکل یا به اصطلاح پاره شود تعویض دنده خودرو است.

رانندگان باید در نظر داشته باشند زمانی که دنده را عوض می‌کنند این کار را به صورت درست انجام دهند زیرا اگر این کار را نادرست انجام شود طول عمر تسمه تایم کم خواهد شد.

 

روغن موتور

روغن موتور برای هر خودرو الزامی است و زمان تعویض این روغن بستگی به مصرف و نوع خودرو دارد.

برای خانواده پژو، 7 هزار کیلومتر زمان بسیار مناسبی برای تعویض روغن موتور است.

قیمت روغن موتور در بازار برای پژو 206، مبلغی بالغ بر 60 تا 90 هزار تومان است.

 

روغن ترمز

روغن ترمز محصول مهم و حیاتی است که خودرو برای ترمز کردن از این محصول استفاده می‌کند. زمانی که لنت ترمز خودرو در حال تمام شدن است یا به اصطلاح خرده می‌شود سطح روغن ترمز خالی می‌شود و خودرو آلارم می‌دهد که روغن ترمز در حال اتمام است و راننده با توجه به آلارم متوجه می‌شود که باید روغن ترمز جدیدی برای خودرو خریداری کند.

قیمت این محصول در بازار برای خودرو 206، مبلغی بالغ بر 40 تا 70 هزار تومان است.

 

لنت ترمز

زمان تعویض کردن این قطعه زمانی است که ترمز خودرو به درستی کار نمی‌کند و سطح روغن ترمز بدون دلیل کاهش پیدا کرده است.

قیمت این قطعه از 25 هزار تا 40 هزار تومان در بازار متغیر است.

 

در گزارش‌های بعدی «پرشین خودرو»، به تفاوت کار تعمیرگاه‌های سطح شهر و نمایندگی های مجاز خودروسازان خواهیم پرداخت.

کد خبر 65943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha