۷اتفاق بزرگ امسال در دنیای خودروهای بدون راننده + تصاویر

پرشین خودرو: گروه جهان

به گزارش پرشین خودرو، صنعت خودروهای بدون راننده سال بزرگی را پشت سر گذاشت. شرکت اوبر یک برنامه پایلوت برای خودروهای خودران در پیتسبورگ راه‌اندازی کرد و بلافاصله بعد از آن؛ یک برنامه کوتاه‌تر را در سانفرانسیسکو راه انداخت و در نهایت وارد آریزونا شد. از طرف دیگر تسلا هم در ماه اکتبر شروع به نصب سخت‌افزارهایی کرد که می‌توانند قابلیت کامل خودران را به خودروها بیاورند.

اما خودروسازان سنتی هم بیکار ننشسته‌اند و در سال 2017 حرکات بزرگی را انجام خواهند داد که باعث پیشرفت خودروهای خودران می‌شود. در زیر نگاهی داریم به برخی از اتفاقات بزرگی که در سال میلادی جاری رخ خواهند داد:

 

1- شرکت سوئدی ولوو صد خودروی بدون راننده را راهی خیابان‌های شهر گوته‌بورگ می‌کند

هم‌چنین

گفته می‌شود این شرکت تعداد 100 خودروی بدون راننده دیگر را هم وارد خیابان‌های چین خواهد کرد اما مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. پایلوت‌های سوئدی و چینی این فرصت را در اختیار ساکنان محلی می‌گذارند تا رانندگی با خودروهای کاملا خودران را تجربه کنند.

ولوو در صدد است تا سال 2020 خودروهای ساخت این شرکت را "ضد مرگ" کند و مطمئنا برنامه‌های آزمایشی آن‌ها در سال جاری قدم بزرگی در همین راستا خواهد بود.

 

۲ - شرکت فورد خودروهای خودران‌اش را در اروپا عرضه می‌کند

 

در حال حاضر؛ این شرکت برنامه 30 خودرو را در دستور کار دارد اما گفته می‌شود که این رقم در ادامه سال 2017 با سه برابر شدن به 100 عدد می‌رسد. هم‌چنین فورد می‌خواهد تاکسی‌های بدون راننده‌ای معرفی کند که در آن‌ها خبری از فرمان؛ پدال ترمز یا گاز نیست. البته برای دیدن این تاکسی‌ها باید تا سال 2021 منتظر بمانید.

 

۳ - شرکت جنرال موتورز در صدد است تا از فضای به‌وجود آمده در خصوص خودروهای بدون راننده نهایت استفاده را ببرد و تست‌های خود را در شرایط برفی انجام دهد

 

 

شرکت GM خودروهای بدون راننده را در سال 2017 روانه دیترویت می‌کند. طبق برنامه اعلام شده؛ در ابتدا ۴۰ خودروی خودران در مناطقی از جمله سانفرانسیسکو و اسکاتس‌دیل در آریزونا مورد آزمایش قرار می‌گیرند. اخیرا ایالت میشیگان با وضع قوانینی جدید تبدیل به نخستین ایالت در آمریکا شد که اجازه تست خودروهای خودران و بدون راننده و در نهایت فروش آن‌ها را می‌دهد.

یکی از مقامات GM بر این مسئله تأکید می‌کند که تست این خودروها در شرایط سخت جاده‌ای مانند برف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ مسئله‌ای که شاید سایر رقبای آن‌ها چندان توجهی به آن نکرده‌اند.

 

۴ - بی‌ام‌و با سرعت دادن به پروژه‌های مربوط به خودروی بدون راننده در تلاش است تا در سال 2017 از اوبر پیشی بگیرد

 

بی‌ام‌و با توجه به این‌که نیروی خود را معطوف به کسب‌وکار خودروهای خودران و اشتراک‌گذاری رانندگی کرده است، در سال 2017 برنامه‌های زیادی برای تست خودروهای بدون راننده در شهرهای مختلف از جمله مونیخ را در دستور کار خود قرار داده است.

به‌همین دلیل است که این شرکت پیش از این یک سرویس اشتراک‌گذاری خودرو به‌نام ReachNow را راه‌اندازی کرده است.

«تونی داگلاس»؛ رئیس بخش استراتژی برای سرویس‌های موبیلیتی بی‌ام‌و؛ در گفتگویی با رویترز به این مسئله اشاره کرد که "اشتراک‌گذاری رانندگی چیزی بیشتر از رانندگی خودران دستی نیست. وقتی خبری از راننده نباشد؛ مجوز چاپ اسکناس در دستان شماست."

 

۵ - گوگل با استفاده از زیرشاخه خود به‌نام "وایمو" (Waymo) که در زمینه خودروی بدون راننده فعالیت می‌کند و با همکاری مشترک با فیات کرایسلر قصد دارد یک تاکسی روبات معرفی کند

 

 

ماه دسامبر گذشته بود که گوگل تصمیم گرفت واحد مربوط به خودروی بدون راننده را به یک شرکت مستقل منتقل کند و نام آن را وایمو گذاشت. به‌گفته «جان کرافسیک»؛ مدیرعامل وایمو این انتقال نشان می‌دهد که این شرکت پیشرفت‌های خوبی داشته و به‌زودی خودروهای وایمو در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

این شرکت در طی ماه‌های گذشته مشغول تست 60 خودروی مستقل در Mountain View در کالیفرنیا؛ مترو فونیکس در آریزونا؛ آستین در تگزاس و کرک‌لند در واشنگتن بوده است. اما در سال 2017 برنامه‌ها شدت بیشتری می‌گیرد و قرار است 100 مینی‌ون کرایسلر بدون نیاز به راننده در خیابان‌های شهرهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

هم‌چنین گفته می‌شود که وایمو از همکاری مشترک خود با فیات کرایسلر نهایت بهره را می‌برد و تعدادی تاکسی بدون راننده را در سال جاری میلادی معرفی می‌کند؛ خبری که هنوز تأیید نشده است.

به‌هر حال؛ وایمو برنامه‌های تست و آزمایش خود در سال 2017 را بیش از پیش گسترش می‌دهد تا بتواند راه‌های جدیدی را برای ورود محصولاتش به بازار پیدا کند. گوگل هم در حال حاضر با شرکت هوندا در زمینه فناوری خودروی بدون راننده مشغول همکاری است.

 

۶ - «بایدو» که یک شرکت چینی اینترنتی است و از آن به‌عنوان گوگل چین نام برده می‌شود؛ خودروهای بدون راننده‌اش را در خیابان‌های شهرهای این کشور تست می‌کند

 

 

بایدو با خودروساز چینی BAIC قراردادی به امضاء رسانده که به موجب آن؛ خودروهای بدون راننده سطح ۳ در سال 2017 تست خواهد شد. قابلیت خودران سطح ۳ به این معنی است که خودرو می‌تواند انواع کارهایی که به آن محول می‌شود را انجام دهد اما در کنار آن؛ هم‌چنان به نظارت نیروی انسانی نیاز دارد. به‌عنوان مثال؛ می‌توان از خودروهای بدون راننده اوبر به‌عنوان خودران سطح ۳ یاد کرد.

این شرکت در ماه نوامبر گذشته به مردم عادی امکان تجربه رانندگی بدون راننده را معرفی کرد؛ هرچند که این دوره آزمایشی برای یک مسافت کوتاه 1.4 کیلومتری و تنها برای یک دوره یک هفته‌ای ارائه شد.

بایدو در تلاش است تا برای سال 2018 میلادی سرویس شاتل خود را روانه خیابان‌ها کند و در سال 2021 شروع به تولید انبوه آن کند.

 

۷ - شاید بزرگ‌ترین اتفاق سال 2017 خودروی بدون راننده تسلا است که قرار است به‌تنهایی از لس‌آنجلس تا نیویورک را رانندگی کند

 

 

تسلا از اکتبر گذشته کار نصب سخت‌افزار جدید در خودروهایش را آغاز کرد. به‌کمک این سخت‌افزار قابلیت‌های اتوپایلوت خودرو بهینه می‌شود و آن‌ها را تبدیل به وسیله نقلیه کاملا خودران می‌کند. این‌که چه زمانی شاهد خودروهای کاملا خودران باشیم بستگی به قوانین محیطی و هم‌چنین تأیید تست‌های تسلا دارد اما ایلان ماسک اطمینان دارد که این سخت‌افزار از خودران کامل پشتیبانی می‌کند.

برای نشان دادن توانایی این فناوری؛ قرار است که یکی از خودروهای بدون راننده تسلا اواخر سال 2017 به‌تنهایی فاصله لس‌آنجلس تا نیویورک را طی کند.

منبع شبکه

کد خبر 66010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha