رکود صنعت خودروی مکزیک به دنبال تهدید ترامپ

پرشین خودرو:رونق صنعت خودروی مکزیک احتمالا با یک رکود ناگهانی رو به رو خواهد شد؛ زیرا درپی تهدید ترامپ به وضع تعرفه‌های تنبیهی، بسیاری از خودروسازان در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند برنامه‌های خود مبنی‌بر سرمایه‌گذاری در مکزیک را لغو خواهند کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، به نقل از  مارکت واچ، مدیرعامل فیات‌کرایسلر اعلام کرده است اگر دولت ترامپ به وعده خود عمل کند و بر خودروهایی که از مکزیک به آمریکا صادر می‌شوند تعرفه وضع کند، این خودروساز به طور کامل از مکزیک خارج می‌شود. سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ممکن است تعرفه‌هایی که دولت جدید بر کالاهای وارداتی به آمریکا وضع می‌کند آنقدر زیاد باشد که تولید در مکزیک را غیراقتصادی کند.» او همچنین گفت: «واقعیت این است که صنعت خودروی مکزیک به بازار آمریکا گره خورده است و اگر بازار آمریکا برای این صنعت وجود نداشته باشد، دلایل وجودی صنعت خودروی مکزیک هم در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.»

براساس آمار مرکز تحقیقات خودرو در دیترویت، طی 6سال گذشته از 11 کارخانه ساخته شده در آمریکای شمالی 9کارخانه در مکزیک ساخته شده است. این مساله موجب ایجاد ده‌ها هزار شغل جدید شده و مکزیک را پس از آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی به چهارمین صادرکننده بزرگ خودروی جهان تبدیل کرده است.

اما اگر ترامپ روشی را که در پیش گرفته است ادامه دهد، دست‌کم یکی از این کارخانه‌ها در مکزیک ساخته نخواهد شد؛ زیرا فورد موتور اعلام کرده است برنامه ساخت کارخانه 6/ 1 میلیارد دلاری خود را در این کشور لغو می‌کند. لغو برنامه ساخت کارخانه فورد در منطقه سن لوئیس پوتوسی، مردم این منطقه را آشفته کرده است، زیرا دیگر از 2هزار و 800 فرصت شغلی این کارخانه و هزاران شغل مرتبط با آن خبری نخواهد بود.

روبن روچا درحالی‌که با حسرت به سایتی که قرار بود کارخانه فورد در آنجا ساخته شود نگاه می‌کرد، گفت: «ترامپ این پروژه را کاملا نابود کرد.» او که 44 سال سن دارد، می‌گوید قصد داشت در نزدیکی این کارخانه یک کارگاه جوشکاری باز کند، کارگاهی که برای او و سه کارمندش آینده‌ای درخشان را نوید می‌داد.

آمار منتشر شده از سوی سندیکای صنعت خودروی مکزیک نشان می‌دهد این کشور در سال 2016 تعداد 5/ 3 میلیون دستگاه خودروی سبک تولید کرده است. این در شرایطی است که یک دهه قبل تنها 98/ 1 میلیون دستگاه خودرو در این کشور تولید شده بود. براساس آمار دولت مکزیک، فقط طی چهار سال گذشته این کشور موفق شده است در بخش خودرو 17 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند.

در حال حاضر تولید خودرو دومین بخش بزرگ اقتصاد مکزیک محسوب می‌شود. در این کشور 10 خودروساز خارجی و هزار و 300 تامین‌کننده آنها فعالیت می‌کنند و 730 هزار نفر را به‌طور مستقیم در استخدام دارند. بیش از سه چهارم خودروهای صادراتی مکزیک را مشتریان آمریکایی خریداری می‌کنند.

این مساله، روشن می‌کند که چرا ترامپ بر صنعت خودروی مکزیک تمرکز کرده است. ترامپ هفته گذشته از برنامه تویوتا مبنی بر صادرات خودروهای کرولا از مکزیک به آمریکا به شدت انتقاد و تهدید کرد؛ درصورتی‌که تویوتا این کار را انجام دهد بر این خودروها تعرفه‌های سنگین وضع خواهد کرد. وی در پیامی توییتری نوشت: «تویوتا موتور اعلام کرده است می‌خواهد برای ساخت خودروهای کرولا برای (بازار) ایالات‌متحده، یک کارخانه جدید در مکزیک بسازد؛ به‌هیچ‌وجه!» ترامپ در این پیام توییتری از این شرکت ژاپنی خواست، بین ساخت کارخانه در آمریکا و ساخت آن در مکزیک با پرداخت مالیات سنگین، یکی را انتخاب کند.

با این وجود تویوتا و برخی خودروسازان دیگر اعلام کرده‌اند مکزیک را ترک نمی‌کنند. ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، هفته گذشته گفت این خودروساز تولید خودروهای کوچک را از مکزیک به آمریکا منتقل نخواهد کرد. او گفت:«این تصمیمی است که سه، چهار سال پیش گرفته شده و کسب‌و‌کاری زمان‌بر و یک سرمایه‌گذاری سرمایه‌بر است.»جنرال موتورز در اواسط دهه 1990 در شهر سیلاو واقع در ایالت گوآناخوآتو فعالیت خود را آغاز کرد.

نیسان که یک کارخانه در جنوب مکزیکو سیتی دارد، در ایالت آگوئاسکالینتس نیز فعالیت می‌کند. مزدا از سه سال قبل در شهر سالامانکا به تولید مشغول است و هوندا نیز همزمان با مزدا تولید در شهر سلایا را آغاز کرده است. تویوتا نیز در حال ساخت کارخانه جدیدی در چند مایلی شرق سلایاست. این منطقه در نزدیکی مرز آمریکا قرار دارد و دو کشور را از طریق خط آهن و یک بزرگراه مدرن به یکدیگر متصل می‌کند.

برخی از مقامات براین باورند که متوقف کردن رشد مکزیک به‌عنوان پلت‌فرم جهانی تولید خودرو، کار دشواری خواهد بود. به‌رغم سکوت حاکم بر سایت فورد، ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های جدید در نزدیکی پارک‌های صنعتی ادامه دارد.

با آغاز فعالیت کارخانه گودیر تایر و توسعه گروه قطعه‌سازی دراکسل مایر نزدیک به 5 هزار شغل در مکزیک ایجاد خواهد شد. دیوید اوروزکو، مدیر توسعه اقتصادی شهر سلایا، می‌گوید: «درحال حاضر زود است که بگوییم ترامپ چه تاثیری بر صنعت خودروی مکزیک خواهد داشت، اما متوقف کردن رشد این صنعت دشوار خواهد بود. ما برای تبدیل مکزیک به مکانی خوب برای سرمایه‌گذاری تلاش فراوانی کرده‌ایم.»

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 66013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha