کد خبر 66141
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
 نخستین موتورسیکلت هیبریدی ساخته شد

پرشین خودرو: نخستین موتورسیکلت هیبریدی با حمایت شرکت برق منطقه ای خراسان توسط محققان کنسرسیوم مرکبهای سبز در پارک علم و فناوری خراسان واقع در مشهد ساخته شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، شرکت برق منطقه ای خراسان روز شنبه به نقل از رئیس پژوهشگاه نیرو گزارش داد: رویکرد وزارت نیرو در خصوص اجرای چنین طرحهایی حمایت است و شرکت برق منطقه ای خراسان حمایت خوب از شرکتهای دانش بنیان فعال در بخش انرژی الکتریکی و کاهش آلودگی هوا توانسته در این زمینه گامهای مهمی بردارد.
محمدصادق قاضی زاده افزود: وزارت نیرو می تواند از تولید باطری و یا ابرخازن مورد استفاده در این موتورسیکلتها به منظور تولید انبوه حمایت کند. باید در تولید انبوه موتورسیکلت هیبریدی به خریداران اطمینان داد که این محصول تا ارتقای کامل مورد حمایت و پشتیبانی است.
وی بازاریابی و خدمات پس از فروش را در تولید موتورسیکلت هیبریدی مهم ذکر و بیان کرد: دست اندرکاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند که در صورت وجود مشکلات در تامین منابع صندوق پژوهش و فناوری وزارت نیرو در این زمینه حمایتهای لازم را به عمل خواهد آورد.
محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان نیز گفت: طراحی و ساخت موتورسیکلت هیبریدی اقدام بسیار مهمی در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در کلانشهرها محسوب می شود.
مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان هم در خصوص این طرح گفت: هم اینک 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت نیاز به جایگزینی با ارزانترین موتورسیکلتهای الکتریکی، هزینه بسیار سنگینی را برای کشور در بر دارد.
غلامرضا دیده ور افزود: با توجه به شرایط کنونی معقول ترین و ممکن ترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیکلتهای موجود و جایگزینی برق به جای بنزین مجهز کردن موتورسیکلتها به پیشرانه الکتریکی و استفاده از این پیشرانه در مراکز کلانشهرها است.
وی ادامه داد: شرکت برق منطقه ای خراسان با هدف قراردادن این راهبرد، پشتیبانی از طرح را بر عهده گرفت و با همکاری مشترک محققان و فناوران در قالب کنسرسیومی با نام 'مرکبهای سبز'در پارک علم و فناوری خراسان به دستاورد ارزشمند طراحی و ساخت اولین نمونه ها از این نوع موتورسیکلت انجامید.
مشاور مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان حل تمامی موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه و استفاده از نیروی برق به جای بنزین در موتورسیکلت از جمله مشکل محدودیت پیمایش، قیمت بالا و ضرورت اسقاط موتورهای موجود را که در استفاده از موتور برقی وجود داشت جزو مزایای این نوع موتورسیکلتها ذکر کرد.
وی گفت: در این طرح علاوه بر پیش بینی پوشش تمامی نیاز انرژی موتور در مرکز شهر، در خارج محدوده نیز در صورت تخلیه باطری راکب موتور می تواند کماکان از بنزین برای ادامه مسیر استفاده کند.
دیده ور در خصوص تولید انبوه موتورسیکلتهای هیبریدی افزود: با شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قراردادی منعقد و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیکلت تفاهم اولیه انجام شده است.
وی هزینه تبدیل موتورسیکلت بنزینی به هیبریدی را بسیار کمتر از موتورسیکلتهای تمام برقی بیان و پشتیبانی موثر نهادهای مختلف را در اجرای موفق این پروژه بسیار مهم ارزیابی کرد.
او گفت: در صورت حمایت دولت امکان تسری این فناوری به عنوان راهکار ارزان قیمت و کوتاه مدت برای خودروهای سبک بنزینی از سوی کنسرسیوم در دست بررسی و اجرا است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز گفت: بخش عمده آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها از طریق موتور سیکلتهای بنزینی ایجاد می شود.
سید حسن علم الهدایی افزود: کنسرسیوم 'مرکبهای سبز' که در پارک علم و فناوری خراسان با حمایت شرکت برق منطقه ای خراسان تشکیل شده توانسته برای نخستین بار در کشور به فناوری موتورهای الکتریکی دست یابد که می تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا باشد.
وی گفت: این موتورسیکلتها با همکاری شهرداری مشهد در آینده برخوردار از ایستگاههای شارژ خواهند بود که برای بومی سازی این پروژه حمایت وزارت نیرو نیز بسیار موثر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 66141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha