هشدار به مدیران ارشد فولکس واگن به آمریکا سفر نکنید

پرشین خودرو: به گفته منابع آگاه، پس از این‌که شش مدیر سابق و کنونی فولکس واگن به دلیل نقش خود در رسوایی تقلب در تست‌های آلایندگی دیزلی این خودروساز در آمریکا تحت پیگرد قرار گرفتند، هشدار دریافت کرده بودند که به این کشور سفر نکنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، یکی از این شش مدیر تحت پیگرد اولویه اشمیت بود که شنبه گذشته زمانی که در حال بازگشت از تعطیلاتش در کوبا به آلمان بود، در فرودگاه بین‌المللی میامی دستگیر شد.

اشمیت که یکی از مدیران سابق فولکس واگن در آمریکا بود، در تحقیقات آلایندگی دیزلی نامش به میان آمده است و پس از دستگیری، با مخالفت قاضی برای آزادی به قید ضمانت، در بازداشت ماند.

طبق قانون اساسی آلمان، شهروندان آلمانی تنها به سایر کشورهای اتحادیه اروپا یا یک دادگاه بین‌المللی قابل استرداد هستند، اما خروج از آلمان آنها را در معرض خطر استرداد به آمریکا از سوی یک کشور ثالث قرار می‌دهد.

به گفته منابع حقوقی، مدیران متعدد فولکس واگن این توصیه را دریافت کرده بودند که به آمریکا سفر نکنند.

یک مشاور حقوقی دیگر به رویترز گفت: این توصیه به مدیرانی که هنوز با اتهامی در خصوص آلایندگی دیزلی در آمریکا روبه‌رو نبودند، مطرح شده بود.

به گفته یک منبع حقوقی، اشمیت یکی از مدیرانی بود که وکلای فولکس واگن به آنها هشدار داده بودند به آمریکا سفر نکنند.

این خودروساز آلمانی چهارشنبه گذشته در یک قرارداد با وزارت دادگستری آمریکا، موافقت کرد ۴.۳ میلیارد دلار برای حل و فصل کلیه اتهامات مربوط به آلایندگی دیزلی پرداخت کند که بزرگ‌ترین جریمه صادره برای یک خودروساز در تاریخ آمریکا به شمار می رود با این همه لورتا لینچ، دادستان کل، اظهار کرد: وزارت دادگستری همچنان می‌تواند اشخاص مسئول و دخیل در طرح تقلب در آلایندگی دیزلی را تحت پیگرد قرار دهد.

دفتر پلیس جنایی فدرال آلمان اعلام کرده است هیچ تقاضایی برای استرداد پنج مدیر دیگر فولکس واگن که در ارتباط با آلایندگی دیزلی در آمریکا تحت پیگرد قرار گرفته اند، دریافت نکرده است.

با توجه به خطر استرداد از سوی یک کشور ثالث، عدم تمایل برای خروج مدیران ارشد فولکس واگن از آلمان، مشکلات قابل ملاحظه‌ای برای بزرگ‌ترین خودروساز اروپا ایجاد می‌کنند. این شرکت بیش از ۶۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و ۸۸ درصد از خودروهایش را در خارج از آلمان می‌فروشد.

تنها هربرت دیس، یکی از اعضای هیات مدیره فولکس واگن برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دیتروی به آمریکا سفر کرد. هربرت دیس، رییس برند خودروی سواری فولکس واگن است که در ژوییه سال ۲۰۱۵ تنها دو ماه و نیم پیش از این‌که رسوایی آلایندگی فولکس واگن در آمریکا علنی شود، به این سمت منصوب شد.

بر اساس گزارش رویترز، یک مدیر ارشد برند فولکس واگن تصمیم دیس برای سفر به دیترویت را جسورانه خواند و گفت: همتایان وی برای عدم ترک آلمان به دلیل خطر پیگرد در آمریکا هشدار دریافت کرده اند.

منبع: ایسنا

 

کد خبر 66150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha