کد خبر 66151
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
رشد گروه خودرو در معاملات امروز بورس

پرشین خودرو: در اولین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در این هفته گروه رایانه و خودرو توانستند رشد مناسبی را داشته باشند، به طوری که نوسان‌گیران بازار سهام امروز در برخی از نمادهای این گروه‌ها رشد قیمتی ۵ درصد را تجربه کردند.

به گزارش «پرشین خودرو»، امروز شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات شروع به رشد کرد و توانست نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۵۴ واحد رشد کند و در تراز ۷۸ هزار و ۸۷۶ واحدی بنشیند. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۳۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵ هزار و ۴۱۴ واحدی رسید.

علاوه بر این شاخص آزاد شناور پس از ۴۷۸ واحد سقوط به رقم ۸۶ هزار و ۷۰۵ واحدی رسید و شاخص بازار اول با ۱۶۷ واحد رشد عدد ۵۶ هزار و ۱۱۳ واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار دوم توانست ۶۱۲ واحد بالا رود و وارد کانال ۱۶۷ هزار و ۱۵۲ واحدی شود.

در معاملات امروز تالار شیشه‌ای نماد معاملاتی ایران‌خودرو با ۴۵ واحد تاثیر مثبت در شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه بازی کرد.

امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد روند رشد در اکثریت قریب به اتفاق نمادها بودیم به طوری که تعداد زیادی از نمادهای این گروه توانستند تا مرز ۵ درصد نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته از خود رشد نشان دهند. در نماد ایران‌خودرو که بیشترین تاثیر را در شاخص گذاشت، بیش از ۸۰ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقوقی و کمتر از ۲۰ درصد عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی بود. به طوری که از مجموع این فروش‌ها ۱۹ میلیون و ۴۹۶ سهم به سهامداران حقیقی رسید و سهامداران حقوقی نیز ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم را خریداری کردند. این نماد امروز شاهد صف فروشی به حجم ۲۱ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۷۰ بود و تعداد ۲۸۶ خریدار در قیمت ۲۷۱ تومانی وجود داشت. در خرید و فروش‌های این نماد ۳۴۸ خریدار حقوقی و تنها ۱۰ خریدار حقیقی وجود داشت همچنین در طرف عرضه تنها ۴ فروشنده حقیقی و ۳۴۶ فروشنده حقوقی حضور داشتند. نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران سایپا، پارس‌خودرو و آسان پرداخت پرشین امروز از دیگر نمادهایی بودند که سعی کردند شاخص بورس را تا حد بالاتری هدایت کنند. در طرف مقابل نماد پالایش نفت اصفهان، بیشترین تاثیر منفی را در شاخص گذاشت. پس از این نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و زامیاد بیشترین تاثیر کاهشی را در دماسنج بازار داشتند.

ارزش معاملات امروز به رقم ۲۴۵ میلیارد و ۷۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۶۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۶ هزار و ۷۵۱ نوبت داد و ستد شد.

امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لامیران، آهنگری تراکتورسازی ایران، حق تقدم بانک انصار، گروه دارویی البرز، سیمان شرق و زامیاد مورد بازگشایی قرار گرفت. در طرف مقابل در پایان معاملات نماد شرکت‌های سبحان دارو، شرکت شکر، گروه صنعتی بوتان و فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر متوقف شدند.

از جمله معاملات درون‌گروهی امروز می‌توان به معامله‌ای در نماد پتروشیمی جم اشاره کرد که در آن ۹۶ میلیون سهم به ارزش ۹۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تنها در یک معامله کد به کد شد که این معامله سبب شد نماد پتروشیمی جم بیشترین ارزش داد و ستدهای امروز را از آن خود کند. همچنین در نماد فولاد مبارکه اصفهان ۸۶ میلیون و ۸۲۶ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان تنها در یک معامله درون‌گروهی مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این حق تقدم پارس‌خودرو امروز بار دیگر با داد و ستد بیش از ۲۲۷ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

از دیگر گروه‌هایی که امروز با روند رو به رشدی مواجه شدند می‌توان به گروه رایانه اشاره کرد. در این صنعت تقریبا تمامی نمادها با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند به طوری که به عنوان نمونه در نماد آسان‌پرداخت پرشین که در ماه‌های گذشته وارد بورس شد، شاهد ۵ درصد رشد قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم. این نماد برای بار دیگر امروز نیز شاهد صف میلیونی خرید بود، اما باید به این نکته هم توجه داشت که بیش از ۶۴ درصد از خریداران این نماد، سهامداران حقوقی بودند و تنها چیزی حدود ۳۵ درصد از خریداران، سهامداران حقیقی را شامل می‌شدند. علاوه بر این نزدیک به ۸۰ درصد از عرضه‌کنندگان نیز سهامداران حقوقی بودند.

اما در فرابورس ایران امروز شرایط تا حدودی متفاوت با بورس بود. به طوری که آیفکس ۱.۲ واحد افت کرد و به رقم ۸۲۹.۳ رسید. نمادهای فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی مارون امروز بیشترین نقش کاهنده را در آیفکس به جای گذاشتند. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۳۴ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را تجربه کرد که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۷۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۰ هزار و ۲۹۵ نوبت داد و ستد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 66151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha