کد خبر 66462
۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کاشمر قربانی دود 70 هزار موتورسیکلت

پرشین خودرو: براساس برخی آمارها بیش از 70 هزار موتورسیکلت در سطح شهر کاشمر تردد می‌کنند که این آمار موجب شده در سطح استان به شهر موتورسواران شهرت یابد و شاهد آلودگی‌های فراوانی به خصوص در هسته مرکزی این شهر باشیم.

به گزارش «پرشین خودرو»، متاسفانه تردد بیش از 122 هزار وسیله نقلیه در سطح شهر کاشمر موجب شده در هسته مرکزی این شهر از وضعیت بسیار نامطلوبی به لحاظ آلودگی هوا برخوردار باشیم و متاسفانه این معضل، هنوز لاینحل باقی مانده، معضلی که دامنگیر شهروندان کاشمری هم شده است.

متاسفانه این روزها شهر کاشمر قربانی خودروهایی می شود که از عوامل اصلی آلوده‌ کننده هوا هستند، آلودگی که در بعضی مواقع تبدیل به غولی می شود که مهار آن سخت می شود. به رغم اینکه چند سالیست توسط مسئولان زنگ آلودگی هوای کاشمر به صدا درآمده ولی در این مدت اقدامی برای کاهش آلودگی هوا انجام‌ نشده است.

بافت مرکزی کاشمر آلوده است

در همین رابطه مهدی جمعه‌پور، رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با بیان اینکه به دلیل تردد بیش از حد خودروها هسته مرکزی کاشمر یکی از آلوده ترین نقاط این شهر است، افزود: به دلیل نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در این شهر نمی توان اطلاعات دقیقی از وضعیت آلودگی ها ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه سنجش در شهرهای بالای 300 هزار نفر نصب می شود، گفت: براساس آنچه مشاهده می شود هنوز وضعیت آلودگی هوای شهر کاشمر در وضعیت حاد قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: کاهش کیفیت دید یکی از سنجش های آلودگی هواست که در حال حاضر اینگونه نیست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با بیان اینکه کاشمر به لحاظ داشتن موتور سیکلت در سطح استان و کشور از تعداد بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: به رغم اینکه در حال حاضر به لحاظ آلودگی هوا مشکلی نداریم، اما مهمترین عامل آلودگی هوا خودروها و وسایل نقلیه هستند.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا نیاز است از هر طریق ممکن فرهنگ سازی صورت گیرد، گفت: باید مردم را نسبت به موضوع آلودگی هوا حساس کرد.

جمعه پور با تاکید بر پرهیز از سفرهای درون شهری غیر ضروری با خودرو و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی عنوان کرد: براساس آمار غیر رسمی در کل شهرستان کاشمر 50 هزار خودروی تک سرنشین و 70 هزار موتور سیکلت تردد می کنند که نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با اشاره به اینکه در کاشمر با توجه به وجود منابع آلاینده نظیر وسایل نقلیه و... ورود ذرات آلاینده به جو را داریم، گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه که شمال شهر کوهستانی و جنوب آن دشت بوده و همواره وزش باد از سمت دشت به کوه و بالعکس هست و نیز بدلیل وضعیت ارتفاعی مناسب شهرستان و شیب ارتفاعی شمال جنوب، زمان ماندگاری و نیز میزان آلاینده ها در حال حاضر به حدی که شرایط جوی را ناسالم سازد نرسیده است.

جمعه پور در ادامه با بیان اینکه از طرح سه شنبه های بدون خودرو آنگونه که مدنظر بود استقبال نشد افزود: در حوزه فرهنگ سازی اجرای طرح هایی مثل سه شنبه های بدون خودرو، همایش های پیاده روی و حذف خودروهای تک سرنشین ضروریست.

وی همچنین گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته کوره های اجر پزی و برخی واحدهای صنعتی از گاز طبیعی و سوخت پاک استفاده می کنند.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه شعار امسال هوای پاک با عنوان با هم بسوی هوای پاک نام گذاری شده است، بیان کرد: داشتن هوای پاک یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند است که می طلبد از این نعمت با جلوگیری از آلودگی هوا حفاظت کنیم.

جمعه پور با بیان اینکه اگر همه با هم به سمت پیشگیری از آلودگی هوا پیش نرویم ممکن است در آینده نزدیک همانند شهرهای بزرگ با معضل بزرگ آلودگی هوا دچار شویم، اظهار کرد: اگر وضعیت به همینگونه باشد در چند سال آینده زندگی برای شهروندان با سختی همراه خواهد بود.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر با اعلام اینکه درختان و فضای سبز عامل تولید هوای پاک هستند، حفاظت از جنگل، مراتع و درختان را ضروری دانست.

متأسفانه یک خلاء بزرگ در برنامه مدیریتی مدیران شهرستان این است که از ظرفیت های مردمی جهت کاهش آلودگی استفاده نمی شود. بدون شک برای مقابله با آلودگی هوا، راهکارهای مؤثری وجود دارد که با اجرایی شدن آن می توان از میزان آلودگی هوا کاست، یکی از این راهکارها، تعیین و تعریف طرح ترافیک براساس میزان آلایندگی خودروهاست. زیرا رفت و آمد خودروهای آلاینده در شهر حجم عظیمی از میزان آلودگی ها را بر عهده دارد.

فرهنگسازی یکی از روش های کارآمد برای رفع بحران آلودگی هواست؛ می توان با جایگزین کردن دوچرخه به جای وسایل موتوری از میزان آلودگی هوا کاست. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که روش جایگزین کردن وسایل موتوری برقی هزینه زیادی در بر خواهد داشت که با وضعیت اقتصاد فعلی کشور و مردم همخوانی ندارد. این در حالیست که با توجه به نبود درآمد در مناطق روستایی و سرازیر شدن خیل جمعیت به سوی شهرها، خود باعث ترافیک و موجب تشدید آلودگی می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 66462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha