کد خبر 66525
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
 شارژ رایگان تسلاها پایان یافت

پرشین خودرو:با افزایش فروش خودروهای برقی تسلا، این شرکت تصمیم گرفته است که برنامه شارژ سریع خود را که رایگان بوده است متوقف کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، با استفاده از شارژ سریع امکان شارژ باتری‌های خودروهای تسلا مدل X و مدل S تنها در 30 دقیقه امکان‌پذیر خواهد بود. این شرکت با اعلام پایان رایگان بودن شارژ سریع هزینه‌های شارژ را اعلام کرده است. این محدودیت شامل خودروهایی خواهد شد که پس از 17 ژانویه 2017 به فروش می‌رسند و افرادی که قبل از این تاریخ خودرو خریداری کنند همچنان می‌توانند از شارژ رایگان استفاده کنند.

این رایگان بودن برای افرادی که پیش‌ازاین نیز خودرویی را پیش‌خرید کرده‌اند اعمال خواهد شد و استفاده شارژرهای سریع نامحدود خواهد بود. مالکان خودروهای جدید تسلا سالانه 400 کیلووات برق دریافت می‌کند که برای طی کردن 16 هزار کیلومتر کافی خواهد بود و هرچند جوابگوی نیاز یک سال رانندگی نخواهد بود اما هرسال این مقدار برق رایگان به خودرو تحویل داده خواهد شد. اگر خودرو هم فروخته شد این مقدار شارژ از تاریخ فروش به کاربر جدید اختصاص پیدا خواهد کرد.

در رابطه با هزینه‌های شارژ قرار است این هزینه‌ها در محل‌های مختلف متفاوت باشد و هر ایالت با ایالت دیگر قیمت متفاوتی خواهد داشت. در برخی مکان‌ها فروش برق بر‌اساس کیلووات خواهد بود و در برخی جایگاه‌ها نیز بر اساس دقیقه و البته کارشناسان به دنبال این هستند که به فرمول مناسبی برای این موضوع دست یابند که ممکن است شامل کیلوات در دقیقه باشد.

از آنجایی که قیمت انرژی در محل‌های مختلف متفاوت این موضوع در هزینه شارژ باتری‌ها نیز اعمال خواهد شد. شارژ باتری‌ها تحت تاثیر شرایط هوا نیز قرار دارند و اینکه باتری‌ها در چه زمانی شارژ می‌شوند هم مورد توجه قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد فرمول‌های متعددی برای اینکه راننده چقدر برق مصرف کرده است تا باتری‌هایش شارژ شوند وجود دارند.

دو حالت شارژ سریع وجود دارد که یکی Tier 1 و Tier 2 است که در حالت اول شارژ زیر 60 کیلووات انجام می‌شود و در حالت Tier 2 این وضعیت بیش از 60 کیلووات خواهد بود. در رابطه با قیمت هم در میشیگان شارژ در حالت Tier 2 معادل 20 سنت است و در حالت Tier 1 این قیمت 10 سنت در نظر گرفته شده است. در نیویورک هم مبلغ شارژ به ازای هر کیلووات 19 سنت محاسبه می‌شود. در کانادا هزینه هر دقیقه شارژ این باتری‌ها 50 سنت است که نسبتا قیمت بالایی را به خود اختصاص داده است.

تمام قیمت‌ها روی وب‌سایت سوپر شارژ منتشر شده است. در پاسخ به منتقدان این تصمیم تسلا موتورز اعلام کرده که این کار برای جلوگیری از مراجعه مداوم افراد در فواصل کوتاه به جایگاه‌های شارژ سریع است و هدف از این کار داشتن درآمد نیست. افراد بنا به دلایل مختلف وقتی که خودرو به مقدار کافی شارژ دارد هم به این جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و خودروهای خود را در فواصل زمانی کمتر و در دفعات بیشتر شارژ می‌کنند که این کار مشکلاتی را در جایگاه‌ها ایجاد می‌کند.

از طرفی این شرکت به دنبال این است که پولی که از این جایگاه‌ها به‌دست می‌آید، به توسعه جایگاه‌های بیشتر اختصاص می‌یابد. توسعه شبکه شارژرهای سریع در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با جدیت زیاد در حال پیگیری است و شرکت تسلا موتورز در این حوزه فعالیت زیادی دارد و نقش پر‌رنگی بر عهده دارد.

برای درک بهتر می‌توان این‌طور تصور کرد که مسافت بین نیویورک تا لس‌آنجلس اگر وقت کافی داشته باشیم 12 دلاربا شارژ معمولی و اگر شارژ سریع بخواهیم تقریبا 120 دلار هزینه خواهد داشت و بستگی به این دارد که برای شارژ باتری‌ها چقدر وقت داشته باشد. ظرفیت باتری‌ها در گرفتن شارژ اهمیت بسیار زیادی دارد و این باتری‌ها نسبت به گذشته رشد قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند که از جمله دلایل موفقیت خودروهای برقی در ورود به بازار بوده است، چرا که شتاب و سرعت مناسبی را در اختیار راننده‌ها قرار می‌دهند.

شرکت‌هایی که در زمینه ساخت باتری برای خودرو‌ها فعالیت دارند به خوبی این واقعیت را درک کرده‌اند که در دراز مدت دنیای ماشین‌ها پر از خودروهای برقی خواهد شد که با خود تعداد قابل توجهی باتری را حمل می‌کنند. شرکت سامسونگ از جمله این شرکت‌هایی است که در جهت افزایش دامنه حرکتی خودروهای برقی برنامه‌های مشخصی را در دست دارد تا بتواند با مهم‌ترین عامل محدود‌سازی نفوذ خودروهای برقی مقابله کند. هزینه ساخت این باتری‌ها از جمله هزینه‌های عمده قیمت یک خودرو خواهد بود و در کنار هزینه شارژ باتری‌ها که در خودروهای تسلا موتورز اضافه خواهند شد چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که شرکت‌های سازنده به دنبال کاهش قیمت باتری‌ها و مدت زمان شارژ آن و درعین حال افزایش دامنه حرکتی هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 66525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha