چراغ سبز متولیان دولتی کشور به خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران هر ماه بی‌کیفیت بودن خودروها را متذکر می‌شود اما ظاهرا این مسئله که با سلامتی مردم و آلودگی هوای شهرها ارتباط مستقیم دارد برای متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور کمترین اهمیتی ندارد.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا منصوری  گفت: خودروهای سایپا ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱، تیبا و تیبا هاچ‌بک، سمند، ام‌وی‌ام S ۱۱۰ و ۵۵۰ ، پژو پارس و ۴۰۵ و لیفان X۶۰ پای ثابت بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا هستند که هر ماه تولید می‌شوند و شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نیز هر ماه بی‌کیفیت بودن آنها را متذکر می‌شود اما به نظر می‌رسد این مسئله بسیار مهم که با سلامتی مردم و آلودگی هوای شهرها ارتباط مستقیم دارد برای متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور کمترین اهمیتی ندارد.

رییس کمیته هوافضا و فن‌آوری‌های نوین مجلس افزود: براساس اعلام آبان ماه مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 80 درصد آلودگی هوای کلان‌شهرها مربوط به خودرو، موتورسیکلت و ناوگان حمل و نقل عمومی است.

نماینده مردم ساوه در مجلس در واکنش به استدلال خودروسازان مبنی بر سودآور بودن خودروهای پرتیراژ، گفت: شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در گزارش‌های دوره‌ای خود درباره تداوم «بی‌کیفیت بودن» خودروهای پرتیراژ گزارش می‌دهد. این سخن به معنای ضرر هنگفت و غیرقابل جبران مردم است به بیان روشن‌تر خودروسازان به بهای تلفات چندین هزار نفری جان مردم بر سودآوری خودروهای پرتیراژ اما بی‌کیفیت می‌رسند.

وی ادامه داد: چراغ سبز متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور به سایپا و ایران‌خودرو اصلی‌ترین عامل تداوم تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی و مریض بار آوردن صنعت خودروسازی کشور است. وقتی بازار داخلی خودرو را به صورت انحصاری در اختیار دو خودروساز دولتی قرار می‌دهیم، وقتی اجازه حضور یک رقیب جدی و قدرتمند داده نمی‌شود، وقتی برای ورود خودروهای با فناوری پیشرفته و آلایندگی در حد صفر، تعرفه‌های سنگین وضع می‌شود، خیلی طبیعی است که صنعت خودروسازی کشور هیچ تلاشی برای تغییر نکند.

منصوری، نگرانی از بیکاری کارگران به دلیل بهسازی و اصلاح ساختار صنعت خودروسازی کشور را «بی‌جا» دانست و افزود: برخی مدیران صنعت خودروسازی کشور به بهانه‌های واهی از جمله بیکار شدن کارگران شرکت‌های خودروساز مانع بهسازی و اصلاح ساختار این صنعت می‌شوند؛ در حالی که با اجرای درست خصوصی‌سازی در شرکت‌های خودروساز داخلی و استفاده از ظرفیت کنسرسیومی از خودروسازان بین المللی و با حفظ نیروی کار این صنعت می‌توان مردم را از شر آلودگی‌های زیرمحیطی این صنعت خلاص کرد. با قرار گرفتن مدیران و صنعت‌گران اخلی در کنار مدیران و مهندسان خارجی می‌توان درک بهتری از طراحی، تولید، خدمات پس از فروش و مشتری پیدا کرد و به این ترتیب مشکلات ساختاری به وجود آمده برای مردم و محیط زیست را بهتر شناخت و رفع کرد.

رییس کمیته هوافضا و فن‌آوری‌های نوین مجلس رشد کیفی صنعت خودروسازی داخلی را منفی دانست و افزود: در حالی که صنعت خودروسازی جهان روز به روز از ابعاد مختلف زیست محیطی، فروش، طراحی، فناوری و ایمنی رشد می‌کند اما متاسفانه رشد این صنعت در ایران معکوس است به بیان روشن‌تر روزی نیست که ایران خودرو و سایپا خودروهای غیرایمن، بی‌کیفیت و با خدمات پس از فروش نامناسب موجب دردسر مردم و آلودگی زیست محیطی شوند.

نماینده مردم ساوه در مجلس با بیان کنانه‌ای به مدیران صنعت خودرویی کشور، گفت: وقتی انسان توان انجام کاری را ندارد بهتر است دست به آن کار نزند در این صورت ضرر کمتری می‌زند، اما اگر دست به کاری بزند که تبحری در آن نداشته باشد موجب هدر دادن منابع انسانی، ریالی و ارزی، وقت و سلامت مردم می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 66551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha