در قطعه سازی به استانداردهای بین‌المللی دست یافته‌ایم

پرشین خودرو: کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که برخی قطعات خودرو قدرت رقابت با نمونه های خارجی خود را دارد اما کیفیت را خریدار تعیین می کند.

به گزارش «پرشین خودرو»،  قطعه سازان بخاطر نقش تغذیه ای محصولاتشان برای صنایعی همچون خودروسازی تحت تاثیر فراز و نشیب سالهای اخیر گرفتار مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و فروش نرفتن محصولات شده اند که این امر موجب شد تا آژیر نجات این صنعت ملی به صدا درآید.

کارشناسان در این خصوص معتقدند که اکنون دو راه پیش ‌روی قطعه‌سازان داخلی قرار دارد اول اینکه همچون گذشته از کمک‌ها و حمایت‌های مالی دولت بهره‌مند و وابستگی خود را حفظ کنند و یا اینکه سرمایه‌ها و دانش فنی جهانی را به سمت خود جذب نمایند تا با تجدید قوا، به بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات خود اقدام کنند و از رکود گریبانگیر موجود خلاص شوند.

رضا رضایی نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان : صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی جزء صنایع پرهزینه بوده و قطعاً با قراردادهای دستوری این صنعت متحول نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در قطعه سازی به استانداردهای بین‌المللی دست یافته‌ایم، افزود: با وجود این توانایی‌، دولت باید در تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خودرو و قطعه‌سازی با کشورهای دیگر دقت بیشتری به خرج دهد تا ضمن همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از علم روز دنیا در حوزه‌ این صنایع بیشتر از قبل بهره‌مند شویم.

لزوم حمایت دولت از قطعه سازان

بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان خودرو  اظهار داشت: قطعه سازان خودرو با مشکلات متعددی مواجه هستند که ازمهمترین آن ها می توان به گردش نقدینگی نامناسب و به موقع نبودن پرداخت ها نام برد.

وی افزود: رقابت غیراصولی بین قطعه سازان موجب کاهش ظرفیت های تولیدی برای کاهش قیمت نهایی شده که این امر موجب شده تا سود چندانی برای قطعه سازان ایجاد نشود.

این فعال صنعت قطعه سازی با اشاره به برخی از مشکلات قطعه سازی در کشور بیان کرد: نوسانات نرخ ارز در بازار قطعه سازان بسیار حائز اهمیت است چراکه منجر به ایجاد نوسان در قیمت مواد اولیه خارجی برای تولید برخی از قطعات می شود.

شهریاری در خصوص کیفیت قطعات خودروی داخلی گفت: برخی قطعات قدرت رقابت با نمونه های خارجی خود را دارد اما کیفیت را خریدار تعیین می کند و در کشور ما قیمت(کمیت) در اولویت قرار دارد.

وی تصریح کرد: کاهش هزینه های تولید ونیروی انسانی و تیراژتولید مناسب می تواند در ارتقای کیفیت قطعات خودرو تاثیر گذار باشد.

عضو سابق انجمن قطعه سازان خودرو در پایان تاکید کرد: ارتقای کیفیت قطعات خودرو نیازمند همت و برنامه ریزی و حمایت دولت از تولیدات داخلی است.

کیفیت بالای محصولات داخلی

ابراهیم احمدی نماینده قطعه سازان خودرو اصفهان درخصوص کیفیت قطعات خودرو داخلی گفت: کیفیت مقوله ای است که با قیمت رابطه مستقیم دارد و اکنون قطعات مختلفی از کشورهای هند،چین و آلمان در بازار وجود دارد که در بعضی موارد نمونه های ایرانی به مراتب از خارجی ها مطلوب تر است.

وی افزود: برای تمام شرکت های تولید کننده قطعه در دنیا قیمت پائین در اولویت قرار دارد اما آنها با توجه به کاهش هزینه ها و حمایت دولت قطعات با کیفیت و مناسب تولید می کنند.

این فعال قطعه سازی خودرو بابیان اینکه حمایت خاصی از تولیدکنندگان نمی شود، تصریح کرد: بازار قطعات خودرو به شدت رقابتی بوده تا جاییکه ضعیف تر ها خیلی زود از گردونه خارج می شوند.

احمدی با اشاره به لزوم رعایت استانداردها در تولید بیان کرد: هر کدام از قطعات خودرو استاندارد خاص خود را دارد ضمن اینکه برای ارتقا کیفیت باید استانداردها به روز شود.

وی در خصوص استفاده ار دانش روز در صنعت قطعه سازی اظهار داشت: بسیاری از شرکت های قطعه سازی بخش R&D قوی دارند که در راستای تحقیق و توسعه صنعت خود اقدام می کنند.

وی در پایان به قراردادهای کوتاه مدت در این صنعت اشاره و تاکید کرد: تا زمانی که روش عقد قرارداد تغییر نکند شرکت ها نمی توانند برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

کد خبر 66586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha