نیسان خودروهای خودران بدون دخالت انسان را بی استفاده می‌ داند

پرشین خودرو: مدیران نیسان معتقدند هوش مصنوعی هنوز فاصله‌ی زیادی تا به دست گرفتن تمامی کنترل‌های خودروهای خودران دارد.

به گزارش «پرشین خودرو»، نیسان با معرفی سیستم یکپارچه‌ی حمل‌ونقل خود موسوم به (SAM)، تولید خودروهای خودرانی را که بتوانند به‌طور کامل مستقل از دخالت انسان عمل کنند، ناممکن دانست. در سیستم SAM، نیسان برای غلبه بر محدودیت‌های کنونی هوش مصنوعی، از یک مرکز فرماندهی کنترل از راه دور که در آن افراد عملکرد خودروهای خودران را زیر نظر دارند، کمک گرفته است.

افراد حاضر در این مرکز در مواقعی که هوش مصنوعی خودروهای خودران توان گرفتن تصمیم صحیح ندارد، به کمک این خودروها می‌آیند. بر اساس ادعای این کمپانی ژاپنی، خودروسازانی که از این سیستم استفاده نمی‌کنند قادر به تولید خودروهای کاملا خودران نیستند.

 

سیستم خودران نیسان

 

طبق گفته‌های رئیس بخش تحقیقات نیسان، دکتر مارتن سیرهوز، در جریان نمایشگاه CES لاس‌وگاس، تصور تولید خودروهای کاملا خودرانی که بدون دخالت انسان قادر به عملکرد صحیح باشند، در آینده‌ی نزدیک تقریبا ناممکن است. سیرهوز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است:

هر سیستم خودرانی که بدون دخالت انسانی کار کند، در عمل بی‌استفاده است.

بر اساس صحبت‌های سیرهوز، هوش مصنوعی هنوز به آن حد از هوش نرسیده است که بتواند در تمام شرایط، کنترل رانندگی خودران را در دست بگیرد. سیرهوز در دیگر صحبت‌های خود گفته است:

حتی یک خودروی کاملا خودران هم نمی‌تواند از پس تمام موقعیت‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شود، برآید، جهان بسیار پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

او گفته است که سیستم SAM نیسان به خودروهای خودران این کمپانی اجازه می‌دهد تا سطحی از فناوری رانندگی خودران را در مقیاس بزرگ به کار بگیرند؛ چراکه به نظر می‌رسد تولید خودروهای کاملا خودران و بدون نقص تا دهه‌های آینده امکان‌پذیر نباشد. بر اساس ادعای دکتر سیرهوز، آرامش خیال مالکان خودروهای خودران با علم به اینکه فردی عملکرد خودروی آن‌ها را زیر نظر دارد، تأمین خواهد شد و این امر یکی از موانع بزرگ استفاده از خودروهای خودران را حل می‌کند.

 

سیستم خودران نیسان

 

کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو نیسان نیز در اظهاراتی مشابه گفته است که دلیل دخالت انسان در سیستم‌های خودران آن است که الگوریتم‌های تکنولوژی خودران به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام قوانین جاده‌ای را در هر شرایطی رعایت خواهند کرد. حال شرایطی را در نظر بگیرید که برای عبور از یک مانع نیاز به زیر پا گذاشتن قوانین باشد، در این حالت سیستم‌های خودران دچار مشکل خواهند شد. به گفته‌ی گوسن انسان‌ها می‌دانند که چگونه به قوانین احترام بگذارند و در عین حال، در صورت لزوم آن‌ها را نادیده بگیرند؛ اما در حال حاضر کامپیوترها توانایی انجام این کار را ندارند. گوسن در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفته است:

مهم نیست که الگوریتم نوشته‌شده چقدر پیچیده باشد، شما همیشه می‌توانید موردی را پیدا کنید که خودروی خودران تحت آن شرایط دچار مشکل شود. همیشه موردی را پیدا خواهید کرد که در آن دخالت انسانی مورد نیاز است؛ چراکه در حال حاضر هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مغز انسان شود. هدف ما به حداقل رساندن دخالت‌های انسانی است، اما به نظر ما فعلا نمی‌توان انسان را به‌کلی از این تکنولوژی جدا کرد. شاید در ۱۵ الی ۲۰ سال آینده بتوانیم هوش مصنوعی را به‌طور کامل جایگزین مغز انسان کنیم، هرچند که من بازهم نسبت به این موضوع دچار تردید هستم.

رویکرد نیسان به سیستم‌های خودران کاملا با رویکرد کمپانی‌هایی نظیر تسلا متفاوت است. تسلا در آستانه‌ی ارتقاء سیستم خودران خود به نسخه‌ی ۲ است. این نسخه نیز مانند نسخه‌ی کنونی تسلا، به دخالت انسانی از راه دور نیازی ندارد.

منبع: زومیت

کد خبر 66636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha