بهره‌مندی نهادهای نظامی از ۴۲۰میلیارد تومان خدمات رایگان فرودگاه‌‌ها

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی گفت: مجلس و مراجع عالی امنیتی بارها به پیشنهادها و تقاضاهای برداشت از منابع شرکت فرودگاه‌ها به نفع پدافند هوایی و سایر هزینه‌های دفاعی نه گفته‌اند و قوه مقننه تأکید کرده است که طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، به نقل  از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله مه‌آبادی درباره ادعاهای مالی برخی ارگان‌ها از شرکت فرودگاه‌ها، گفت: به طور کلی هوانوردی نظامی از هوانوردی غیرنظامی جدا است، ما و همکاران نظامی دو مجموعه مستقل هستیم و مرزهای متفاوتی هم داریم، هم در استانداردها و هم در مأموریت‌ها و هم در عملیات‌ با یکدیگر متفاوتیم اما در عین حال ارتباط و همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داریم.
وی اضافه کرد: در تمام جهان هر یک از این دو مجموعه هوانوردی نظامی و هوانوردی غیرنظامی وظایف خاص خود را دارند، وظایف ذاتی و مأموریت اصلی نیروهای نظامی، تأمین امنیت ملی است و مأموریت اصلی بخش غیرنظامی هم تأمین ایمنی است. هر دو هم بسیار مهم و حساس هستند.
وی افزود: حتی در حوزه نظامی هم مأموریت بخش‌های مختلف یکی نیست. مثلاً پدافند هوایی که‌ شامل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فعالیت‌های بسیار ارزشمندی هم برای حفاظت از مرزهای هوایی، مقابله با تهدیدهای متوجه امنیت ملی در شرایط جنگ و تهدید دارند تنها حوزه‌های تأمین امنیت در فضا نیستند؛ بلکه گونه‌ای دیگر از امنیت هم وجود دارد که برای مقابله با اقدامات تروریستی و عامدانه در فرودگاه‌ها و در فضای سرزمینی، سایر اماکن حساس و در گستره کشور ارائه می‌شود و به اندازه خدمات مرزبانی هوایی، دریایی و زمینی اهمیت دارد. این نوع خدمات بیشتر جنبه پیشگیری دارد و انجام آنها نیازمند تجهیزات و فرایند و آموزش‌ها و نیروهای عمل کننده خاص خود است. مثلاً با اینکه عزیزان سپاه پاسداران مأموریت‌های مهم و مختلفی دارند اما در حوزه مقابله با تهدیدهای متوجه حمل‌ونقل هوایی، تنها نیروی عمل کننده سپاه، سپاه حفاظت هواپیمایی است. ارائه این خدمات نرم‌تر، غیرملموس و در عین حال بسیار حساس و سخت است چون تهدید پنهان است و کشف آن بسیارسخت است.
مه‌آبادی با تفکیک خدمات امنیتی اختصاصی با خدمات امنیت عمومی گفت:خدمات امنیتی اختصاصی در حمل‌ونقل هوایی در سطحی گسترده و توسط عناصر مختلف نظامی، انتظامی، امنیتی و حتی سازمان‌های غیرنظامی دیگر انجام می‌شود که سپاه حفاظت هواپیمایی، وزارت اطلاعات، پلیس فرودگاه‌ها و حتی واحدهای حراست فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و پلیس گذرنامه به صورت یکپارچه در آن مشارکت مهم دارند. در این نوع خدمات امنیتی، عدم ارائه خدمات معمولاً به مفهوم عدم امکان انجام پرواز است. مثلاً اگر نیروی عزیز حفاظت سپاه به موقع در پرواز حاضر نشود و یا اگر حراست‌ها به موقع تشخیص هویت را انجام ندهند، یا اگر مأمورین محترم گذرنامه و وزارت اطلاعات به موقع خدمات خود را ارائه ندهند پرواز دچار تاخیر خواهد شد. اما نیروهای ارائه کننده امنیت عمومی مانند پدافند هوایی ارتش هیچ دخالتی در این فرایند ندارند. این به معنی کمبود ارزش خدمات نوع اول نیست بلکه منظور این است که حضور و عدم حضور ایشان به همان اندازه که در فعالیت‌های تجاری در بازار و باز و بسته شدن مغازه‌ها، تأثیر دارد در کسب و کارهای حمل‌ونقل هوایی، هوانوردی و فرودگاهی هم موثر است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:‌ ما در فرودگاه‌ها از خدمات گسترده و ارزشمند نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌کنیم و البته هزینه‌های آنها را تأمین می‌کنیم.
وی تأکید کرد: در واقع تأمین امنیت نوع دوم اختصاصی است و معمولاً هزینه و نحوه پرداخت آن هم متفاوت است. حتی بودجه عمومی هم این پرداخت‌ها را از هم متمایز نموده است. مثلاً در فرودگاه‌ها، تمام هزینه‌های ساخت و نگهداری اماکن در اختیار این نیروها، خودروهایشان و تأمین، تعمیر و نگهداری تمامی وسایل و تجهیزات کنترل امنیتی ایشان که رقم آن هم بسیار سنگین و سالیانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و یا هزینه حفاظت فیزیکی اماکن از جمله ساخت دیوارها و جاده‌های حفاظتی توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تأمین می‌شود که سالیانه هزینه‌های سنگینی را بر بودجه شرکت تحمیل می کند که تحملش کمکم غیر ممکن می‌شود.
مه آبادی با بیان اینکه ما به هیچ وجه مسئول تأمین هزینه امنیت عمومی نیستیم و حتی تأمین هزینه‌های امنیتی نوع دوم هم بر عهده ما نیست؛ گفت: ما قادر به پرداخت هزینه های امنیت عمومی و هزینه‌های دفاعی نیستیم بلکه طبق مستندات پیمان شیکاگو که کشور ما آن را پذیرفته و به عنوان قانون ملی و بیشتر از آن باید در اجرای آن دقیق باشیم حتی مجاز به پذیرش هیچ سهمی از هزینه‌های امنیت عمومی و دفاعی از منابع خود نیستیم و لذا چنین هزینه‌هایی را هرگز نخواهیم پرداخت. از طرفی در دنیا نیز هزینه‌های امنیتی فرودگاه‌ها و پروازها از ذینفعان دریافت می‌شود.
پاسخ منفی مجلس و مراجع عالی امنیتی به تقاضاهای پدافند هوایی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:‌ دوستان و همکاران پدافند هوایی ارتش در جریان دقیق هستند که هم مجلس از جمله کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون‌ عمران به عنوان کمیسیون‌های خاص و مربوط و هم سایر کمیسیون‌ها مانند کمیسیون بودجه و محاسبات و کمیسیون اقتصاد و صحن مجلس، بارها به پیشنهادات و تقاضاهای برداشت از منابع ما به نفع پدافند هوایی و سایر هزینه‌های دفاعی نه گفته‌اند و قوه مقننه تأکید نموده است که طرح این درخواست‌ها به صلاح کشور نیست. به همین شکل عالی‌ترین مراجع امنیتی کشور هم در این مورد نظرشان را به صورت کاملاً شفاف اعلام نموده‌اند. لذا از‌ دوستان پدافند هوایی نیز بارها تقاضا کرده‌ایم که به این مبانی، قوانین و تصمیمات که بارها و بارها در جلسات مختلف به آنها اعلام شده است پایبند باشند و از تداوم ایجاد یک فضای غیردوستانه و از بیان ادعاهای غیرکارشناسانه که فضای همکاری‌ها را برهم زده و وقت متولیان شرکت حساس فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را برای پاسخ دهی به آن می‌گیرد اجتناب کنند.
وی افزود: انتظار ما این است که دوستان ما با درک شرایط حساس حاضر ضمن اینکه اجازه سوء استفاده به دشمان را ندهند شرایطی را ایجاد نکنند که ما به جای آنکه به فکر تأمین ایمنی مردم و توسعه کمی و کیفی خدمت رسانی به ایشان باشیم و از فرصت‌هایی که ممکن است بعدها از ما دریغ شود و افسوس از دست رفتنش را بخوریم، برای رفع نارسایی‌های مهم موجود استفاده کنیم. دوستان ما شرایطی را ایجاد نکنند که مجبور باشیم کارهای مهم و حساس خود را راها کرده و وقت، زمان و امکانات خود را برای حضور متمادی درمجلس و دیگر نهادها برای پاسخ دادن‌ها به این درخواست‌ها و ادعاهای بی‌مورد همکاران پدافند هوایی اختصاص دهیم و این منطقی نیست.
مه‌آبادی با بیان اینکه اینجانب با اعتقاد به ضرورت حفظ احترام و اقتدار بخش عزیرنظامی و علیرغم فشار بسیار سنگینی که در مقام پاسخ‌دهی به اطلاعات و ادعاهای کاملاً واهی که حتی ارزش خدمات حدود ۶۰۰۰ نیروی متخصص یک شرکت فوق‌العاده حساس و بین‌المللی را زیر سوال برده تحمل کرده و می‌کنم؛ گفت: شخصاً سعی وافر نموده‌ام تا در فضای عمومی به سوالات ارباب جراید و افکار عمومی در این مورد پاسخ ندهم و الآن هم در همین چارچوب بصورت کلی اظهار نظر کرده و فقط اعلام می‌کنم که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هزینه‌های امنیت عمومی و دفاعی را نمی‌تواند و نباید بپردازد چراکه چنین اقدامی را مغایر با اصول حرفه‌ای و مقررات ناظر بر ایمنی پروازها و جان مسافران می‌داند. البته پاسخ ریز ادعاها و اطلاعات غلط ارائه شده از سوی برخی ارگان‌ها را بارها بصورت مکتوب و مستند، تسلیم نهادهای محترم و عالی نظامی- دفاعی، امنیتی و قانون‌گذاری نموده و در جلسات متعدد غیرعلنی نیر بصورت مصداقی به ریز و مستند در مورد ادعاها و اطلاعات غلط اعلام شده، اظهار نظر کرده‌ایم و از این نظر که برخی نیروها غیردوستانه عمل کرده و حرمت ما و خودشان را رعایت نکرده‌اند شدیداً گلایه دارم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه ما مشابه تمام سازمان‌ها و آحاد ملت بزرگمان و حتی بیش از آنها به پشتوانه نیروهای نظامی نیاز داریم، گفت: حفظ روابط دوستانه و تحکیم هماهنگی بیش از پیش دو بخش هوانوردی نظامی و غیرنظامی برای ما یک ضرورت و مأموریت حرفه‌ای است و ما نحت هر شرایط، از هر کاری که بتوانیم برای تقویت و پشتیبانی بخش نظامی بکنیم فروگذار نخواهیم کرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از ‌فرودگاه‌ها و کل فضای کشور بطور مشترک توسط دو بخش نظامی و غیرنظامی مورد بهره‌برداری است و بخش نظامی یکی از بهره‌برداران اصلی ‌زیرساخت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی است اما ما تا کنون بار سنگین تأمین هزینه‌های آن را یک طرفه پذیرفته و همه همکاران نظامی که هیچ مشارکتی در پرداخت این هزینه‌های کمرشکن ندارند باید به این امر توجه داشته باشند که تأمین این هزینه‌ها بر عهده دولت است و باید به ما کمک کنند تا این هزینه‌ها به بودجه نظامی اضافه شده و از آن محل پرداخت شود. از طرفی هم باید عنایت داشته باشند که هرگونه تضعیف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در واقع تضعیف بخش نظامی نیز هست و ما در جبهه‌ای واحد و مرزهای بسیار نزدیک به هم در حال خدمت به مردم و ارزش آفرینی متفاوت برای کشور هستیم و باید برای تقویت هم تلاش کنیم و نباید موجبات تضعیف و ناراحتی یکدیگر را فراهم کنیم.
مه‌آبادی با تأکید بر اینکه کنترل مطلق فضای کشور و ترافیک پروازهای نظامی و غیرنظامی در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، اضافه کرد: این امر در تمام دنیا و کشورهای عضو ایکائو روالی معمول است. علاوه بر این در ایران هم ‌طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم که به اجرا درآمده و در اساسنامه شرکت هم به صورت رسمی قید شده و در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی هم تصویب شده است، خدمات ناوبری هوایی کلیه هواپیماهای نظامی و غیرنظامی در فضای کشور و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای غیر نظامی و حتی فرودگاه‌های مشترک به صورت انحصاری در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، ‌ بنابر این همه عواید ناشی از ارائه این خدمات هم متعلق به شرکت است و طبق مفاد ماده ۳۶ الحاقی قانون احکام دائمی هم این درآمدها اختصاصی تعریف شده و فقط باید صرف توسعه زیرساخت‌‌های فرودگاهی و هوانوردی شود.
درآمد کم و هزینه سنگین، چالش اصلی فرود‌گاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است‌
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران از نظر درآمدها بسیار ضعیف است؛ برآوردهایی که انجام شده است بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای خارج‌سازی فرودگاه‌ها و سامانه‌های ناوبری هوایی از شرایط نامطلوب فعلی و جلوگیری از تبدیل شدن این دو حوزه به گلوگاه توسعه حمل و نقل هوایی و حتی گلوگاه توسعه اقتصادی کشور نیاز است. این در حالی است که‌ بخش عمده‌ای از درآمدهای ما یا وصول نمی‌شود و یا در قفس مطالبات معوق خطوط هوایی اسیر و گرفتار شده است. بدهی خطوط هوایی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است ضمن اینکه هنوز هم بهای تمام شده بسیاری از خدمات ما در قالب تخفیفات تکلیفی و خدمات رایگان پرداخت نمی‌‌شود.
۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اداره ۵۴فرودگاه و فضای کشور کافی نیست
وی با بیان اینکه کل درآمدهای ما در سال گذشته که سال بسیار پرترافیکی بود حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن بیشتر وصول نشد؛ ‌هزینه‌های جاری شرکت فرودگاه‌‌‌‌ها را سالانه حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان ‌عنوان کرد و گفت: اعتبار ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیار تومانی برای توسعه ۵۴ فرودگاه و فضای کشور بسیار ناچیز است و دولت محترم باید برای این مشکل مفاد ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم تفویض شده است را دقیقاً اجرا کند.
مه‌آبادی اضافه نمود: احداث یا نوسازی هر باند پروازی فرودگاهی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ما هزینه دارد. معمولاً فرودگاه‌های بزرگ دو باند دارند و در برخی فرودگاه‌ها به سه باند پروازی نیاز داریم که در این‌باره می‌توان به فرودگاه مهر‌آباد اشاره کرد، اما این در حالی است که‌ ما حتی هزینه‌های تأمین و نوسازی و بهسازی یکی از باندهای پروازی فرودگاه‌ها را هم به سختی تأمین می‌‌کنیم و علاوه بر آن توسعه و نگهداری عوامل میدان پروازی، ترمینال‌ها و تجهیزات آنها و خدمات لند ساید نیز نیازمند صرف اعتبارات سنگین است که در ظرف درآمدی شرکت نمی‌گنجد.
ادعای نجومی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی
مه‌آبادی افزود: متأسفانه عده‌ای از متولیان بخش نظامی (پدافند هوایی) مدام اعلام می‌کنند که درآمد شرکت فرودگاه‌ها بالا است و این ادعا را هم باید به فهرست نجومی‌ها اضافه کرد. آمارهایی در فضای رسمی و غیررسمی درباره درآمد شرکت و فعالیت ما توسط این دوستان منتشر شده و در اختیار تصمیم‌گیرندگان مهم کشور از جمله متولیان محترم قانون‌گذاری گذاشته شده کاملاً غیرکارشناسی و به کلی غلط است. مثلا به برخی نمایندگان محترم مجلس گفته شده که درآمدهای ما به حساب خزانه واریز نشده و مستقیماً برداشت می‌شود و یا در یک سند رسمی ادعا شده که درآمد پروازهای عبوری با دلار ۳۰۰۰ میلیارد تومان بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان است. اگر بدانیم که کل بودجه شرکت در بهترین شرایط هم به این اعداد و ارقام نرسیده، اگر بدانیم که تفاوت ادعا در مورد درآمدها و واقعیت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و یا ریالی از درآمدهای شرکت بصورت غیرمستقیم قابل برداشت نیست؛ به جفایی که به ما شده و هزینه سنگینی که ارائه این اطلاعات به ما تحمیل کرده و تآثیرات ناصوابی که در اذهان تصمیم‌گیرندگان بجا گذاشته واقف می‌شویم در عین حال ما خویشتن‌داری کرده و حتی در مقام دفاع از خود، مرزهای اخلاقی را نشکسته‌ایم.
پارسال ۳۶۰ میلیارد تومان خدمات رایگان به بخش نظامی دادیم امسال فعلاً ۴۲۰ میلیارد تومان
مه‌آبادی افزود:‌ برای اداره درست کشور و اتخاذ تدابیر صحیح توسط تصمیم‌گیرندگان عالی همه ما مسئول هستیم و لازم است اطلاعات صحیح به مبادی ذیربط ارسال شود و هر بخشی هم به جای دخالت در حوزه وظایف دیگران به وظیفه خود عمل کرده و از جنجال‌های رسانه‌ای و ورود به فضای یکدیگر اجتناب کنیم گفت؛ ‌ شرکت فرودگاه‌ها خدمات می‌فروشد و مانند نهادهایی نظیر گمرک و گذرنامه عوارضی برای واریز به خزانه دریافت نمی‌کند. بلکه آنچه به حساب‌های ما نزد خزانه واریز می‌شود؛ بهای خدمات متنوع و اختصاصی است که ارائه می‌دهیم و لذا دلیلی ندارد که بخواهیم بخشی از آن را به نهاد و نیروی دیگری ببخشیم. آنچه ما دریافت می‌کنیم؛ هزینه ارائه خدمات است نه عوارض که متاسفانه در حال حاضر بخش عمده ای از آن را در بخاطر تعرفه‌های تکلیفی کمتر از قیمت تمام شده و معافیت‌های مقرر شده از سوی دولت دریافت نمی‌کنیم که از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که در سال گذشته ۳۶۰ میلیارد تومان و در سال جاری بر اساس برآوردها حدود ۴۲۰ میلیارد تومان فقط خدمات رایگان به بخش نظامی در فرودگاه‌ها ارائه داده‌ایم که امیدواریم از طریق دولت به ما پرداخت شود تا صرف بهسازی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی و سامانه‌های حساس کنترل ترافیک هوایی شود و بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

کد خبر 66683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha