همکاری ایران و کره جنوبی در تولید ماشین آلات کشاورزی

پرشین خودرو: رئیس هیئت مدیره انجمن کود و سم گفت: طی توافقات صورت گرفته کره جنوبی بالغ بر 200 میلیون یورو در زمینه های ماشین آلات ایجاد کمباین بذر کود و سم سرمایه گذاری نموده است.

گزارش «پرشین خودرو»، شریفی رئیس هیئت مدیره انجمن کود و سم در هشتمین همایش بین المللی کشاورزی سالم اظهار داشت: با توجه به آنکه بخش کشاورزی سهم عظیمی در اقتصاد کشور دارد اما آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ضعف هایی در این بخش وجود دارد، ادامه داد: بخش خصوصی به دنبال آن است تا بتوان با رفع ضعف های موجود به توسعه پایدار در این بخش دست یابیم.

شریفی ادامه داد: علی رغم آنکه بذر 3 الی 5 درصد هزینه تولید را شامل می شود اما بذر مرغوب تاثیر بسزایی در افزایش تولید، کاهش مصرف آب و عملکرد در واحد سطح دارد.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش عملکرد در بکارگیری بذر مرغوب در واحد سطح، بیان کرد: طی سال های اخیر علی رغم آنکه به طور متوسط سالانه 10 درصد سطح زیر کشت محصولات نظیر ذرت، گندم، جو و چغندر قند کاهش یافته اما عملکرد تولید در واحد سطح حداقل دو برابر افزایش داشته که این اتفاق بزرگ ناشی از دستاورد کشاورزی نوین است.

وی در ادامه یادآور شد: با انتقال محصولات آب بر نظیر سبزی و سیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه علاوه بر افزایش تولید 30 الی 40 درصد صرفه جویی آب خواهیم داشت.

شریفی با اشاره به سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی کره جنوبی در ایران بیان کرد: با سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران توافقی مبنی بر سرمایه گذاری 200 میلیونی یورویی کره جنوبی در زمینه های تولید ماشین آلات بذر کود و سم به امضا رسید که بر این اساس بزرگترین کارخانه تراکتورسازی را در ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری خواهیم رساند.

رئیس هیئت مدیره انجمن کود و سم با اشاره به آنکه این ماشین آلات قابل استفاده در اراضی خرد و وسیع است، افزود: تراکتورهای مشترک تولیدی دارای قدرت 18 و 120 اسب بخار هستند و از این رو این امکان را ایجاد می کنند تا بتوانیم از آنها در اراضی کوچک و وسیع استفاده نماییم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بخش کشاورزی ادامه داد: صنایع غذایی فرآوری و بسته بندی محصولات و همچنین استفاده بهینه از بازار داخلی و خارجی یکی از مشکلات جدی این بخش است که از این رو مجموعه عظیمی را در خصوص زنجیره کامل تولید، بسته بندی و فرآوری انواع حبوبات، آجیل و خشکبار ایجاد کرده ایم که ظرف 5 ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید که با با کمک آن علاوه بر رفع مشکلات بازار داخلی می توان محصولات خود را به سایر کشورها صادر نمود.

نظارت بر واردات سموم دستاوردی عظیم در کشور

شریفی ادامه داد: در تولید محصولات کشاورزی علاوه بر به کارگیری بذر مرغوب مبارزه با آفات و بیماری ها یکی دیگر از نیازهای اساسی این بخش بوده که از این رو در منطقه صنعتی زرندیه 5 هکتار تحت برند شرکت های خارجی کارخانه کود و سم ایجاد شده است.

وی با اشاره به مزایای کودهای ارگانیک گفت: کودهای ارگانیک به سبب سازگاری با طبیعت و محیط زیست، حفظ منابع آبی و خاکی کشور را به همراه دارد چرا که طی سال های اخیر واردات کودهای بی کیفیت صدمات زیادی را به سرمایه اصلی این بخش وارد می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن کود و سم با اشاره به ضرورت تولید معیشتی در کشاورزی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به سمت و سوی تولید معیشتی حرکت نماییم چرا که امنیت غذایی امری مهم در اقتصاد همه کشورهای به شمار می رود.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای این همایش بیان داشت: با وجود نقش کمرنگ بخش خصوصی در اقتصاد کشاورزی به دنبال آن هستیم تا جایگاه اصلی این بخش را معرفی نماییم چرا که تولید محصولات کشاورزی با بومی کردن نهاده ها در جهت رشد پایدار تلاش های متعددی صورت گرفته است.

شریفی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی قابلیت تامین نهاده های کود را دارد، بیان کرد: از زمانی که واردات سم به بخش خصوصی واگذار شده استف استفاده از سموم در تولیدات گیاهی یک دهم کاهش یافته و از طرفی باید گفت که تمامی شرایط و زیرساخت های تولید و تامین نهاده های کود از طریق بخش خصوصی فراهم می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن کود و سم گفت: ساخت کمباین برنج با همکاری کره از دیگر دستاوردهای مهمی است که در این بخش صورت خواهد گرفت و با توجه به عمر بالای ماشین آلات کشاورزی و ضرورت نوسازی ناوگان ساخت کمباین برنج می تواند در کاهش ضایعات نقش بسزایی داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

کد خبر 66733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha