کد خبر 66753
۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
ایکس‌تریل رقیبی تازه نفس برای سانتافه

سال ۲۰۱۲ بود که هیوندای نسل جدیدی از سانتافه را به بازار معرفی کرد.اما رقبای کهنه‌کار خودروساز از پا ننشستند و آن‌ها نیز خودروهایی قوی روانه بازار کرده‌اند. نیسان نسل جدید ایکس‌تریل را روانه بازار کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، رقابت در شاسی‌بلندهای شهری بسیار جانانه و تنگاتنگ است. اکنون باید دید با ورود ایکس‌تریل به بازار کشورمان، آیا این خودرو می‌تواند موفقیت جهانی خود را در ایران تکرار کند؟ با برگ‌های برنده‌ای که نیسان ایکس‌تریل در اختیار دارد، گرفتن جای خودروی پرفروشی همچون سانتافه چندان دور از ذهن نیست.

در ادامه به مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم.

در نگاه اول

هر دو خودرو از طراحی بسیار مناسبی برخوردارند و طراحان قدرتمند دو شرکت هیوندای و نیسان، راه را بر هر نقدی بسته‌اند. هر دو خودرو به خوبی بیان‌کننده زبان طراحی و نشانه‌های منحصر به فرد طراحی شرکت خود هستند.

هیوندای سانتافه با فرم چراغ‌ها و جلوپنجره و ایکس‌تریل با جلوپنجره V شکل به سبک طراحی شرکت خود ادای احترام می‌کنند. به نظر می‌رسد انتخاب جلوپنجره بسیار بزرگ برای سانتافه توانسته جثه خودرو را کمی بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. ایکس‌تریل جلوپنجره ظریف‌تری دارد و خودرو در مجموع چابک‌تر دیده می‌شود. ایکس‌تریل ماهیت عضلانی خود را بیشتر مدیون خطوط بدنه است.

اما نیسان ایکس‌تریل دو برگ برنده اصلی در اختیار دارد؛ پیش از هرچیز، این خودرو در کارخانجات نیسان در خود ژاپن تولید و مستقیم به ایران وارد می‌شود و میراثی از کیفیت ژاپنی و خوش‌نامی نیسان در ایران را با خود دارد. همچنین ایکس‌تریل جدیدتر از سانتافه است و فناوری‌های منحصر به فرد آن به خوبی نشاندهنده این جدیدتر بودن است.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

هر دو خودرو از نظر پیشرانه بسیار خوب ظاهر می‌شوند و عملکرد مناسبی دارند. سانتافه با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر به خوبی از پس جثه خود بر می‌آید. ایکس‌تریل نیز در مقابل با موتور ۱۷۱ اسبی و گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر عملکرد بسیار مناسبی دارد.

اما تفاوت اصلی این دو خودرو در زمینه مصرف سوخت است. بر مبنای اطلاعات وزارت انرژی ایالات متحده، مصرف سوخت سانتافه ۳۰ درصد از ایکس‌تریل بالاتر است. چنین تفاوت چشمگیری در مصرف سوخت، نمی‌تواند تفاوت اندک در قدرت موتور این خودرو را توجیه کند. برای کسانی که دغدغه مصرف سوخت دارند، این نکته بسیار حائز اهمیت است. وزارت انرژی ایالات متحده، مصرف سوخت ایکس‌تریل را در سیکل ترکیبی ۸.۷ لیتر در صد کیلومتر و مصرف سانتافه را ۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر اعلام می‌کند.*

دلیل این تفاوت نیز بسیار مهم است. نیسان از پیشتازی خود در فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب پیوسته به خوبی بهره برده و ایکس‌تریل را با جعبه دنده ضریب پیوسته (CVT) عرضه کرده که می‌تواند به طور پیوسته دور موتور را روی بهینه‌ترین حالت ممکن نگاه دارد و در نتیجه مصرف سوخت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

این فناوری پیچیدگی بسیار بالایی دارد و استفاده از آن کار ساده‌ای نیست. نیسان به عنوان یکی از ۱۰ برند قابل اعتماد در زمینه خودرو، کیفیت جعبه‌دنده‌های تولیدشده را به خوبی تضمین می‌کند. اما هیوندای هنوز در زمینه نسل جدید جعبه‌دنده‌ها پیشرفت چشمگیری نداشته و سانتافه نیز با جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ دنده عرضه می‌شود. طبیعی است که از نظر نرمی و شتاب‌گیری بدون ضربه، گیربکس ضریب پیوسته ایکس‌تریل عملکرد بسیار بهتری دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی

هر دو خودرو امکانات رفاهی بسیار خوبی در اختیار خریداران می‌گذارند و نقاط قوت قابل توجهی در این زمینه دارند. سانتافه با رینگ‌های ۱۹ اینچی، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سیستم کمکی پارک، خود را از ایکس‌تریل متمایز می‌کند. ایکس‌تریل نیز در مقابل با دست پر آمده و دوربین دید اطراف ۳۶۰ درجه، سیستم‌های کنترل شاسی، سیستم کنترل لغزش دیفرانسیل و سیستم اخطار خروج از خط را به عنوان برگ برنده در اختیار دارد.

مشخصاً در ایکس‌تریل تمرکز بر ایمنی و قابلیت‌های دینامیکی خودرو است و انتظار می‌رود که عملکرد دینامیکی و سواری این خودرو در شرایط گوناگون بهتر از سانتافه باشد.

اما در هنگام خرید سانتافه در بازار ایران باید دقت داشته باشید که این خودرو از کدام مجرا وارد بازار ایران شده و دقیقا چه امکاناتی روی آن نصب شده است. به علت اقبال عمومی نسبت به این خودرو، هر ساله تعداد زیادی از این خودرو به صورت غیررسمی به کشور وارد می‌شود که امکاناتی نظیر کیسه ‌هوای جانبی یا سیستم کمکی پارک روی آنها موجود نیست. بنابراین پیش از خرید سانتافه حتما تمام امکانات موجود روی آن را آزمایش کنید. اما ایکس‌تریل تنها توسط نماینده رسمی وارد شده و تنها در رده تجهیزاتی فول ارائه می‌شود. در نتیجه تمام امکانات به صورت فابریک روی خودرو موجود هستند.

کلام آخر

در سال‌های گذشته، عدم حضور موقت شرکت‌های بزرگ و کهنه‌کاری نظیر نیسان، رنو، پژو و... در بازار ایران به واسطه تحریم، راه پیشرفت را برای شرکت‌های چینی و کره‌ای هموار کرده بود. هرچند که خودروهایی نظیر سانتافه از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند، اما تاکنون در غیبت رقبای واقعی جهانی خود در ایران به فروش می‌رفتند. با ورود جدی‌تر خودروسازهای اروپایی و ژاپنی به بازار ایران، انتظار می‌رود بازار رقابتی‌تر شده و مشتریان بتوانند طیف گسترده‌تری از انتخاب‌ها را پیش روی خود داشته باشند.

ایکس‌تریل به عنوان یک تازه‌وارد به بازار ایران، بسته مناسبی از برند، طراحی، کیفیت، امکانات رفاهی، قیمت و خدمات پس از فروش را به مشتریان عرضه می‌کند. ایکس‌تریل تمایزهای زیادی با هم‌کلاس‌های خود در بازار ایران دارد: مصرف سوخت بسیار پایین، دوربین دید ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط، جعبه دنده ضریب پیوسته و... این خصوصیات در کنار برند نیسان، ایکس‌تریل را به یک گزینه اصلی برای مشتریان شاسی‌بلندهای شهری تبدیل می‌کند.

در نهایت، نتیجه تمام این حدس و گمان‌ها طی چندماه آینده مشخص خواهد شد. باید دید با حضور رقبای قدرتمند و تازه وارد در بازار داغ شاسی‌بلندهای شهری ایران، تمایل مشتریان در نهایت به سوی کدام خودرو است.

* توضیح: برای مقایسه مصرف سوخت، باید مقایسه در یک استاندارد و یک سیکل صورت گیرد. به این دلیل باید مقایسه توسط یک مرجع واحد صورت گرفته باشد. ممکن است مصرف سوخت هر خودرو در استانداردهای مختلف، مقادیر متفاوتی داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 66753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha