تجمع مالباختگان شرکت نگین خودرو آفتاب مقابل ساختمان مرکزی قوه‌قضائیه

پرشین خودرو: جمعی از مالباختگان پرونده کلاهبرداری نگین خودرو آفتاب با تجمع مقابل ساختمان مرکزی قوه‌قضائیه، پیگیر مطالبات خود شدند.

به گزارش پرشین خودرو، افزون بر سه سال پیش بود که دادستانی تهران از کلاهبرداری و عدم انجام تعهدات یک شرکت لیزینگ خودرو به نام شرکت «نگین خودرو آفتاب» خبر داد؛ خبری که منجر به شکایت نزدیک به 3 هزار نفر از این شرکت شد.

دادستانی تهران در این پرونده برای 10 نفر از مسئولان شرکت نگین خودرو آفتاب کیفرخواست صادر و پرونده را برای رسیدگی به شعبه 1173 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران به ریاست قاضی منوچهری ارسال کرد؛ دادگاه پس از برگزاری چند جلسه محاکمه، متهم ردیف اول پرونده را جمعاً به 33 سال و 6 ماه حبس و رد 400 میلیارد و 530 میلیون و 260 هزار ریال معادل اموال تحصیل شده و متهم ردیف دوم این پرونده نیز به‌ اتهام مشارکت در تحصیل اموال و کلاهبرداری به چهار سال حبس تعزیری و پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

متهم ردیف سوم این پرونده نیز به‌ اتهام مشارکت با متهم ردیف اول تحت عنوان قائم مقام شرکت نگین خودرو به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و متهم ردیف چهارم هم از سوی دادگاه به چهار سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ 23 میلیارد و 946 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

همچنین بر اساس حکم صادره، متهمان ردیف پنجم، ششم و هشتم پرونده نیز هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند با این تفاوت که متهم ردیف پنجم علاوه بر حبس به پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم شده است.

دادگاه متهمان ردیف‌های ششم، هفتم، نهم و دهم را تبرئه کرده است.

متهم اصلی این پرونده بر اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی از مجموع 33 سال حبس صادره، به تحمل 10 سال حبس محکوم شد که این مدت نیز با تسلیم وی به رأی دادگاه بدوی، به شش سال و هفت ماه کاهش یافته است و هم اکنون برای تحمل کیفر در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد.

وی پیشتر در تماسی که از زندان تهران بزرگ با خبرنگار تسنیم داشت گفته بود اگر فقط شش ماه تحت نظارت دستگاه قضایی، مرخصی بگیرد و از زندان خارج شود، می‌تواند از محل اقساط 6 هزار و 700 دستگاه خودرویی که به مردم تحویل داده، با تمام شکات خود تسویه کند.

متهم پرونده نگین خودرو برای اینکه بتواند از محل اقساط خودروهایی که قبلاً تحویل مردم داده، بدهی شکات این پرونده را بپردازد، چندی پیش دادخواستی را به رئیس مجتمع دادگاه‌های عمومی و حقوقی شهید مدنی تهران مبنی بر توقیف 6 هزار و 700 دستگاه خودرو تحویل داد.

چندی پیش نیز این پرونده طی نامه‌ای به مسئولان قضایی اعلام کردند « تاکنون که بیش از سه سال از کلاهبردارى این متهمان می‌گذرد هیچ مقام قضایی پیگیر مطالبات مالباختگان نبوده و حتی به دنبال فروش املاک و خودروهای به دست آمده از متهمان نیز نیستند و برخورد مناسبی با مراجعه کنندگان صورت نمی‌دهند، با وجود اینکه به گفته حمیدرضا جعفر حسینی هنجنی متهم ردیف اول پرونده، 6 هزار و 700 دستگاه خودرو به مشتریان در سال‌های قبل از کلاهبرداری تحویل شده است که اقساط واریزی آنها یا تسویه حساب با این افراد می‌تواند مالباختگان را به حق خود برساند اما هیچ مقام مسئولی در این مورد اقدامی نکرده است. ضمن اینکه قاضى صدور حکم پرونده تعویض شده و به یکباره بخشى از حکم متهم ردیف اول بخشیده شده است!»

در ادامه این نامه آمده بود: پرونده حقوقی متهم ردیف اول در شعبه 30 مجتمع قضایی شهید مدنی دائر است که مربوط به خودروهای تحویلی شرکت نگین خودرو آفتاب است و مشخص نیست پول افرادی که در آن شعبه به دلیل دریافت سند، تسویه می‌کنند، به کجا و به چه حسابی واریز می‌شود، در این بین نیز مشتریانی هستند که مستقیماً با وکلای متهمان وارد معامله شده و برای دریافت سندشان به ایشان مراجعه کرده و با آنها تسویه می‌کنند که مشخص نیست این مبالغ نیز به کجا انتقال داده می‌شود.

در پایان این نامه آمده بود: ما مالباختگان از مسئولان تقاضا داریم که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای نزدیک به چهار هزار شاکی این پرونده که اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند و در راستای تسهیل در امور زندگی مبادرت به خرید خودرو از شرکت نگین خودرو آفتاب با شرایط آن شرکت کرده‌اند، استدعا داریم دستور فرمایید نسبت به پرداخت حقوق اینجانبان اقدامات لازم صورت پذیرد.

حال پس از گذشت افزون بر دو ماه از انتشار این نامه و وجود برخی زمزمه‌ها مبنی بر اینکه قرار شده متهم اصلی پرونده با تأمین 10 درصد از کل بدهی خود، با تودیع وثیقه به مرخصی بیاید و الباقی بدهی‌ها را پرداخت کند و مالباخته‌ها مدعی هستند احتمال فرار متهم اصلی از کشور بعد از خروج از زندان بسیار است، امروز (یکشنبه) 10 بهمن، جمعی از مالباخته‌ها مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه تجمع کردند و خواستار پیگیری مطالبات‌شان شدند.

تسنیم

کد خبر 67169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha