کد خبر 67192
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
جزییات جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده

پرشین خودرو: طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه‌ گازسوز امروز بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور منعقد خواهد شد که اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 بوده و کاهش بیش از 3200 میلیون لیتر بنزین را به همراه خواهد داشت.

به گزارش پرشین خودرو: طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور با هدف کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌ محیطی از طریق جایگزینی تاکسی/ ون پایه‌گازسوز با تاکسی/ ون فرسوده، متنوع‌سازی سبد سوخت در بخش حمل‌ونقل عمومی و ارتقاء راندگان پیمایش تاکسی/ ون در شورای اقتصاد مصوب شده است.

از دیگر مزایای این طرح دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده با رعایت قانون حداکثر از توان تولید و خدمات داخلی، افزایش ایمنی و توانمندی صادرات سوخت است.

براساس این گزارش، اجرای طرح مذکور با اعلام متقاضی (سازمان شهرداری‌ها، اتحادیه تعاون تاکسیرانی سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) و تایید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارت نفت، در سررسیدها از سوی شرکت ملی نفت تا سقف مبلغ 635 میلیون دلار از محل منابع صادرات سوخت صرفه‌جویی شده بازپرداخت خواهد شد.

اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 بوده که کاهش بیش از 3200 میلیون لیتر بنزین و 1.54 میلیون تن معادن دی‌اکسید کربن را به همراه خواهد داشت. کلیه مراحل اجرایی و ثبت‌نام سهامداران تا پایش میزان صرفه‌جویی محقق شده و محاسبه میزان بازپرداخت‌ها به صورت سیستماتیک بوده که زیرساخت‌های مورد نیاز و سامانه مربوطه توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت طراحی شده و آماده بهره‌برداری است.

ارزش صرفه‌جویی محقق شده براساس قیمت متوسط نفت خام صادراتی در زمان بازپرداخت در مقاطع زمانی سه ماهه توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت محاسبه و پرداخت می‌شود. مکانیزم محاسبه بازپرداخت طرح به سرمایه‌گذاران در سقف‌های معین متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین حداکثر تا سقف مبلغ کل سرمایه‌گذاری‌ بوده و واحد بازپرداخت به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش1.1 سنت دلار برای هر دستگاه تاکسی (تا سقف 3780 دلار به ازای هر تاکسی طی پنج سال) و 1.55 سنت دلار برای هر دستگاه ون جایگزین (تا سقف 7810 دلار برای هر دستگاه ون طی هفت سال) در نظر گرفته می‌شود .

براساس این گزارش هم‌اکنون جهت عملیاتی کردن فاز اول این طرح قرارداد پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت به تعداد 10 هزار دستگاه خودروی فرسوده (شامل 2000 تاکسی پایه‌گازسوز و 8000 دستگاه ون پایه‌گازسوز) بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور منعقد می‌شود.

ایسنا

کد خبر 67192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha