کد خبر 67414
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
مخالفت خودروسازان با  سیاست مهاجرتی ترامپ

پرشین خودرو: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در روزهای اخیر فرمانی را امضا کرد که براساس آن اتباع هفت کشور مسلمان به مدت 90 روز از سفر به آمریکا منع شده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو: این فرمان موج گسترده‌ای از مخالفت‌ها و اعتراضات را درپی داشته است. مدیران ارشد بخش‌های مختلف اقتصاد آمریکا نیز به این اعتراضات پیوسته‌اند و فرمان ترامپ را محکوم کرده‌اند. صنعت خودروی آمریکا نیز از این مساله مستثنی نبوده است و مدیران خودرویی هم از سیاست مهاجرتی ترامپ به شدت انتقاد کرده‌اند.

مدیران فورد موتور از فرمان مهاجرت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر ممنوعیت موقت سفر شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا به شدت انتقاد کردند و این سیاست را مغایر با ارزش‌های این شرکت دانستند. به گزارش فوربس، بیل فورد، رئیس هیات مدیره، و مارک فیلدز، مدیرعامل شرکت فورد موتور، در بیانیه مشترکی از ممنوعیت 90 روزه سفر اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا انتقاد کردند. در این بیانیه آمده است: «احترام به همه مردم ارزش اصلی شرکت فورد موتور محسوب می‌شود و ما به تنوع قومی که در شرکت فورد در آمریکا و در سراسر جهان وجود دارد، افتخار می‌کنیم. به همین دلیل ما از این سیاست و یا هر سیاست دیگری که مغایر با ارزش‌های این شرکت باشد، حمایت نمی‌کنیم. هیچ یک از کارکنان ما به‌طور مستقیم تحت تاثیر این قانون قرار نمی‌گیرند.

ما از طریق ترویج ارزش‌های احترام و برابری در محیط کار، رفاه حال کارکنان‌مان را تضمین می‌کنیم.» بیانیه فورد یک روز پس از آن منتشر شد که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد خودروسازان آمریکایی نسبت به سیاست مهاجرتی ترامپ سکوت کرده‌اند. این بیانیه از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. اول اینکه مقر فورد در دیربورن در ایالت میشیگان واقع است. دیربورن جامعه‌ای متنوع خارج از دیترویت است که جمعیت بزرگی از اعراب مسیحی و مسلمان از کشورهای مختلف خاورمیانه در آن زندگی می‌کنند. حدود یک سوم ساکنان دیربورن اصالت عربی دارند و بسیاری از آنها برای فورد کار می‌کنند. مساله دوم اینکه این بیانیه به‌طور مشترک از سوی فیلدز که یهودی‌الاصل است و فورد که نوه هنری فورد، یکی از مشهورترین یهودی‌ستیزهای تاریخ آمریکاست، صادر شده است.

این مساله نشان‌ می‌دهد هم‌اینک فورد به تنوع فرهنگی که همه گروه‌های قومی و مذهبی را دربر می‌گیرد، متعهد است. از سوی دیگر، دنیس ویلیامز، رئیس اتحادیه کارگران خودروی آمریکا(UAW)، هم بیانیه‌ای را علیه این سیاست ترامپ منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: «ما ملت مهاجران هستیم و اگر مهاجران و غیرمهاجران به‌طور یکسان برای حقوقی که اکنون به آن افتخار می‌کنیم، نجنگیده‌ بودند، اتحادیه ما وجود نداشت. ما باید از امنیت ملی حفاظت کنیم و همزمان به ارزش‌هایی که از ما ملتی بزرگ ساخته‌اند، پایبند باشیم.

اتحادیه کارگران خودرو با هرگونه تبعیض مخالف است و هر سیاستی که مردم را براساس مذهب یا ملیت آنها مورد قضاوت قرار می‌دهد، محکوم می‌کند.» گرچه بسیاری از شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی ازجمله تسلا موتور، این سیاست ترامپ را محکوم کرده‌اند، فورد موتور نخستین خودروساز دیترویت است که از این سیاست انتقاد می‌کند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا موتور، در توییتر نوشت: «ممنوعیت ورود، بهترین راه برای رسیدگی به چالش‌های کشور نیست. بسیاری از افرادی که از این سیاست متضرر می‌شوند از حامیان آمریکا هستند.

آنها درست عمل کرده‌اند و کار اشتباهی انجام نداده‌اند و مستحق طرد شدن نیستند.» جنرال موتورز و فیات‌کرایسلر تاکنون درمورد سیاست مهاجرتی ترامپ اظهار نظر نکرده‌اند. به گزارش رویترز، با این وجود مدیر منابع انسانی جنرال موتورز در یادداشتی به کارکنان این شرکت نوشته است تعداد کمی از کارکنان جنرال موتورز اهل کشورهایی هستند که ورود اتباع آنها به آمریکا ممنوع شده است. او اظهار کرده است: «ما در جنرال موتورز به تفاوت‌های افراد احترام می‌گذاریم.» این در شرایطی است که درماه‌های اخیر خودروسازان با سیاست‌های ترامپ همراه شده‌اند. ترامپ سیاست «اول آمریکا» را در پیش گرفته و خودروسازان را تحت فشار قرار داده است تا مشاغل را به ویژه از مکزیک، به آمریکا منتقل کنند. ماه گذشته، فورد از برنامه سرمایه‌گذاری 6/ 1 میلیارد دلاری برای تولید خودروهای کوچک در مکزیک صرف نظر کرد.

همزمان این شرکت اعلام کرد کارخانه‌ای را در میشیگان توسعه می‌دهد و 700 شغل ایجاد می‌کند. جنرال موتورز و فیات‌کرایسلر نیز تحت فشارهای ترامپ متعهد شدند مشاغل بیشتری را در آمریکا ایجاد خواهند کرد. هفته گذشته نیز مدیرعامل‌های سه خودروساز بزرگ آمریکا (جنرال موتورز، فورد و فیات‌کرایسلر) با ترامپ دیدار کردند.

در این دیدار، مدیران صنعت خودروی آمریکا مسائلی همچون قوانین بهره‌وری سوخت خودروها، سیاست‌های تجاری و دیگر مسائل قانون‌گذاری را مطرح کردند. خودروسازان همچنین درمورد خودروهای خودران و برقی صحبت کردند و ترامپ درباره خودروهای پیشرفته سوالاتی را مطرح کرد. ترامپ که هفته گذشته را با دیدار مدیران خودروساز آغاز کرد، آن را با مناقشه دیپلماتیک با مکزیک به پایان رساند. ترامپ اعلام کرد سرتاسر مرز آمریکا با مکزیک را دیوار می‌کشد و هزینه ساخت این دیوار از وضع تعرفه 20 درصدی بر واردات از مکزیک تامین می‌شود. لی برانستتر، استاد اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های عمومی در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید:«برنامه ترامپ مبنی بر تامین هزینه ساخت دیوار به شدت به صنعت خودرو آسیب وارد می‌کند.

عواقب این مساله برای کارگران آمریکایی و کسب و کارهای آمریکایی بسیار سریع نمایان خواهد شد.» آمار مرکز تحقیقات خودرو نشان می‌دهد مکزیک 5/ 50 میلیارد دلار خودروی ساخته شده و 501 میلیارد دلار قطعات خودرو به آمریکا صادر می‌کند. طی شش سال گذشته نیز خودروسازان آمریکایی مبلغ 24 میلیارد دلار در صنعت خودروی مکزیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با توجه به این آمار، هرگونه اختلال در جریان کالا بین آمریکا و مکزیک می‌تواند خودروسازان دیترویت را به زانو درآورد. موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، نمونه‌ای از این مساله را ذکر کرده است: «بهترین مقایسه، وضعیتی است که بلافاصله پس از یازده سپتامبر به وجود آمد. در آن زمان ایالات متحده مرزهای خود با مکزیک را بست. این اقدام موجب قطع زنجیره تامین شد و درنتیجه در مدت یک هفته کارخانه‌های مونتاژ خودرو در ایالات متحده تعطیل شد. نگرانی‌های به وجود آمده درمورد وضعیت خودروسازان دیترویت موجب شد در این سیاست تجدیدنظر شود. اما این سیاست ترامپ پیامدهای قابل توجه‌تری خواهد داشت.»

دینای اقتصد

کد خبر 67414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha