راه‌آهن از اسقاط واگن‌های فرسوده حمایت نمی‌کند

پرشین خودرو: مدیرعامل سفیرریل از عدم حمایت راه‌آهن از اسقاط ناوگان فرسوده ریلی انتقاد کرد و گفت: 50 درصد ناوگان ریلی مسافری در اختیار ما است و نوروز امسال 714 هزار صندلی ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش پرشین خودرو،  نشست خبری پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی و ظرفیت قطارها مربوط به 10 شرکت ریلی امروز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل سفیرریل با بیان اینکه از سال 90، 6 شرکت ریلی غیر از رجاء برنامه‌ریزی کرده‌اند تا فعالیت بازرگانی خود را از رجاء جدا کنند و فروش بلیت‌های خود را خود انجام دهند، اظهار داشت: سفیرریل امروز فروش بلیت و خدمات بازرگانی 9 شرکت ریلی را انجام می‌دهد و وظیفه فروش 50 درصد بلیت قطارهای موجود ناوگان ریلی مسافری کشور را بر عهده دارد.

محمد خان‌احمدی ادامه داد: در حال حاضر 6 شرکت ریلی سهامدار سفیرریل هستند و 3 شرکت دیگر در سفیرریل همکاری می‌کنند؛ شرکت‌های سهامدار سفیرریل شامل ریل‌ترابر سبا، راه‌آهن شرقی بنیاد (بن‌ریل)، ریل‌سیر کوثر، بانیان‌ریل، نورالرضا و مهتاب‌سیر جم است ضمن آنکه همکاران سفیرریل سه شرکت ریلی جوکار و رعدتبریز و هستیا است.

وی بیان کرد: 1800 آژانس بلیت قطار در سطح کشور طرف قرارداد ما هستند.

مدیرعامل سفیرریل ادامه داد: طرح نوروزی ریلی از 25 اسفند ماه امسال آغاز می‌شود و تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد.

خان‌احمدی افزود: روزانه 82 رام قطار زیرمجموعه شرکت سفیر در ایام نوروز تردد دارند و در واقع روزانه 34 هزار صندلی ظرفیت ایجاد شده است.

وی گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم نوروز سال 96، 714 هزار نفر مسافر جابه‌جا کنیم.

مدیرعامل سفیرریل با بیان اینکه ظرفیت‌ها در نوروز امسال کاهش یافته و نسبت به سال‌های قبل متفاوت است، گفت: طبق دستور راه‌آهن واگن‌های دارای سن 45 سال به بالا از ناوگان خارج شده‌اند؛ ناوگان ریلی کشور نیز امسال 484 دستگاه واگن فرسوده را خارج‌سازی کرد که 50 دستگاه واگن آن متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه ما بود.

خان‌احمدی با اشاره به اینکه متوسط عمر واگن‌های زیرمجموعه شرکت سفیرریل 6 سال است، گفت: برخی واگن‌های 4 تخته ما کمتر از 2 سال عمر دارند.

وی از راه‌اندازی واگن‌های VIP در قطارهای زیرمجموعه سفیر ریل خبر داد و گفت: به عنوان مثال امروز بن‌ریل در سه قطار تهران - مشهد و تهران - بندرعباس خود واگن VIP دارد و شرکت نورالرضا نیز امسال یک واگن VIP در نوروز راه‌اندازی می‌کند.

مدیرعامل سفیرریل از راه‌اندازی واگن بانوان با مهماندار خانم در قطارهای زیرمجموعه سفیرریل خبر داد و گفت: هم اکنون شرکت نورالرضا در مسیر تهران - مشهد واگن ویژه بانوان دارد ضمن آنکه به زودی در قطارهای بن‌ریل و ریل‌ترابر سبا (غدیر) یک واگن مخصوص بانوان راه‌اندازی می‌شود.

خان‌احمدی تأکید کرد: دقیقاً به همان میزانی که بابت واگن‌های VIP پول از مسافر بیشتر اخذ می‌شود خدمات ارائه می‌شود؛ در واگن‌های VIP پذیرایی میوه، شیرینی، آب، چای و دو نوع غذای گرم به انتخاب مسافر آزاد است ضمن آنکه دمپایی و ملحفه یکبار مصرف ارائه می‌شود.

وی تفاوت قیمت بلیت‌های VIP و بلیت‌های معمولی را 17 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این وجود تا اندازه 25 هزار تومان خدمات اضافه به مسافران در واگن‌های VIP ارائه می‌شود. به همین دلیل اغلب ضریب اشغال واگن‌های VIP ما صد درصد است.

مدیرعامل سفیرریل همچنین از عدم افزایش قیمت‌های بلیت قطارهای زیرمجموعه سفیر ریل در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته خبر داد.

خان‌احمدی افزود: از نظر اقتصادی نرخ‌های فعلی بلیت برای شرکت‌های ریلی مقرون به صرفه نیست اما اگر نرخ‌ها هم افزایش یابد چون مردم در مضیقه اقتصادی هستند ممکن است به سمت جاده سوق یابند و ما تلاش می‌کنیم مسافران را به سمت ریل جذب کنیم.

وی متوسط ضریب اشغال صندلی‌های قطارهای زیرمجموعه سفیرریل را 85 تا 90 درصد اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم با ارائه خدمات مناسب مسافران بیشتری را جذب کنیم.

مدیرعامل سفیرریل از عدم حمایت دولت از شرکت‌های ریلی انتقاد کرد و گفت: بابت از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده هیچ گونه تسهیلات و هزینه اسقاط بابت خارج‌سازی واگن‌های فرسوده دریافت نمی‌کنیم و در واقع راه‌آهن حمایتی از این موضوع ندارد.

خان‌احمدی ادامه داد: اگر دولت حمایت نکند حمل‌ونقل مسافری رشد نخواهد کرد؛ تعدادی از این واگن‌های فرسوده که امسال از ناوگان خارج شد از سال 88 قرارداد فعالیت 10 ساله با راه‌آهن داشتند اما راه‌آهن امسال که سال 95 است آنها را از ناوگان خارج کرد بدون آنکه هیچ گونه تسهیلات و یا حمایتی نظیر هزینه اسقاط ارائه دهد.

فارس

کد خبر 67704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha