دیدار مهندس نعمت زاده با رئیس مجلس شورای جمهوری بلاروس

پرشین خودرو:وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز با میخائیل ولادیمیروویچ میاسنیکوویچ دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد رضا نعمت زاده در این دیدار با اشاره به روابط استراتژیک و راهبردی 2 کشور ،از سطح خوب روابط حتی در شرایط سخت تحریم ابراز خرسندی و تاکید کرد: با توجه به رابطه نزدیک سیاسی دو کشور، سطح روابط اقتصادی نیز باید ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه دولت ایران و خود بنده تمام تلاش‌مان را برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی 2 کشوربه کار خواهیم بست در افزود: باید صادرات کالای ایرانی به بلاروس افزایش یابد و همچنین ما هم باید نیازهایمان را از بلاروس تأمین کنیم ، چون در حال حاضر موازنه تجاری به نفع بلاروس است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی ازمهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تجاری "داشتن روابط بانکی مناسب" که متاسفانه همچنان پس از لغو تحریم‌ها مرتفع نشده، ابراز امیدواری کرد: این سفرها و مذاکرات موانع موجود را برطرف کند .
مهندس نعمت زاده با بیان اینکه هیچ محدودیتی از طرف ایران برای توسعه روابط بانکی وجود ندارد گفت: بانک توسعه صادرات ایران برای همکاری‌های بیشتر بانکی معرفی می شود و انتظار می رود طرف بلاروسی هم چند بانک را که توانایی همکاری در این زمینه‌ها را داشته باشد معرفی کند.
نعمت‌زاده با اشاره به بازدید معاون وزیر بهداشت بلاروس از چندین شرکت دارویی ایران و رضایت‌از این شرکت‌ها، افزود: می‌توانیم در زمینه دارو همکاری کنیم و بخشی از نیاز دارو بلاروس را تأمین کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران ایرانی در زمینه کشاورزی، دامداری، صنعتی، مستقلات و ساختمان انجام دادند، اشاره و تصریح کرد : در یک مورد مشکلاتی وجود داشت که با دستور رئیس جمهور به آن رسیدگی شد و به زودی پروژه را به اتمام می‌رسانند.
مهندس نعمت‌زاده در خصوص همکاری‌های صنعتی و تجاری در زمینه کامیون و اتوبوس نیز گفت : یکی از شرکت های ایرانی توانایی تولید 500 دستگاه اتوبوس با سوخت گاز را دارد، همچنین شرکت تراکتورسازی ایران که حدود 30 هزار دستگاه تراکتور تولید می‌کند، آماده است با شرکت‌های شما با هدف مصرف داخل و صادرات همکاری کند.
نعمت‌زاده در ادامه از همکاری‌های نفتی و همچنین علمی-آموزشی استقبال کرد و جدی کردن همکاری اتاق‌های بازرگانی و شرکت‌های خصوصی را پیشنهاد داد.
میخائیل ولادیمیروویچ میاسنیکوویچ رییس مجلس شورای جمهوری بلاروس نیز در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن 22 بهمن گفت : بعد از رفع تحریم‌ها، شرایط جدیدی مهیا شد و نقشه راه بین دو کشور تهیه شد و زمان مناسبی است همانطور که دولت‌مردان دو طرف خواستارند، روابط دو کشور را ارتقا دهیم.
وی افزود: ما تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا سازمان‌های اقتصادی بلاروس را در خصوص همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ایران ترغیب کنیم و یقین داریم که ایران هم در زمینه سوق دادن شرکت‌های ایرانی به سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی تلاش خواهد کرد.
میخائیل میاسنیکوویچ دوستی پارلمانی بین دو کشور را از مزایا و تشکیل "کارگروه صنعتی و اقتصادی" را از عوامل مهم کمک به واردات و صادرات دو کشور برشمرد..
رئیس مجلس شورای جمهوری بلاروس در خصوص روابط بانکی بیان کرد که این نگرانی از طرف دولت بلاروس هم وجود دارد و خاطرنشان کرد بانک ملی بلاروس (بانک مرکزی این کشور) چند بانک را معرفی خواهد کرد تا زودتر این مسئله حل شود.
میاسنیکوویچ به تمایل همکاری این کشور در زمینه نفتی (نفت سبک و سنگین)‌ و خرید 3 تا 6 میلیون تن از ایران اشاره کرد و خواستار کاهش قیمت‌ از طرف ایران شد.
وی در ادامه به تحصیل حدود یک هزار و 200 دانشجو ایرانی در بلاروس که بیشتر در حوزه پزشکی می‌باشد اشاره کرد و گفت ما آماده‌ایم که پیشنهادهای جدیدی را در زمینه بهبود آموزش ارائه دهیم که این دانشجویان با کیفیت بالاتری فارغ التحصیل شوند.
وی در پایان تأکید کرد که دولت بلاروس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در همه زمینه‌ها، همکاری‌ها به نفع دو کشور باشد.

 

کد خبر 67705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha